Gå til innhold

Widerøe-fly med vansker


Tom Setsaas

Anbefalte innlegg

nå er det jo dramatisk at en motor stopper da..

 

Er det nødvendigvis det?

 

Det kommer jo ann på hva du flyr og hvor du flyr det ;P

Det går vel ganske greit med de aller fleste propellfly å fly videre uten motorkraft på en motor, ettersom propellen fortsetter å snurre rundt pga. luftstrømmene.

Blir verre hvis du er midt i en svingete approach med et svært jetfly vil jeg tro ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette vi vil unngå, Windmilling trekker energi, det tilfører ingenting. Derfor kantstilles propellen når noe slikt skjer.

 

Åhå, da er jeg dårligere oppdatert på den fronten der enn deg :P

Men hvordan trekker det energi?

Bremser det ikke lufta mer at propellen står i ro enn når den ihvertfall snurrer i riktig retning om ikke like fort som med motorkraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt regnet kan man si at en stoppet motor som "spinner med" pga luftstrømmen i en lett twin skaper like mye luftmotstand som full flaps og understell nede, tilsammen

 

Autofeather er en fin ting!

 

 

Bremser det ikke lufta mer at propellen står i ro enn når den ihvertfall snurrer i riktig retning om ikke like fort som med motorkraft?

 

En motor som spinner med genererer omtrent like mye luftmotstand som en fallskjerm med samme diameter som propellen. En propell som står i ro med flat pitch vil gi mye mindre luftmotstand, mens en propell på kant (i feather) gir "null" motstand.

 

Dette er kanskje litt vanskelig å forstå før man har prøvd å fly med windmilling og prop i feather og merket den utrolige forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden jeg kun begrenser meg til å dille rundt i fly med en motor, så skal jeg vel være forsiktig med å uttale meg, men:

 

På jobben har jeg opplevd at fly med 2 motorer fikk problemer med å holde høyden og måtte bruke max thrust for å klare å gjennomføre en missed approach (Severe turb/windshear, mistet 1000ft på 15sec på ILS28)

Hadde den 737'n hatt en motor inop kunne det sikkert blitt interessant.

 

(Jaja, man prøver seg kanskje ikke inn på Bardufoss på bane 28 i severe turb om man kan ungå det med 1 motor inop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en motor stopper under flight kan være dramatiskt nåkk egentli. tenk på fullt fly, missed approach, windshear, side-vind etc. mye kan gå galt i det landet vi bor i.

 

Det er jo en grunn for at flyet er designet med 2 motorer.

 

selv om pilotene har full kontroll over situasjonen, så kan det være rimeligt dramatiskt for passasjerene ombord. og jeg vil tro at journalistene ser det fra passasjerene sin side. og de selger vell også litt mer ved å ha en litt brutal head-line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan trekker det energi?

Bremser det ikke lufta mer at propellen står i ro enn når den ihvertfall snurrer i riktig retning om ikke like fort som med motorkraft?

Dag forklarte jo det meste, tenkte bare legge til at det som fysisk skjer med en windmilling prop er at den faktisk genererer negativ thrust. Det vil si, den aerodynamiske kraften som produseres av propellbladene virker bakover i stedet for forover. Dette skjer som følge av hvordan relativ vind på propellbladet forandrer seg etter som en propell windmiller med lav RPM. Dette går nok kanskje utover emnet dog, da WIF ikke flyr rundt med windmilling props. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel bere en diskusjon om bruk av riktig ord.

Dramatisk er vel ikke det riktige ordet, da det faktisk ikke oppsto noen dramatikk.(heldigvis)

Men en ting er klart, det er ikke noe å kimse av. Det å få en in flight shut down er en alvorlig hendelse, og utløser en rimlig stor investigering fra teknisk i sammarbeid med fly og motor fabrikant.

Årsaken til hendelsen skal finnes og forklares til detalj, for om mulig finne forbedringer i komponenter, vedlikehods, inspeksjons eller test rutiner.

Det forrutsetter også at de andre systemene som må overta, generator, hyraulpumper, pneumatikk, osv virker optimalt.

Dette pluss at det øker arbeids mengden og kravet til dyktighet og konsentrasjon hos pilotene.

Men vi vet at slikt hender.

For å minske rissikoen for en dual shutdown på grunn av ukjente faktorer med bakgrunn i gangtid, swapper vi også motorer. Det vil si at etter en tid, med nye fly hvor motorene har lik gangtid, tar vi ned den ene motoren på to fly med ulik gangtid og bytter de i mellom, slik at begge flyene da har motorer med ulik gangtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne episoden var vel rimelig udramatisk, og kontrollert - det er jo prosedyrer for slikt, og med en turboprop er dette skjelden dramatisk. Så et program på TV om en liten turboprop som drev med søk ute i havet - dem gikk over til single engine operation for å øke flytiden/redusere drivstoff-forbruket! jeg stussa litt på at den kunne ha noe for seg, men dem gjorde da det!

 

På små stempel twins, blir det med en gang litt mer dramatisk, da enkelte flytyper gjerne mister opp mot 60-70% av total thrust ved motorstopp, og 80% av climb thrust!!!. Dette fordi den ene motoren som er i drift vil vri flyet om vertikalaksen(, økt sideror for å holde kurs vil videre øke drag...og gi og da er det en fordel å være lett "" assymetrisk thrust vil derfor fremkalle en side slip - derfor løftes den døde motoren "raise the dead" ett par grader slik at man unngår side-slip...

 

Her i ligger det store spranget fra single til multi-engine operation (rating) enver pilot kan jo skru på to velfungerende motorer, men når en av dem svikter endres "flyge-egenskapene" dramatisk kontra en single engin som får motorstopp....

 

Stay Twin! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...