Gå til innhold

Er det lett å få komme opp i tårnet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut å fly om et par dager og jeg skal vente ganske lenge på noen av flyplassene. I den forbindelsen lurte jeg på hvordan det er å besøke de i tårnet. Er det bare en telefon å ta, og så er muligheten der? Men hvem skal man ring til? Og til slutt, er det i det hele tatt mulig med dagens sikkerhetsordninger?

Vet at det ligger litt om dette i arkivet, men sikkerheten blir jo strengere dag for dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier aldri nei til grupper på 1-3 pers hvis de aksepterer at de kanskje må stå musestille bak i tårnet om det blir mye å gjøre.

 

Har derimot bedt sjefen ta med seg skoleklassen han dro opp en gang og fjerne seg ASAP. (Etter den gangen tar vi aldri imot skoleklasser fra barne og ungdomstrinn, de kan ikke oppføre seg. VGS derimot har gått greit)

 

Man kan ikke garrantere så mye omvisning hvis det er mye å gjøre, men du kan jo avgjøre om du vil se fly eller få en innføring!

 

Men...når alt koker ned, så er det kollega'n på vakt som avgjør, og de er så forskjellige som alle regnbuens farger!

 

De fleste kollegene på Flesland er f.eks noe mer firkanta enn f.eks Hans Olav på Værnes! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så lur at jeg sa ja til en klasse med 4.klassinger "" Jeg kan tydelig beskjed at de måtte være stille, om de skulle få lov til å komme opp. For å si det sånn, er jeg glad det ikke var noen fly i området ""

 

Jeg kunne høre dem 5 etasjer ned. Første unge som kom opp, la seg ned på gulvet. Andre unge som kom opp, hadde full fart mot "vollgrava" bak kontrollpultene. Så ramlet resten av gjengen opp. Det som fasinerte dem var TVen, kikkerten, touch-screen telefonen(alle ville ringe hjem) og blendegardinene som kan heises opp og ned fra en annen touch-screen. NEVER AGAIN.

 

Men når det er sagt, er det bare å komme på besøk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Stian Lingås ringer til tårnet på Værnes og sier at vi er to flyinteresserte og har lyst til og komme opp en tur. Og det er nesten den samme karen som er der samme gang så når vi har kommet opp heisen sier han "Nemmen e d dokker igjen" "".

De er fryktelig hyggelige!!

 

Hva er telefonnummeret opp til tårnet på værnes? """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til Røyken sist torsdag, men det ble utsatt pga. tekniske problemer og lav bemanning. Har fått beskjed på jobben at det bare er å ta en telefon opp til tårnet og spørre om de har tid til å la deg komme en tur innom. Vet ikke om de har noen annen regel for publikum, men det kan da ikke skade å ta en telefon og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kollegene på Flesland er f.eks noe mer firkanta enn f.eks Hans Olav på Værnes! ""

 

Jeg har hørt at de er verst på Bardufoss.. I Bergen derimot er de så snille at de går trappa ned for å åpne om de har mulighet til det. Og jeg har vært i begge nevnte tårnene, samt Catos på Evenes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til revolver, regner med at det kan være mest problematisk der det er mest trafikk (eks. GM) og så blir det greiere og greiere når tårnene blir "mindre". Så er det greit å ha en god grunn i bakkant da, feks at du tar PPL, har sertifikat eller at du vil søke på flygelederutdanning.. Jeg skulle gjerne sett flere piloter på tårn og kontrollsentralbesøk hvertfall ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Men hvor får man tak i disse nummerene, tenker da spessielt på værnes og gardemoen?

Skal vente 5 og en halv time på Værnes og 3 og en halv time på Gardemoen, er det da nok å ringe når jeg kommer på flyplassen eller bør jeg ring før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værnes er meget snille!

 

Jeg, Åge Storli Berg og Sindre Storaas(Sindre skyt meg hvis dette er feil), var oppe i Tårnet, der satt vi i 2 timer, pluss 1 time i Approach Simulatoren til Avinor!

 

GM er de ganske strenge, ringte opp en gang da var det ikke snakk om en gang...

 

Men på Tromsø derimot er de ganske så snille! Har vært der oppe en hel natt en gang i lag med Agnor og Mads Inge som var på jobb.

 

Jeg har til og med vært i Tårnet på Lakselv/Banak..der var de også meget snille!

 

Så bare ring og hør!!! Er det eneste som hjelper!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til tårnet! tlf finner dere i AIP! Tar gjerne imot folk, såsant de er genuint interessert i luftfart. (Stiller relevante spørsmål for å se om det tilfelle "" )

 

Skoleklasser har jeg hatt engang, det gikk greit. Holdt dem i ånde slik at de holdt kjeft (Har vært lærer på både barne og ungdomstrinn).

 

Jeg synes det er viktig å vise frem yrket, det kan virke diffust for mange: "Du e jo flygeleder? E du ikke det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...