Gå til innhold

Igjen sprakk det for en Widerøe-pilot.


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Noen vi kjenner ??? :D

 

 

Flykapteinene ble bedt om å ta av seg skoene i sikkerhetskontrollen.

 

Det var dråpen som fikk begeret til å flyte over – og han nektet å fly videre.

 

For andre gang på kort tid mister en Widerøe-flyger besinnelsen på grunn av de daglige sikkerhetskontrollene.

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article2718905.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene, som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene' date=' som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet. [/quote']

Nei, men hva er poenget med å sjekke om han har med seg våpen, bomber osv.? Han trenger trossalt bare dytte stikka fremover om han vil ta livet av alle ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det.

Men når en vanlig pilot, som har dette som en del av arbeidsdagen ikke greier å takle at han som alle andre må ta av seg skoene i sikkerhetskontrollen nettopp fordi det er en av retningslinjene, da er det noe galt med innstillingen til flygerne , ikke sikkerhetsvaktene. Makan til latterlig oppstyr skal man lete lenge etter, jeg synes det er å rope ulv når man ser kammen til en hane. Altfor arrogant opptreden av piloten, rett og slett barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene' date=' som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet. [/quote']

Nei, men hva er poenget med å sjekke om han har med seg våpen, bomber osv.? Han trenger trossalt bare dytte stikka fremover om han vil ta livet av alle ombord.

 

Veldig godt poeng. Hvis en flyger først VIL kræsje et fly er jo dette absolutt ikke noe problem i og med at han har all makten i sine hender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene' date=' som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet. [/quote']

Nei, men hva er poenget med å sjekke om han har med seg våpen, bomber osv.? Han trenger trossalt bare dytte stikka fremover om han vil ta livet av alle ombord.

 

Han kan ikke det, for den andre piloten har som regel mulighet til å override kontrolleren fra sin side.

Har ikke piloten fått med seg våpen, så er det større sjanse for at flyet lander trygt enn om han har tatt meg seg våpen.

 

Det ble også nevnt i tråden tidligere at piloter kan bli tvunget til å ta med seg våpen/bomber etc. inn i flyet, ellers vil det gå utover familiemedlemmer. Om dette har noen gang vært tilfelle vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene' date=' som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet. [/quote']

Nei, men hva er poenget med å sjekke om han har med seg våpen, bomber osv.? Han trenger trossalt bare dytte stikka fremover om han vil ta livet av alle ombord.

 

Han kan ikke det, for den andre piloten har som regel mulighet til å override kontrolleren fra sin side.

Har ikke piloten fått med seg våpen, så er det større sjanse for at flyet lander trygt enn om han har tatt meg seg våpen.

 

Det ble også nevnt i tråden tidligere at piloter kan bli tvunget til å ta med seg våpen/bomber etc. inn i flyet, ellers vil det gå utover familiemedlemmer. Om dette har noen gang vært tilfelle vet jeg lite om.

 

Ja det er sant at det er større sjanse for at det ikke skjer, men er jo utrolig lett å styrte flyet, uansett om det er en ekstra pilot ombord. Se for deg at han nettopp har rotert..Da må den andre piloten reagere ganske så raskt for at han skal stoppe det. Hehe men hvem tror du helt ærlig vil vinne av to piloter, hvor den ene prøver å styrte flyet mens den andre prøver å lande det trygt og rolig? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig latterlig sak!

At en pilot blir sint for å måtte ta av seg skoene' date=' som forøvrig er helt normalt i disse kontrollene, er bare patetisk.

Det vitner om selvarroganse. Man er ikke verdens viktigper selv om man flyr i Widerøe. Den kapteinen skulle vært kalt inn på teppet. [/quote']

Når man må gå gjennom sikkerhets kontrollen omentrent konstant hver dag og blir sjekket over allt og hver sjekking kan ta flere minutter kan man bli kanske forbannet å frustrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er forståelig, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at når man blir så forbannet over en så liten bagatell som å ta av seg skoene som tar et halvt minutt eller mindre, så er det helt latterlig å skulle bli så irritert over dette at det går ut over passasjerene. De må også ta seg skoene akkurat som piloten, men de klager ikke. Jeg skjønner at det er irriterende i lengden, men sånn er livet, deal with it! Han har selv valgt å bli pilot, da får han holde kjeft og fly når han har valgt det selv. Det er utrolig lite modent gjort å bli forbannet over en bitteliten bagatell som å ta av seg et par sko bare fordi man er pilot og tror at verden stopper opp uten han/henne.

Jeg blir rett og slett forbannet i sikkerhetskontrollørenes favør, og ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett forbannet i sikkerhetskontrollørenes favør' date=' og ikke motsatt. [/quote']

 

Utrolig dumt å bli forbannet over en så liten bagatell som at en pilot blir forbannet for en så liten bagatell da :)

 

Matz, du har rett i det. Men har man sjansen så "fikser man piloten som har klikket" før man "fikser" landingen.

 

Det er nok noe med at passasjerene skal føle seg trygge på de som har kontroll over flyet. Er enig med Aleksander, blir man opprørt og irritert for noe så lite så synes jeg det er skummelt i seg selv at man har kontroll over et fly og passasjerer på den måten.

Men nå er dette VG sin side av saken vi leser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At piloter og andre som jobber på flyplasser skal bli like grundig kontrollert som vanlige passasjerer hver eneste gang de går gjennom sikkerthetskontrollen er jo latterlig. Samtlige piloter har Avinors id-kort. Et kort som krever bakgrunnssjekk hos politiet. Og som andre sier, en pilot trenger ikke våpen for å tvinge ned et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke har fått med meg' date=' eller har det alltid vært sånn at pilotene har måttet ta av seg skoene når de skal på jobb? [/quote']

 

Nei, men en pilot må være forberedt på at arbeidsområdet hans blir påvirket av faktorer og hendelser globalt når hans arbeidsfelt er luftrommet over hele verden. Når du da ikke greier å slå deg til ro med at du må ta av deg skoene før du skal ut og føre et fly fullt av passasjerer oppe i Finnmark fordi hele verden tar et tak mot en terrortrussel, så kan man værsågod se å finne seg en annen jobb, da er du ikke skikket som flyger. Jeg skjønner piloten i den første hendelsen for en stund siden, da sikkerhetsvakten kanskje var litt vrang, men Securitas gjorde ingenting galt i denne hendelsen, heller tvert i mot, og da er det rett og slett skandaløs oppførsel å la seg fyre opp over det og la det gå ut over kundene til din egen arbeidsgiver, som kanskje skal videre med et annet fly etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele sikerhetsrysteriet har tatt helt av rett å slett. Dere kan være brennsikker på at neste gang noen vil gjenomføre et terrorangrep kommer de garantert ikke til å benytte fly. Terroristene har oppnådd sitt mål, å det er å fremkalle den hysteriske frykten for at noen atter en gang vil benytte fly i et terrorangrep. Neste gang blir det cruisebåter/ferger eller tog som blir benytta, og da hjelper det svert lite med den kontrollen vi idag har på flyplassene. Se på londonbombene og Madrid. Store terroraksjoner begge plassene, og der så vi jo utmerket godt at dette hysteriet er alt for konsentrert rundt luftfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Vidar, og jeg er helt enig, det har gått langt over sine grenser for hva som er nødvendig. Jeg har selv vært gjennom den kontrollen noen ganger på ENGM, og hver gang har jeg måttet ta av sko, belte, jakke, genser og i tillegg har jeg blitt kroppsvisitert to ganger på samme kontroll samtlige ganger jeg skulle gjennom. De hadde funnet en vorte i ræva mi om jeg hadde hatt det. Det er gått altfor langt over hva som er effektivt, men sånn er det bare. Vi må jo bare godta det, for vi får jo ikke gjort noe med det. Så hvorfor ikke bare finne seg i det og heller ta livet med ro? Det er jo bare for å trygge arbeidsplassen til disse pilotene, så de av alle burde jo satt ekstra pris på dette. Men jeg skjønner de blir frustrerte over at de må sjekkes så mye, men når du ikke kommer deg gjennom kontrollen uten ha eksplodert av sinne fordi du må bruke 0,001% av arbeidsdagen din der og da på å ta av deg skoene dine, da kan man like gjerne finne seg en annen jobb. Hadde det vært uniformen hadde jeg støttet han, men ikke faen når det gjelder noe så smått som skoene mine. Det blir som at jeg skulle fly i taket for å måtte skru av mobiltelefonen min ombord i flyet. Sånn er retningslinjene. Det er for mye, greit nok, men som sagt, sånn er det, deal with it! Vi passasjerer må også ta av oss skoene, samt mye mer, men vi klager ikke. Forretningsfolk klager ikke, de må bare finne seg i det, og de flyr veldig mye de også.

Alle andre klager ikke, bortsett fra flygerne selv.

Lavmål, sier jeg. Det hjelper ikke å ta det ut på passasjerenes vegne.

Den piloten får ikke støtte av meg for fem flate øre og en tupp i rævva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere forretningsfolk som klager på den nye sikkerhetsparanoiaen. Spesielt fordi de må ha med seg ting som lett skaper kaos i sikkerhetskontrollen, og da må de bite i det sure eple og drasse på en koffert, sjekke den inn og vente på den på ankomstflyplassen.

At de må skru av mobiltelefonen tror jeg ikke er så farlig for dem, neppe god dekning i kabinen i 23000ft uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en ide Vidar: Vi tar bare å kontrollerer de flygingene vi vet at det vil være terrorister! :)

 

Nå gjør dere det samme som disse flygerne, klager over noe som ikke kommer til å bli forandret pga. dere klager på det. Med andre ord, det er nytteløs klaging som går utover blant annet passasjerer i denne sammenhengen, og til å med sikkerheten for de som ikke kansellerer eller utsetter flygingen, men som tar den seg med inn i cockpit.

 

Det var kloke ord fra Andreas ovenfor, at man får ikke gjort stort med det. Hvorfor skal man da klage?

 

Jeg sier ikke at det ikke er for mye kontroller. Men som du sier så sjekkes de før hver flight, akkurat som passasjerene. Det er vel fordi de har mulighet til å prøve å ta med seg hva de vil før hver flight også.

 

Ikke at det er stor sjanse for det, hvem vil vel prøve på det? Hvem vil vel drepe 32 mennesker på en skole også? Skulle ikke tro det var mulig før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener det er arrogant å angripe en pilot fordi han eller hun får nok av sikkerhetsbestemmelser, så får du mene det, det er din sak.

Men det er utrolig arrogant å angripe en sikkerhetsvakt i en sikkerhetskontroll fordi han/hun følger sin stillings retningslinjer. Det er mer viktig enn pilotens rolle i sitt arbeidsmiljø. Hvis en pilot ikke greier å akseptere at han/hun må bruke kanskje 30 minutter om dagen til sikkerhetskontroller, så bør han/hun kanskje ikke jobbe på det feltet? Bare forestill deg hvor mange piloter det er som går gjennom verre sikkerhetsopplegg på enda større flyplasser, og som aksepterer det som en del av sin arbeidshverdag. Og hvis den berømte dråpen dukker opp hos en pilot på et kortbanenett, så spørs det om denne piloten kanskje ikke er skikket nok til å føre et fly med 30 passasjerer?

Jeg er ikke i stand til å bedømme det, men tenk litt over saken. Om en pilot ikke greier å beherske seg over at landet han jobber i følger internasjonale sikkerhetsbestemmelser for å forhindre at hans arbeidskontor blir angrepet av terrorister, er han da til å stole på? Jeg vet jeg vrir det litt feil vei nå, derfor stopper jeg her :)

 

Men tenk litt over saken. Om piloten ikke greier å beherske seg over en sikkerhetskontroll, kanskje vil han heller ikke greie å beherske seg over en utålmodig flygeleder. Det er en ting man bør ta til ettertanke.

Men jeg forstår absolutt vedkommendes situasjon, noe annet skjønner jeg ikke hvor du får fra, men jeg skjønner ikke hvorfor vedkommende, som har satt seg selv i den situasjonen ved å velge et såpass utsatt yrke, ikke da greier å akseptere det han står midt oppi. Han valgte selv den veien, det er vanskelig å forutsi fremtiden, men sjansen vil alltid være der for at radikale endringer skjer, og det skjedde i 2006. Sånn er livet, ting forandrer seg, og vil man være i systemet, må man bare finne seg i det inntil et organisert mottakstiltak iverksettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jo bare godta det' date=' for vi får jo ikke gjort noe med det. Så hvorfor ikke bare finne seg i det og heller ta livet med ro? [/quote']

Det var kloke ord fra Andreas ovenfor, at man får ikke gjort stort med det. Hvorfor skal man da klage?

 

Jeg er glad ikke alle av oss tenker sånn her. Hva slags samfunn hadde vi hatt i dag da?

 

Heldigvis er det faktisk sånn at Norge er et demokrati...

 

Bare forestill deg hvor mange piloter det er som går gjennom verre sikkerhetsopplegg på enda større flyplasser, og som aksepterer det som en del av sin arbeidshverdag.

Så på nyhetene for en god stund siden at utenlandske piloter mente sikkerhetskontollene var verst i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvorfor vedkommende, som har satt seg selv i den situasjonen ved å velge et såpass utsatt yrke, ikke da greier å akseptere det han står midt oppi.

 

Hva vet vi om hvor lenge denne persjonen har jobbet som pilot? kansje han har jobbet som pilot i 15 år, og at det som nå skjer er blitt trøkt ned over hodene deres uten at deres arbeidssituasjon har blitt tatt med i vurderingen. Og skal jeg være ærlig, så trur ikke jeg at "EU" har tenkt så mye som fem sekunder på kortbanenette vi har i Norge, for det er temmelig unikt i allefall i europa, og jeg tror at de som har tatt bestemmelsene i "EU" har svært liten forståelse for den type opprasjoner, og hva disse reglene medfører av ulemper for pilotene. Man må huske på at mange av pilotene i widerøe har langt flre avganger og landinger pr dag en de har i andre selskaper pga av at "flestparten" av rutene er korte i flysamenheng. Et eksempel Stokka-Brønnøysund er vel ca 12 min flytid med en Dash 8. Og de fleste tourn around er på ca 15 min hos widerøe på kortbanenette.

 

Etter det jeg har hørt å lest er det "mange" piloter i både SAS braathens, Wif og Norwegien som også er serdeles missfornøyd med hvordan dagens system fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør dere det samme som disse flygerne' date=' klager over noe som ikke kommer til å bli forandret pga. dere klager på det. Med andre ord, det er nytteløs klaging som går utover blant annet passasjerer i denne sammenhengen, og til å med sikkerheten for de som ikke kansellerer eller utsetter flygingen, men som tar den seg med inn i cockpit.

[/quote']

 

At det ikke kommer forandringer for besetningsmedlemmer er vel feil. Dette var jo nettopp noe av resultatet etter møtet mellom LT, Avinor og selskapene for en stund tilbake der man nå skal se på mulighetene for å bygge om på flyplassene.

 

Dette med kontroll av besetningsmedlemmer grenser tidvis til paranoia. Det er i alle fall min personlige erfaring (som flyger), selv om vi i LF ikke er de som er hardest "belastet". Har ingen problemer med å akseptere at det må være slik, regelverket ligger jo i bunn for systemet uansett, men likevel.

 

Hva angår denne konkrete saken: jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å dømme folks reaksjoner basert på hva man leser i media. Hva vet vi om hva vedkommende hadde vært igjennom tidligere på dagen, eller dagene før dette skjedde. Det ligger nok noe bak denne reaksjonen som ikke er kommet frem og da synes jeg det blir litt dumt å øse ut uttalelser om hvor dumt denne flygeren hadde oppført seg, at han er viktigper, arrogant, latterlig og barnslig osv.

 

Vær klar over at dette forumet leses av langt flere i luftfarts-norge enn det jeg tror dere er klar over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke kommer forandringer for besetningsmedlemmer er vel feil. Dette var jo nettopp noe av resultatet etter møtet mellom LT' date=' Avinor og selskapene for en stund tilbake der man nå skal se på mulighetene for å bygge om på flyplassene.[/quote']

 

Ja, det er klart det blir forandringer, men det er neppe pga. "klagingen" fra dette forumet. Jeg tror heller ikke en flyger har mye å si i saken, men det hjelper kanskje med mediaoppslag som dette.

 

Du har helt rett med det å dømme folks reaksjoner. Det burde man jo ikke gjøre uansett, og da ihvertfall ikke når man hører det via andre folk og ikke minst media.

 

Litt sak-relatert: Hvilke forslag har blitt nevnt i forhold til dette problemet, da som du nevner at de har sett på muligheten for å bygge om flyplassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, skjønner ikke hva som er problemet med å måtte ta av seg skoene.

Man bruker vel lengre tid på å irritere seg over det en å bare gjøre det.

 

Nå må dere huske at det er faktisk ikke bare piloter i selskap som har muligheten til å bruke crew-inngang, det holder med å være medlem av en flyklubb, inneha avinor-id, samt skaffe seg en pilotuniform og et bordingpass!

 

Bombe i skoa? Tja kansje det, hvis ingen sjekker!

 

Kansje ikke så dumt at skoene sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...