Gå til innhold

Sola Airshow har gleden av å tilby........


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Helt utrolig bra! Er helt gåen i beina etter å ha gått rund og ordnet med fly. Er mest fornøyd med Patrouille Suisse og de norske F-16'ene. Forøvrig var det simulert bombeangrep av F-16, som ble vist i form av pyrotekniske effekter. Det morsomme var at en 737 taxet like ved akkurat da det eksploderte, og en lettere rystet SAS pilot lurte på om dette var en øvelse, eller om han nettopp hadde blitt beskutt av F-16 :grin:

 

EDIT: Patrouille Suisse kjørte mediumoppvisning. Dvs hvis skyene forsvinner i morgen, vil de fly enda mer spetakulært :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem med 2gb bilder nå. Perfekt vær med tynt skydekke og godt med lys.

Eneste som kunne vært bedre var informasjon om billettsalg, tre Dakota (danskene kom ikke pga dårlig vær og svenskene fikk problemer med en sylinder) og syv F5E istedenfor seks. Syns det var mer aktivitet i luften i forhold til 2004.

Rimelig god plass med hyggelige folk var det også.

 

Edit: En annen negativ ting var røyking. Røykelukten drepte godlukten fra flyene. Håper de blir strengere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, godt show! Ikke noe i det hele tatt men forholdene (budsjettene) tatt i betraktning så var dette bra. Høydepunkter var "Kjeller-formation", Tummelisa og Bleriot (tok av på graset mot publikum!), Hunter 2-ship, Pat. Suisse (Hvor har dere det fra at de ikke kjørte full program?) og selvfølgelig F-5ene og F-16ene. Mye pyro og flares hjelper på. F-5ene poppa alt de hadde i en loose vic i climb, flott !!

Ellers imponerte RC-heli flyging (sinnsyke manøvre) og den turbindrevne T-birden.

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om 2 F-16 lavt midt over Oslo sentrum ved 3-tiden i ettermiddag hadde noen forbindelse med showet (på vei hjem og en liten avstikker til ære for kongen eller noe slikt)?

 

De fløy i hvert fall 2-3 runder midt over sentrum, delvis 2 av dem i flott formasjon og med såpass krappe svinger at motorpådraget var krafig og bråket fra dem fikk absolutt alle til å kikke opp. Jeg måtte tom. holde for ørene. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-16 flyene var ikke i lufta før kl 16.50 ca, og de står enda på Sola etter det jeg vet.

 

Sveitserne kjørte ikke fullt program i går fordi det var skyer. Jeg så deres show i dag også, og det var mye bedre i dag enn i går.

 

Etter det jeg fikk med meg, så har vi fått store fine grønne tall på budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hvor har dere det fra at de ikke kjørte full program?

 

Det var lavt skydekke lørdag, og sveitserne kjørte medium-oppvisningen sin. I dag hadde dem derimot full oppvisning (som du sikkert merket, da de gjorde mye mer manøvre i høyden, blant annet tegningen av hjertet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

 

Det ønsker jeg ikke å utdype' date=' men kilden burde være godt informert. Uansett, en 737 i lowpass med et noe 'heftig' opptrekk er jo ikke av det mest spektakulære innslaget på et flystevne. Det er mange andre luftbårne aktiviteter som slår det! ;) [/quote']

 

You just wait and see.

 

Ja, Stian, og jeg hadde rett (uten at det betyr noe). :whistle: Det var som jeg sa tidligere i denne tråden at det var SAS som denne gang ville fly display. De fremførte forøvrig en flott oppvisning med sin 737-600. Hele stevnet var fantastisk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-16-flyene holdt en liten oppvisning for barna på barnefestivalen i regi av Forsvaret som ble holdt på Akershus festning i helgen i forbindelse med denne uken hvor Forsvaret har hatt en rekke arrangementer, deriblant gjennom Tillitsmannssorganisasjonen. Så det var det de gjorde over byen i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola Airshow var meget bra, synes dette var meget bra gjennomført, lite pauser og bra show. Hyggelig var det og treffe noen her i fra forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

 

Det ønsker jeg ikke å utdype' date=' men kilden burde være godt informert. Uansett, en 737 i lowpass med et noe 'heftig' opptrekk er jo ikke av det mest spektakulære innslaget på et flystevne. Det er mange andre luftbårne aktiviteter som slår det! ;) [/quote']

 

You just wait and see.

 

Ja, Stian, og jeg hadde rett (uten at det betyr noe). :whistle: Det var som jeg sa tidligere i denne tråden at det var SAS som denne gang ville fly display. De fremførte forøvrig en flott oppvisning med sin 737-600. Hele stevnet var fantastisk bra!

 

Jeg har aldri sagt at SAS ikke skal delta har jeg det? Norwegian skulle deltatt med en oppvisning men det ble ikke noe av pga. tekniske problemer i Oslo. Og flyet måtte sendes dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

 

Det ønsker jeg ikke å utdype' date=' men kilden burde være godt informert. Uansett, en 737 i lowpass med et noe 'heftig' opptrekk er jo ikke av det mest spektakulære innslaget på et flystevne. Det er mange andre luftbårne aktiviteter som slår det! ;) [/quote']

 

You just wait and see.

 

Ja, Stian, og jeg hadde rett (uten at det betyr noe). :whistle: Det var som jeg sa tidligere i denne tråden at det var SAS som denne gang ville fly display. De fremførte forøvrig en flott oppvisning med sin 737-600. Hele stevnet var fantastisk bra!

 

Jeg har aldri sagt at SAS ikke skal delta har jeg det? Norwegian skulle deltatt med en oppvisning men det ble ikke noe av pga. tekniske problemer i Oslo. Og flyet måtte sendes dit.

 

Hei Stian, et slikt flyshow er ikke noe man bare bestemmer seg for og gjøre over en pils eller to. Dette har SAS jobbet for og få til, det inkluderer SIM tester etc etc. Tror ikke det var noe planer om at Norweeegian skulle stille med noen maskiner der nede, selv om du ønsker det aldri så mye. Ha en flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er mulig det' date=' men har hun display godkjennelse?[/quote']Siegfried Hernes er en han. Og dersom det var meningen at han skulle fly på Sola Airshow 2007, har han nok de nødvendige tillatelser fra Luftfartstilsynet.

 

Så vidt jeg vet gis det ikke permanente oppvisningstillatelser til norske sertifikatinnehavere. Derimot gis det dispensasjoner fra kravet om minstehøyder i BSL F 1-1 § 2-10 (4) og § 3-5. Sjekk AIC - N 13/06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Showet var veldig bra, ingen pauser og ett flott program. Likte spesiellt godt Gripen sine vanvittige manøvrer. De Norske F-16 og F5 var også svært bra. Lydmessig ble jeg mest imponert over Harvardene som fløy både display og i formasjon med Dakotaen.

 

Savnet forøvrig å se en M-109 på utstillingen (noen som vet?), selvfølgelig i tillegg til det annonserte frafallet av Eurofighter.'

 

 

Alt i alt ett flott arrangement med mange fine oppvisninger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er mulig det' date=' men har hun display godkjennelse?[/quote']Siegfried Hernes er en han. Og dersom det var meningen at han skulle fly på Sola Airshow 2007, har han nok de nødvendige tillatelser fra Luftfartstilsynet.

 

Så vidt jeg vet gis det ikke permanente oppvisningstillatelser til norske sertifikatinnehavere. Derimot gis det dispensasjoner fra kravet om minstehøyder i BSL F 1-1 § 2-10 (4) og § 3-5. Sjekk AIC - N 13/06.

 

Well put Anders, denne tråden begynner å gå over i det absurde. Hvis du treffer Sigfried, få ham over på 1'ern og F-104G som samtaleemne ......da går timene :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men' date=' så til det jeg egentlig skulle svare på: Antar du mener BF109 Messerschmitt? Den sto inne i Hangar 2. [/quote']

Er det meningen at denne 109'en skal i lufta etterhvert? Ser at det står oppført en 109 til airshowet på Rygge også...blir liksom ikke helt det samme om den må kjøres dit på en henger eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe planer om at Norweeegian skulle stille med noen maskiner der nede' date=' selv om du ønsker det aldri så mye.[/quote']

Du uttaler deg som om du har deltatt på planleggingsmøtene i forkant av Sola Airshow 2007. Jeg kan ikke huske å ha sett deg der.

 

Nei nei, hvordan klarer du og dra slike konklusjoner? fantastisk Anders. Sikker på at du hadde klart og få ei ku til og fly med den fantasien du har. Men et fantastisk show det lagde dere der nede, det er det ingen tvil om. Så dit skal jeg så absolutt om det blir en gang til, jeg var ikke der sist men dette ga mersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er mulig det' date=' men har hun display godkjennelse?[/quote']Siegfried Hernes er en han. Og dersom det var meningen at han skulle fly på Sola Airshow 2007, har han nok de nødvendige tillatelser fra Luftfartstilsynet.

 

Så vidt jeg vet gis det ikke permanente oppvisningstillatelser til norske sertifikatinnehavere. Derimot gis det dispensasjoner fra kravet om minstehøyder i BSL F 1-1 § 2-10 (4) og § 3-5. Sjekk AIC - N 13/06.

 

Ok,, da så, jeg trodde det var en dame ser du, så feil kan man ta.

 

Ikke det at ikke damer kan fly, ikke missforstå meg, men kunne ikke huske ei dame med det navnet som hadde display godkjenning. Men du finner sikkert noe du kan henge deg opp i her også, he he...du er rå på det...ha en fin dag Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe planer om at Norweeegian skulle stille med noen maskiner der nede' date=' selv om du ønsker det aldri så mye.[/quote']

Du uttaler deg som om du har deltatt på planleggingsmøtene i forkant av Sola Airshow 2007. Jeg kan ikke huske å ha sett deg der.

 

I og med at du har hvert deltagende på og planlegge et slikt flott show, for det var det, er du sikkert også informert om at det ble blankt nektet for at NAS skulle stille med noe fly , da det kostet noen mil etter forrige stress kontroller, som flyet pådro seg under siste show. Men det har du kansje glemt.? eller synes det er greit og holde til bake info, eller holde tilbake den infoen som passer deg? Begynner og bli litt lei av den ensporige kritikken du kommer med hele tiden Anders....korrekt meg om jeg har feil. Det blir litt galt når du utaler deg uten og legge casen ut.

 

Så er det bare og vente i spenning på salvene som kommer....:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...