Gå til innhold

Igjen sprakk det for en Widerøe-pilot.


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Hvor i all verden får du fra at en vandelsattest bare er tull, Tom?

En vandelsattest viser om du tidligere har begått kriminelle handlinger eller straffbare forhold eller andre handlinger som er på kant med loven. Den viser hvorvidt du har for vane å begå disse handlingene, eller om du hittil har forstått alvoret det medfører, og at du da har latt være. Det er da ikke tull?

Isåfall bør du ha et godt argument på hvorfor det kreves plettfri vandel og tom vandelsattest ved inntak til flere skoler, blant annet politihøyskolen.

En vandelsattest sier ikke nødvendigvis at du ikke kommer til å gjøre noe galt, men den gir en god pekepinn på om du kanskje er i stand til det i den forstand at du kommer til å gjøre det.

 

Jeg mener nå at piloten(e) gjør det rett i og ikke fly maskinen om en eller annen snåling står og sier du ikke slipper igjennom sikkerhets kontrollen bare for at du av en eller annen grunn ikke tar av deg ting..

 

Unnskyld meg, men her står det _idiot_ skrevet i pannen din. Det blir som å si det samme at om du står utenfor leiren som portvakt i Irak og ber en person av irakisk opprinnelse gi seg til kjenne, og han nekter, så slipper du han likevel inn porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ingen hadde fått meg til å ta av buksene eller skjorta i sikkerhets kontrollen om jeg skulle være pilot den dagen..

 

Det er da ingen som må ta av seg buksa?! Jeg har aldri sett noen gå gjennom sikkerhetskontrollen i bare undertøy, og det tror jeg ikke har skjedd heller. Du får i det minste holde deg saklig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen bla.... Drittsekker som tror de er noe og som helst skulle hatt en 2 tom 4 over baken, gjerne uten bukser også...

 

Men vi finner slike enkelt individer over alt...

 

Kjøpesenteret - De som følger deg med dørkikkert syn og tror de er sjefen sjøl.

 

Parkeringsplasser hvor de ikke slipper deg ut bare for at du f.eks mangler 2 kroner i kontanter.... (lenge siden)

 

Tullinger i svarte antrekk som tror de er politi en sen lørdagskveld hvor du og madammen er ute å går tur etter endt resaurant besøk, hvor så du må gå 300 meter omvei bare for at vedkommende har en dårlig dag.

 

Så har du jo tyttebær kriminelle som tar ting fra firma og tror de ikke finnes kamera og skylder på vaskehjelpen..

 

Vektere som voldtar på kjøpesentere...

 

Vektere som gir informasjon til kriminelle og later som det ikke viste noe når de ble ranet..

 

Men dette bare for å nevne noen..

 

Faktisk er det mer hyggelige og slibrige en hva de har godt av selv spør du meg uten å ta alle under en kam...

 

Har selv jobbet med slike vakter og selvsagt finner du mange kjekke også....

 

Det er nok de med høyere utdanning hehe

 

Men legg merke til folkens på neste flyplass besøk, hvor nøye de egentlig gransker deg og hvor godt de faktisk liker piloter og flyvertinner..

 

Ta gjerne en kaffe eller brus å studer dem en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mannen da til nå ikke har gjort noe galt' date=' betyr bare at det kan hende han gjør noe galt snart.. Hvem vet?[/quote']

Altså burde man ikke ansette noen, siden det kan hende at de kan komme til å gjøre noe kriminelt?

 

Og hva er poenget ditt med at Securitas-ansatte ikke er høyt utdannede? Såvidt jeg vet sitter du ikke akkurat med en doktorgrad selv heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen bla.... Drittsekker som tror de er noe og som helst skulle hatt en 2 tom 4 over baken' date=' gjerne uten bukser også...Men vi finner slike enkelt individer over alt... Kjøpesenteret - De som følger deg med dørkikkert syn og tror de er sjefen sjøl. Parkeringsplasser hvor de ikke slipper deg ut bare for at du f.eks mangler 2 kroner i kontanter.... (lenge siden) Tullinger i svarte antrekk som tror de er politi en sen lørdagskveld hvor du og madammen er ute å går tur etter endt resaurant besøk, hvor så du må gå 300 meter omvei bare for at vedkommende har en dårlig dag. Så har du jo tyttebær kriminelle som tar ting fra firma og tror de ikke finnes kamera og skylder på vaskehjelpen.. Vektere som voldtar på kjøpesentere... Vektere som gir informasjon til kriminelle og later som det ikke viste noe når de ble ranet..[/quote']

 

Dette er jo utrolig søkt. Vektere som voldtar på kjøpesentre? Det skjedde, så vidt jeg vet, en gang. Om jeg husker riktig så var det vekterselskapet som ikke hadde fulgt opp nettopp dette med vandelsattest. Vedkommende var tidligere dømt for voldtekt.

 

Drittsekker som tror de er noe? Det høres ut som om du rett og slett har et problem med autoriteter. Det du sier er at om vedkommende gjør jobben sin, og ikke slipper deg inn eller ut et sted, så er de drittsekker. Har du tenkt på at kanskje vakten ikke har anledning til å la deg slippe med å betale to kroner mindre? Kanskje er det vakten som da må dekke de to kronene. Hvorfor skal han isåfall betale for deg? Hvilken bransje tilhører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du? Vektere har uten tvil autoritet. Hvordan kan de ellers nekte folk å komme gjennom sikkerhetskontrollen?

 

Jo da.. Hva annet har de lov til da ???

 

1. Ikke personlig makt, dvs fysisk makt ved annet en selvforsvar eller forsvar for andre mennesker. Altså ikke mer makt en hva du som menneske har.

 

2. Ikke ransaking annet en synlig ynsing og overflate berøring deriblant ikke nærmere en 10 cm fra skrittet og ikke kontakt med brystene hos damer.. Noe de forøvrig driter i om rette person står i kontrollen..

 

3. Kroppsvisitering kan ikke fåretaes uten lege og politi

 

4. Arrestasjon ikke lov

 

 

Så hva kan de gjøre da? Annet en å nekte adgang, ringe politi, bortvise folk som nekter på oppdragsgivers oppfordring eller i henhold til rammeavtale.

 

osv..

 

Vel jeg har sagt mitt i denne saken uten å gå direkte på enkelt personer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det har ikke vektere noen større rettigheter enn andre privatpersoner. Her er en liten artikkel angående saken:

http://org.ntnu.no/ud/dusker/html/9607/lillebror.html

Artikkelen du viser til er skrevet med en ganske klar undertone; forfatteren synes tydeligvis ikke mye om vektere. Men den tar opp interessante problemer. Jeg har ikke sagt at vektere har noen rettigheter ut over dine og mine' date=' men på f.eks. flyplasser er de der for en grunn. Jeg vil uansett ikke sette likhetstegn mellom Ola Norman og en vekter i uniform. Dersom man snur på saken, og sier at en person blir ranet. Ved siden av står Ola og Vekter. Det er forventet at vekteren griper inn. Nei de har ingen formell utdannelse, men har mest sansynlig erfaring. Jeg vil iallefall gjerne ha vektere på utsatte steder. Og om du er uheldig, og noen raner deg, så kanskje er du så heldig at en vekter ser det og griper inn. Politiet kan ikke være over alt. De av dere som har scannere har sikkert hørt vektere som assisterer politiet.

Jo da.. Hva annet har de lov til da ???

Ikke så mye, annet har jeg heller ikke hevdet.

Kroppsvisitering kan ikke fåretaes uten lege og politi

Lege? Det var nytt for meg.

Så hva kan de gjøre da? Annet en å nekte adgang, ringe politi, bortvise folk som nekter på oppdragsgivers oppfordring eller i henhold til rammeavtale.

Her skriver du jo det jeg sier. Bortvise folk som nekter på oppdragsgivers oppfordring eller i henhold til rammeavtale. Dersom du deg nødt til å skaffe deg en husalarm, hvem tror du kommer først om den utløses? Ikke onkel politi. Kanskje vil du da være takknemlig for at det kom en vekter? Mange andre yrkesgrupper som man kan ta for mye snusk. Hvor mange håndverkere tar ikke svart betalt? F.eks. rørleggere, Tom. De har heller ikke høyere utdannelse, så de er kanskje tapere de og?

 

Mathias

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et sånn lite teoretisk spørsmål i denne saken.

 

Hva om en person ikler seg pilotuniform og har stjålet (eller realistisk forfalsket) ID kort. Om pilotene skal fritas for sikkerhetssjekk, betyr dette da at denne "piloten" vil ha "fritt frem" inne på sikret sone på flyplassen ?

 

Alle som har et eller annet yrke vil i løpet av årene oppleve å måtte forholde seg til regelverk som kan virke meningsløs eller tungvidte Slik er det bare og dette er noe man bare må ta inn over seg. Hvis ikke får man heller finne seg noe annet å gjøre.

 

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel sikkerhetskontrollen for passasjerer/crew er det siste stedet du prøver deg på hvis har seriøse planer om å kapre et fly. Hvis du får deg en jobb på flyplassen så er alle andre innganger mye enklere. F.eks. budbiler eller catering biler kjører rett inn på airside uten at noen sjekker bilen for noe. Alt som kreves... et relativt rent rulleblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

 

Stemmer.

 

Du trenger ikke å ha plettfri vandel for å bli sikkerhets-klarert. Et relativt rent rulleblad duger.

 

Men det kommer selvfølgelig an på hva som står på rullebladet. Tror ikke man sliter med sikkerhets-klareringa hvis man mista lappen for 9,5 år siden for å si det sånn, men er du dømt for tyveri eller lignende, da sliter man :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å få sikkerhetsklarering selv med ganske mye på rullebladet. Da vi hadde briefing om utfylling av skjema til sikkerhetsklarering i militæret, fortalte politimannen som gav klareringene om en som hadde fått "Hemmelig", selv om han var dømt for drap. Alt kommer an på hva personen trenger klareringen til, og hva som ligger til grunn for dommen. Når det er sagt så tviler jeg på om drapsdømte får bli vektere ;)

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilveksten av vaktselskaper medfører at konkurransen innen bransjen er steinhard, noe som nok påvirker arbeidsmiljø og lønnsnivå. En nyansatt vaktmann har en årslønn på omtrent 150­175.000, og overtidsarbeid er ikke uvanlig for å spe på økonomien.

 

En ting jeg har lagt merke til er at jo mindre folk tjener,jo dårligere behandler de kundene.(Vanligvis,da)

 

På den annen side:De som har godt betalt og er fornøyd med jobben sin,er som regel veldig hyggelige og imøtekommende.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer selvfølgelig an på hva som står på rullebladet. Tror ikke man sliter med sikkerhets-klareringa hvis man mista lappen for 9,5 år siden for å si det sånn, men er du dømt for tyveri eller lignende, da sliter man \\:\\)

 

En ubetingen dom på vil etter loven ligge markert på din vandels attest i 10 år

En betinget dom vil ikke være etter loven markert på din vandles attest i 5 år

 

Disse to tingen må ikke blandes med følgende

 

1. Rullebladet ditt

2. Utdypet vandelsattest

 

Har man f.eks gitt en kar to tette og en badehette og blitt dømt og må f.eks spikre paller i 30 dager på en arbeidsanstalt, så ligger dette på din vandelsattest i 10 år etter domdagen.

 

Dvs når du ber om vandels attest etter 10 år om du så ikke har gjort noe annet da, vil du ikke se noen bemerkninger om at du har sittet inne, blitt dømt osv...

 

En slik vandles attest er normalt om du skal f.eks søke jobb på f.eks flyplasser, sykehus, barnehager osv...

 

Skal du forøvrig søke på noe mer krevende som f.eks vekter, politi, millitær tjeneste som f.eks Telemarksbataljonen eller FN, så krever de og kan kreve en utvidet vandels attest og vips får de vite alt du har gjort mellom himmel og jord siden dagen du ble født..

 

Da vil forøvrig også alle fartsbøter osv vises..

 

De som kan kreve utvidet vandelsattest av deg eller har tilgang til dette.

 

Politi

Millitæret

 

De som kan kreve utfyllende attest

 

Sikkerhets selskapt som krever sikkerhetsklareringer.

 

osv..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En UPA, Uttømmende Politi Attest, hentes inn for alle som skal jobbe innenfor luftfart.(Airside) Hvis det står noe der så er det ikke opp til det enkelte selskap, securitas, WF, SAS ol. å avgjøre sikkerhetsklareringen din. Det er det Luftfartsmyndighetene som avgjør. De har en del ting å ta stilling til og du trenger ikke ha plettfri vandel for å få jobb. På den andre siden så kan selvfølgelig selskapene selv si at du må ha plettfri vandel for å få jobbe hos dem. Noe de fleste gjør, men har du en nøkkelkompetanse så vil det i de fleste tilfellene ikke være noe problem å få jobb så lenge myndighetene klarerer deg først!

 

Sjekk kapittel 2.3 §27

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members
Men det kommer selvfølgelig an på hva som står på rullebladet. Tror ikke man sliter med sikkerhets-klareringa hvis man mista lappen for 9' date='5 år siden for å si det sånn, men er du dømt for tyveri eller lignende, da sliter man \\:\\) [/quote']

 

En ubetingen dom på vil etter loven ligge markert på din vandels attest i 10 år

En betinget dom vil ikke være etter loven markert på din vandles attest i 5 år

 

Disse to tingen må ikke blandes med følgende

 

1. Rullebladet ditt

2. Utdypet vandelsattest

 

Har man f.eks gitt en kar to tette og en badehette og blitt dømt og må f.eks spikre paller i 30 dager på en arbeidsanstalt, så ligger dette på din vandelsattest i 10 år etter domdagen.

 

Dvs når du ber om vandels attest etter 10 år om du så ikke har gjort noe annet da, vil du ikke se noen bemerkninger om at du har sittet inne, blitt dømt osv...

 

En slik vandles attest er normalt om du skal f.eks søke jobb på f.eks flyplasser, sykehus, barnehager osv...

 

Skal du forøvrig søke på noe mer krevende som f.eks vekter, politi, millitær tjeneste som f.eks Telemarksbataljonen eller FN, så krever de og kan kreve en utvidet vandels attest og vips får de vite alt du har gjort mellom himmel og jord siden dagen du ble født..

 

Da vil forøvrig også alle fartsbøter osv vises..

 

De som kan kreve utvidet vandelsattest av deg eller har tilgang til dette.

 

Politi

Millitæret

 

De som kan kreve utfyllende attest

 

Sikkerhets selskapt som krever sikkerhetsklareringer.

 

osv..

 

 

Tull!!!

 

Jeg har nylig levert utvidet vandelsattest og er sikkerhetsklarert av Avinor, og siden jeg faktisk hadde ting på rullebladet/vandelen min så fikk jeg kopi av det i posten. (Det er en rett man har). Der stod det overhodet ingenting om noen fartsbøter. Og det har jeg fått flere av.

 

Og at de får servert hele livet ditt i en utvidet vandelsattest er bare tull. Da hadde det stått enda mer på kopien jeg fikk fra politiet. Siste 10 år er det som gjelder.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...