Gå til innhold

Que es Standby-billetter?


Rolf Arne Beck

Anbefalte innlegg

Fikk høre noe om at SAS ansatte kunne kjøpe Standby Billetter som koster bare 10% av original prisen. Dette gjaldt alle SAS og en del andre (Star Alliance?) selskaper som f.eks. Lufthansa.

 

Er det slik at man bare får plassen hvis det er ledig på flighten? Er det vanlig å ikke få sitte på med standby billett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg for sikkerhetsskyld egen-sensurert mine egne innlegg (selv om dette strengt tatt ikke er nødvendig), så skal jeg sjekke det opp igjen. Men som sagt kan man finne denne infoen mange steder rundt på nettet, i tillegg til magasiner (som DinSide) m.fl. har hatt artikler om dette.

 

Personen som spurte har uansett fått svar, så da spiller det ikke så stor rolle - om infoen ikke lenger kan leses av andre. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så idiotisk det her er. Er så mange tullete ting som er hemmlighets stemplet i flybransjen. Hvorfor i allverden er det å kjøpe billige flyreiser igjennom arbeidsgiveren sin så farlig at folk får høre om? De fleste får jo en eller flere mulighter/fordeler igjennom arbeidsgiveren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av den enkle grunnen at arbeidsgiveren (flyselskapet) gir deg som ansatte en forpliktelse om at disse goden ikke skal nevnes i offentligheten eller til utenforsående som ikke er innvolvert i avtalen. Hvis en ansatt gjør dette av ulike årsaker, og det blir oppdaget, så kan godene dras tilbake og ikke lengre være tilgjengelig, midlertidig eller permanent! Avhengig av alvorlighets graden.

Men det er ikke på noen måte noen form for hemmlighet av den grunn at vi ikke får prate om det. Sjekk nettet du....

 

Nå er det snakk om fly og ikke båt, men de samme rettnings linjer gjelder nok også for en ansatt på båt.

 

Personlig så vil jeg ikke uttale meg om hvilke reise rettigheter jeg har eller ikke. Spesielt ikke på et offentlig forum som dette, hvor alle har tilgang. Godene er et personlig forhold mellom meg som arbeidstager, og jobben som arbeidsgiver.

 

Det er veldig enkelt å si at dette er idiotisk, helt til du står på andre siden av bordet.. :-)

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok hvis det f.eks. er snakk om at dette tilbudet er noe bare gutta på regnskapsavdelingen på SAS Kontoret i København får, men når det er snakk om noe alle i SAS blir tilbudt, så ser jeg ingen grunn til å holde detaljene rundt det hemmelig. Hvilken skade ville det gjort at folk fikk vite at man betaler bare 10% for en Standby billett? Det gjør jo bare SAS mer attraktiv som en arbeidsgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart her i verden som jeg ikke har bestemt men som fortsatt er idiotisk. Jeg prøver å forstå dette her, men alt jeg får servert tilbake er tørre kommentarer om at jeg ikke har noe med det å gjøre.

 

Kan det skade firmaet på noen måte hvis detaljene ble kjent? Er det forskjellige avtaler blant de som jobber i SAS, slik at det kunne bli misnøye hvis alle fikk vite det? etc, etc.

 

For meg virker det som flybransjen liker å holde mange detaljer skjulte uten helt å forklare hvorfor. Har blant annet hørt piloter si at de ikke kan fortelle hvor mye de tjener i selskapet sitt. Er de redd andre firmaer vil lokke bort pilotene deres med bedre tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull og ingen hemlighet. Alle i flybransjen har reisegoder. Selv reiser jeg gratis med Delta og United, og nesten gratis med de fleste andre flyselskaper i verden (SAS inkludert). Som pilot har vi også tilgang til klappsete i cockpiten. Min kone, datter, og mine foreldre kan også bruke mine reisegoder. Og de fleste i flybransjen kan skaffe gratis billetter til venner og kjente i eget selskap.

 

Men det er ikke lett å reise standby. Man får kun plass ombord hvis det er ledige seter. Og hvis man reiser med familien så må det vaere nok seter til alle. Man må vaere utrolig tålmodig og det er ikke uvanlig å sitte på flyplassen hele dagen uten å komme noen vei.

 

Her i USA er det veldig mange som prøver å fly standby, så stanby-prioritet blir utrolig viktig. I oktober i fjor prøvde jeg å fly Chicago-London. Det var 45 personer som ville reise standby. De som hadde høyest ansenitet kom ombord først. Jeg var sistemann ombord. Det var heldigvis 46 ledige seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at dette er hemmelig, Kjell... Derimot så er det skrevet, svart på hvitt, at vi ikke skal diskutere frynsegodene offentlig... ...og nei, vi kan ikke skaffe gratis billetter til venner og kjente..

 

Det er folk som tror det, men det er altså bare tull...

 

Det er heller ikke uvanlig at ansatte ikke får diskutere sine frynsegoder offentlig...

 

Nok om det... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen Kenneth! ""

 

Rolf, det er ikke på noen måte forsøk på i gi deg noen tørre komentarer eller lignende. Prøver bare å forklare hvordan vi må stille oss i slike saker. Men når det er sagt, så kan disse rettnigs linjene variere fra selskap til selskap. Noen er litt mer åpne om dette enn andre.

 

Kan jo bare nevne prisen for en fullt betalende passajer betaler kontra en stand-by "variere" litt, og at det kan skape problemer for selskaper når det gjelder prising av billetter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at dere ikke kan snakke om det. Litt annerledes her i USA. Alle vet at vi har reisegoder (fly, båt og hotell), men du må ikke tro at jeg sitter på flyet og sier til sidemannen (paying passenger) at jeg flyr gratis.

 

Du kan til og med se hvor mye vi tjener paa Airline Pilot Central (vi tjener mindre enn de fleste tror).

 

Det folk må skjønne er at det er veldig vanskelig å bruke reisegodene. Jeg kjøper alltid vanlig billett når jeg skal på ferie fordi jeg orker ikke stresset med å fly standby. Og det er nok av tilbud på internet.

 

Og til dere som jobber i SAS, dere er alltid hjertelig velkommen ombord hos oss. Og hvis det er plass på 1st class, så får dere sitter der.

 

Nok om dette. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...