Gå til innhold

Igjen sprakk det for en Widerøe-pilot.


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Jeg vedder på at artikkelen ikke forteller hele historien. Det gir ikke noe mening at piloten føler at han skal få lov til å fortsette etter å ha utløst metal detektor alarmen. Hadde heller forventet at f.eks. piloten går igjennom sikkerhetskontrollen, utløser alarmen, blir bedt om å ta av seg skoene, istedenfor å ta av seg skoene går han tilbake, tar av seg klokken eller noe, går igjennom igjen uten at alarmen blir utløst. Men samtidig lurer vekteren litt på hvorfor han ikke bare tok av seg skoene og om han evt skjuler noe, og ber igjen piloten ta av seg skoene for å være på den sikre siden. Dette opplever piloten som maktmisbrukt fordi han allerede har "bestått" metall detektoren, mens vekteren bare ønsker å være grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kansje ikke så dumt at skoene sjekkes?

 

Personlig synes jeg at all sjekkingen er penger i dass, idioti fra ende til annen, og rett og slett å kaste bort folks tid...

Det er et resultat av paranoide byråkrater, og det eneste positive som kommer ut av det er sysselsetting (...og av og til kan man lure på om de driver rekruttering på verna bedrifter (...og nei, det gjelder selvsagt ikke alle vektere...))...

 

Terroristene trenger ikke lengre skremme folk...

Folk klarer det fint selv, med god hjelp fra byråkratene...

 

Går selv igjennom sikkerhetskontroller et titalls ganger om dagen, og synes det er like tøvete og meningsløst hver eneste gang... ...fullt på høyde med å lense en båt med en lekespade, mens du har et hull i bunnen på størrelse med en fotball...

 

Man klarer nok å stoppe en og annen desperat asylsøker, med et avslag og en øks i lomma, med slike sikkerhetstiltak, men jeg har ingen tro på at organiserte terrorister lar seg stoppe av slikt...

 

Er man idiot så kan man jo si at "vi har ikke hatt et eneste terrorangrep på et norskt innenriksfly siden tiltakene ble innført, så tiltaket er en suksess", men på en annen side så hadde vi vel heller ingen terrorangrep før disse tiltakene heller, så hvordan kan vi egentlig måle effektiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Martin Floor

Litt sak-relatert: Hvilke forslag har blitt nevnt i forhold til dette problemet' date=' da som du nevner at de har sett på muligheten for å bygge om flyplassene? [/quote]

 

Lage "rene" områder for flybesetninger som andre ikke kontrollerte har adgang til der flybesetninger kan gjøre det de skal (hva enn det måtte være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 sikkerhetskontroll før dagens første leg er OK noe særlig ut over det' date=' og det blir meningsløst.

[/quote']

 

Hva er forskjellen på å bli kontrollert ved kun første flyging? Så da må man bare vente på tur nr 2 eller 3 for å evt ta med seg noe ut i flyet?

 

Det høres litt banalt ut.

 

Enten så må man sikkerhetsklareres for hver gang man har vært utenfor "rent" område, eller så er det ikke vits i det hele tatt.

 

Sier så absolutt ikke at jeg forsvarer at flygende personell må igjennom samme kontrollen, man må heller finne på andre vettige løsninger.

 

Virker bare så dumt at alle tror det er så sikkert å fly nå, mens den harde fakta er at det ikke er vanskelig å få med seg ting inn på rød sone uansett.

 

Ta bare Tromsø feks. Still deg ved bagasjebåndet på utsiden og legg på det du måtte ønske. Det går rett inn i bagasjehallen igjen. Hvem sjekker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vi om hvor lenge denne persjonen har jobbet som pilot? kansje han har jobbet som pilot i 15 år, og at det som nå skjer er blitt trøkt ned over hodene deres uten at deres arbeidssituasjon har blitt tatt med i vurderingen.

 

Akkurat det trenger ikke å være en betydelig detalj. En flyger bør være forberedt på at det generelt kan skje endringer i hans arbeidsmiljø så lenge hendelser globalt krever det fra myndighetene i landet. Men jeg tviler sterkt på at arbeidssituasjonen til pilotene ikke ble vurdert da disse tiltakene ble listet opp på tusjtavla under første møte. Når det kommer til sikkerhet, vurderes så mange aspekter som mulig. Men ikke alle kan bli fornøyd på første forsøk. Passasjerene er kanskje fornøyde med sikkerhetstiltakene i dag, men ikke pilotene. Som i tråden om forrige sak da en Widerøe-pilot kansellerte flygningen, ble det foreslått å legge alle fasilitetene pilotene må innom for å kunne utføre sitt arbeid, inne på sikkerhetskontrollert område. Da slipper pilotene å måtte bevege seg ut av sikkerhetsklarert område, og de slipper kontrollen. Dette kan være et forsøk i Release Candidate 2, om vi kan kalle det det ;)

Da blir part 2 også fornøyd, og da er man enda nærmere mål!

Og som det er nevnt over her, man skal være forsiktig med å uttale seg om saker gjennom media, og det er sant det. Men om det var tilfellet at piloten ble fly forbannet for å måtte ta av seg noe så lite som skoene, så står jeg for det jeg har sagt i denne tråden. For det var et sånt tilfelle jeg uttalte meg om. Bare sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har bare en ting å si jeg....

 

1. Veldig dumt å ha en irritert pilot i luften

2. Securitas er tapere i uniform, dvs mennesker uten utdannelse og mening.

3. Flyplass sikkerhet, bare noe tull, den dagen det smeller i et fly i norge, så står det forstat skoløse passasjerer ved sikkerhets kontrollen uten jakk og belte og irriterer seg over meningsløse tiltak.

4. Spottere vil til slutt måtte ha 3000 meter teleskop linser for å ta bilder av flyene da sikkerhets sonen vil bli 3km i lengde, bredde og høyde...

 

- SAS4745 you are closing into restricted control zone, please identify and activate security code 20 siffre now...

 

- SAS4745 confirmation not valid please reacativate code 20 siffre now...

 

- SAS4745 go around

 

5. Securitas får rammeavtale på flyplasser i Norge

- Da står det en tyttebær snut og sjekker skoene dine på Kjeller før du får lov til å entre Cessnaen

 

 

 

Så mitt forslag....

 

Kutt ut sekuritas og la terroristene forsette å true oss.. Vil det skape terror i Norge med å bombe et eller annet, ja så klarer de det uansett om 15000 vektere med fot og puppe fetesjisme står ved gaten på flylassen å klår seg stiv og støl.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er buisniss og ikke sikkerhet. Før 11 sept. slapp vel crew og bli sjekka grunding. Så sitter det noen og lager sikkerhetsregler. Også tenker de. Hoisann, kansje flygerne som etter lang utdannelse, politisjekk osv osv kan bli sjekka også. Da kan vaktfirmaene våres tjene enda mer, og politikere skape arbeidsplasser.

Det her er pinlig og en skandale.

Greit at vi har security som sjekker passasjerer, at ikke de tar med seg noe ugga bugga ombord. Men sjekk av crew sjekka for vær tur blir for dumt.

 

Hvem vokter vekterne foresten? Passer de på segselv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kan skjønne det på en måte om jeg skal være helt ærlig..

 

Det kan jo hende at pilotene klikker også, tar med seg en gitar eske fullstappet av våpen som hammere og kniver slik referet til FEDEX ulykken.

 

Da kan jeg skjønne at de blir sjekket... Men ingen ting tilsier at Kaptein og crew må gå igjennom den samme sikkerhets kontrollen som vi passasjerer gjør. Herregud vilk de styrte flyet og drepe alle ombord så trenger de jo for fankern meg ikke noe av metall eller tikkende lyd.

 

Bare vent nå, så blir det forbudt å sitte klapp også med mer eller mindre du er under utdannelse og cockpit tur er påkrevd som en del av undervisningen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Securitas er tapere i uniform' date=' dvs mennesker uten utdannelse og mening.

[/quote']

 

Mener du at mennesker uten utdannelse er tapere? Hva regner du som utdannelse? Er det høyere utdannelse du snakker om? Vil det si Høyskole og Universitet? Eller bare universitet? Mekaniker har ingen høyere utdannelse, er han taper? Hva med en grunder med hundre ansatte og et godt overskudd på bedriften, men med kun ungdomskolevitnemål å vise til. Er han taper han og? Det du sier her er helt bånn i bøtta, fullstendig lavmål. Det kommer mye tull fra deg, men dette tar kaka. Et håpløst utsagn.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Securitas er tapere i uniform' date=' dvs mennesker uten utdannelse og mening.

[/quote']

 

Dette må være den mest saklige og modne uttalelsen jeg har sett her inne på lenge. Ruget du lenge på den, tør jeg spørre? Men det skal være sagt, du har aldri vært særlig kritisk til dine egne (til tider meningsløse) utsagn.

 

Kritikk rettet mot en yrkesgruppe er en ting, men å uttale at ansatte i Securitas generelt er tapere i uniform og mennesker uten utdannelse og mening, det er lavmål, selv med tanke på at det kommer fra deg.

 

Securitas vaktere er tapere ja... Har ikke noe til overs for dem i det hele tatt.

 

En ting er å ikke ha noe til overs for dem. Men å kalle dem tapere på et så syltynt grunnlag er hinsides alminnelig dannelse. Du står i din fulle rett til å mene det (er forskjell på å ha en mening og å ytre den), vi skal ikke hindre deg, men du høster null respekt ved å slenge med leppa slik du til tider gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren ved at myndighetene innfører strengere regelverk som mange oppfatter som tullete, er at noen hakker løs på dem som er satt til å håndheve regelverket. Det er vel litt urettferdig? Riktignok er det i de fleste yrker folk som ikke gjør jobben som de burde (og det har vært en del eksempler på det i det siste), men etter min mening blir det feil å henge ut hele yrkesgruppa.

 

Når det gjelder Securitas-vektere, så er det visstnok også en del studenter som jobber der for å finansiere studiene. De kan vel ikke akkurat kalles tapere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange bra Securitas folk, synes de er hyggelige også, jeg ser de i sikkerhets kontrollen 4-6 ganger i uka.....men det er jo noen broilere der som i alle andre bransjer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel støtten om Securitas lever i beste velgående her på forumet ser jeg, men skjønner at lavpannede utrykk som mitt eget var ganske langt ut på vidda i en svært dårlig form av irritasjon og frustrasjon over dagens sikkerhet opplegg.

 

Men jøss, vel fortjent sier nå jeg alle kommentarene jeg fikk tilbake....

 

Men og jeg sier men, majoriteten av de jeg har møtt for å si det på den måten er en bøtte gjeng med tapere og håpløse uitellektuelle sløvinger som overhode ikke burde vært ansatt noen sted uten å snevre synes innpå enkelt individer og lokasjoner. Dette sier jeg av erfaring og personlig ytring uten forsøk på å såre eller nedverdige noen spesifikke..

 

Så om jeg blir respektert av den grunn av enkelt personer her inne, ja det får stå sin prøve...

 

Ikke vondt ment og beklager selv uttalelsen om utdanning osv et par poster over..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det ikke folkene det er noe feil med, det er opplæringen og systemet som svikter. Det er nok noen bedrifter som slipper folk gjennom nåløyet som aldri burde ha blitt ansatt også. Enkelte bedrifter har klokketro på det at har man opplæring og styringsverktøy, kan man ansette omtrent hvem som helst til å gjøre hva som helst. De bør nok tro om igjen...har sett flere ganger hvordan dette svikter totalt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg har jobbet som vekter, nettop i Securitas. Jeg kan dessverre ikke kjenne meg igjen i den kritikken som blir rettet mot de jeg har jobbet sammen med. De personene som var mine kolleger var høyst oppegående, snartenkte, og i allerhøyeste grad tilregnelige. Vi ivaretok ufattelige mengder av verdier hver eneste dag og natt. Akuratt som flyplass vekterne gjør.

Det som man bør fokusere på er de verdiene som daglig beveger seg gjennom norsk lufrom.

Ta for eksempel ditt eget liv.

Dessverre er det enkelte mennesker som skal markere seg, men man behøver ikke å være en vekter for å gjøre det.- Ta for eksempel mange bedriftsledere oa. som oppfører seg som noen dritt støvler.

Tilslutt en oppfordring: Neste gang noen gjør noe som ikke tilsvarer en korrekt behandlig, be om å få se tjeneste beviset, eller be om ansatt bevis/tjenestenummer og send inn en klage på vedkomne. Vekterne har sine retningslinjer å følge, og hvis de ikke gjør det, og mange nok klager, er de snart ute av den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedde på at det var nettop seciritasvakten som utløste dråpen til piloten. Leste for noen uker siden i avisen her i Bodø at en mor med ett barn i hvert arm måtte drikke morsmelkerstatningen i billettkøen..ja hun så nok ut som hun var på oppdrag for han Bin Laden...Hvor var det jeg leste at en flyplassannsatt mente at flyplassene er utryggere enn noen gang nettopp pga at seciritasvakter er 10 eller 20 doblet...kan noen fortell meg, ka skal egentlig til for å bli seciritasvakt?..jeg mener, piloter, som må igjennom nåløye etter nåløye under utdannelsen, skal sjekkes tungt av en seciritasvakt som har hatt noen uker med kurs, men hvem sjekker egentlig sicuritasvaktene? Jeg forstår piloten godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble ansatt som vekter, var kravet at man hadde plettfri vandel( såkalt uttømmende politiattest). De som blir ansatt på flyplass tjeneste gjennomgår internkurs vil jeg tro. Det er selskapene internt som plukker ut vedkommende personer til dette.

Når så er sagt, så er det ikke bare securitas som skal ha æren for overivrige tjenestemenn/kvinner. Hafslund og Group4security er også aktører.

Men som sagt: send inn en skriftelig klage på vedkommende til selskapet de er ansatt i, hvis de ikke kan gjøre den jobben de er satt til, og opptre på en høffelig og profesjonell måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet er ikke hva det var før. I dag kan man kalle det "sikkerhetsindustrien". Og der er man mer opptatt av å håve inn gryn enn å sikre. Det ser man godt på den maritime siden, der krav til den enkelte snart kvalifiserer en til å reise opp med romfergen. Jeg husker treningsscenene fra "An Officer and a Gentleman" og synes dette så stygt ut når det gjaldt vannøvelser. Well det er bare peanuts i forhold til hva en sjømann gjennomgår i dag. Slikt skyldes i ett tilfelle jeg vet om at en stor arbeidsgiver faktisk eier sikkerhetsfirmaet. Og de trives nok godt i sammen når det gjelder å ta seg fett betalt. Jeg pleier oppgitt å si: "Jeg er for farken bare en skipselektriker. Ikke dykker, profesjonell brannmann og ekspert på HMS". Er snart så utdannet i "sikkerhet" bare for at de store skal ha sine statistikker og ansikt utad (bløffetryne) i orden at jeg spyr av det. Snart kvalifisert nok til å starte mitt eget firma.

 

Det jeg sier her: Ta sikkerhetspusherne pr. i dag med en klype (bøtte!) salt.

 

PS: Plettfri vandel høres bra ut i teorien. Men det sier absolutt intet om psyken til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke lett å vite hva du egentlig mener med det svaret. For min del mener jeg at man skal bruke litt tid på å se an vedkommende *før* han begynner i jobben. Noe som jeg faktisk har opplevd på endel jobbintervjuer. De kikket ikke bare på papirene mine, men brukte også god tid på endel spørsmål; hvorpå noen virket tilfeldige, men som jeg i ettertid har skjønt forteller arbeidsgiver mer om meg enn et lite A4 ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh skjønte det..

 

Mente bare at en med plettfri vandels attest ikke har gjort noe galt enda, som igjen betyr at vedkommende ikke har begynt enda. Definert at en plettfri vandels attest sier ikke noe på hvordan vedkommendes sinnstemning er eller blir..

 

At mannen da til nå ikke har gjort noe galt, betyr bare at det kan hende han gjør noe galt snart.. Hvem vet?

 

Således er en vandels atttest bare tull, men bare et attest på at du ikke har hatt noe på kant med loven å gjøre.. Eller at du til nå ikke har blitt tatt for alt det gale du har klart å gjøre.

 

PS. Men nå sporet det skikkelig av her..

 

Jeg mener nå at piloten(e) gjør det rett i og ikke fly maskinen om en eller annen snåling står og sier du ikke slipper igjennom sikkerhets kontrollen bare for at du av en eller annen grunn ikke tar av deg ting..

 

Ingen hadde fått meg til å ta av buksene eller skjorta i sikkerhets kontrollen om jeg skulle være pilot den dagen..

 

Hvorfor? Jo om de ikke stoler på meg til å la meg fly flyet, så gjør jeg ikke det heller.. Da får securitass fjompen eller fjompinen stå til ansvar for å holde igjen et fly og koste passasjerer både tid og penger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittsekker finner man i absolutt alle yrker. Hvem vet om kapteinen i dette tilfellet er drittsekken? Kanskje er han arrogant som ingen annen? Det er fryktelig lett å skylde på den "dumme" securitasvakten. Man skal nok være ganske forsiktig med å greie alle over en kam. Se bare på flygelederne, som mange på dette forumet forsvarer. Mange er oppgitt over hvordan flygelederne dømmes. Vel, er det ikke akkurat slik securitasvaktene dømmes nå? I tillegg stiller jeg meg tvilende til at så mange av dere har hatt så mange ubehagelige opplevelser med securitasvektere. Hva har dere gjort? Butikktyver? Personlig har jeg kun hatt med vektere i jobben og gjøre, og da når alarmen er blitt utløst. Da kommer det en vekter som skjekker ut området. Aldri hatt noe å utsette på han.

 

Til Tom; hvor er det du treffer på alle disse fryktelige vekterne?

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...