Gå til innhold

Hjelp meg ang. flyradio og politi !!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har/hadde en Uniden mottaker, som jeg ikke brukte, men med antennen tilkoplet (Helt til narko-sør indro denne). De sier at det er ulovlig å ha denne. Selvfølgelig så blir man nervør da... Jeg har lest tusen plasser her at det er lov å eie en, men ikke bruke (Noe som de ikke kan bevise), bortsett for at frekvensene er plottet inn. Men siden disse frekvensene ikke er utgitt og jeg ikke visste hvilke frekvenser som var på denne, kan de da ta meg på dette ??

Har lest igjennom hele teleloven men den sier ingenting om dette, som jeg kan forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eivind Naley:

Jeg har/hadde en Uniden mottaker, som jeg ikke brukte, men med antennen tilkoplet (Helt til narko-sør indro denne). De sier at det er ulovlig å ha denne. Selvfølgelig så blir man nervør da... Jeg har lest tusen plasser her at det er lov å eie en, men ikke bruke (Noe som de ikke kan bevise), bortsett for at frekvensene er plottet inn. Men siden disse frekvensene ikke er utgitt og jeg ikke visste hvilke frekvenser som var på denne, kan de da ta meg på dette ??

Har lest igjennom hele teleloven men den sier ingenting om dette, som jeg kan forstå..

Det er tillatt å omsette og eie alle radiomottakere gitt at de er CE-merket (og de fleste sendere, men her er regelverket litt mer kronglete).

Tillatelsen er hjemlet i "Forskrift 20. juni 2000 nr. 826 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr". Post- og teletilsynet redegjør for dette i rundskriv av 2000-09-29.

Rundskrivet finner du her: http://www.npt.no/norsk/fagomraader/godkjenning/scannere.html"'>http://www.npt.no/norsk/fagomraader/godkjenning/scannere.html" TARGET=_blank>http://www.npt.no/norsk/fagomraader/godkjenning/scannere.html

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil da si at hvis denne ikke var i bruk (skrudd på), så er det ingen som kan bøtelegge meg denne. D.v.s også det at de må ta meg med denne i bruk/påskrudd. Og i følge en annen lov, så må ¨de som skrur denne på, ha tillatelse ifra eier eller ha konsesjon for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om slikt utstyr kan brukes til å lytte på politiets frekvenser vil det bli beslaglagt. Ifg nye forskrifter er dette riktignok tillatt å eie, men ikke å bruke.

Blir man tatt i bruk av utstyret kan man i tillegg som før risikere forelegg.

Det vil om kort tid komme endringer i disse forskriftene for å understreke dette bedre.

Tror neppe det noen gang blir lovlig å lytte på politiet eller frekvenser for fly...

Altså, for å forklare dette litt enklere. Slike mottakere blir fortsatt beslaglagt fordi det legges mer vekt på forbudet mot å bruke dem, enn at de er tillatt å eie

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 10-05-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, det er lov å lytte til både politi og fly [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Du har lov til å lytte / sende på politiet sine frekvenser, og jeg har lov til å gjøre det samme på flyene sine frekvenser [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg bruker av og til selv scanner i flyet fordi et av flyene jeg flyr bare har en navradio, og når jeg flyr til gardermoen (slik jeg gjorde igår) er igrunn eneste muligheten for å sjekke atis å bruke en scanner. Tar noen den ifra meg skal jeg skru av propellen på flyet og slå den hardt i huet på vedkommende.

At politiet gjør såpass mye ulovlig stiller jeg meg tvilende til, er det lov å eie radio er det lov å eie radio, basta bom.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tarjei, ikke verst å tro at du kjenner til dette bedre enn meg...hehe

Det er nok bedre å stole på meg her enn det Tarjei hevder i sitt innlegg.

Forøvrig finnes det jo muligheter til å klage dersom du mener politiet foretar seg noe som det ikke er lovhjemmel for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Om slikt utstyr kan brukes til å lytte på politiets frekvenser vil det bli beslaglagt. Ifg nye forskrifter er dette riktignok tillatt å eie, men ikke å bruke.

Blir man tatt i bruk av utstyret kan man i tillegg som før risikere forelegg.

Det vil om kort tid komme endringer i disse forskriftene for å understreke dette bedre.

Tror neppe det noen gang blir lovlig å lytte på politiet eller frekvenser for fly...

Altså, for å forklare dette litt enklere. Slike mottakere blir fortsatt beslaglagt fordi det legges mer vekt på forbudet mot å bruke dem, enn at de er tillatt å eie

[image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 10-05-2001: Endret av: Helge Bø ]

Du er litt uklar her, Helge.

Du mener altså at det vil bli gjort beslag i radiomottakere uansett om det kan påvises bruk eller ikke?

Det er i såfall i strid med retningslinjer gitt av Post- og teletilsynet.

...men du kan kanskje utdype?

Nå er det bebudet endringer i Veitrafikkloven som antagelig vil begrense "frakt" av mottakere i kjøretøy. Jeg har ikke lest utkast til endringen, men formålet skal være å sikre at trafikkontroll og trafikksikkerhet ikke skal kunne kompromitteres ved bruk av denne type utstyr.

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: jeg skrev jo en liten feil i mitt første innlegg, jeg mener seff IKKE navradio, men komradio.

Helge: jeg sa ikke at jeg vet det bedre enn deg, jeg sa bare at det er lov å eie utstyret men man har selvfølgelig ikke lov til å lytte på andre frekvenser enn man har konsesjon til. Det betyr at jeg ikke har lov til å lytte på politiet sitt samband. Mener du noe annet får du krangle med post & teletilsynet, jeg har selv snakket med folk der for en tid tilbake for å avklare dette. Og jeg minner om at det er post & teletilsynet som styrer dette her i landet, og IKKE politiet, dere skal bare håndheve det bla. p&t sier.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er aktuelt for mange av oss har jeg sett nærmere på hvordan disse forskriftene blir tolket.

De nye reglene er ikke fastsatt av Dep. men er et ledd i et EU-direktiv som alle EU- og EØS-land må følge.

Det betyr kort at en forhandler kan omsette alt CE-merket utstyr uten godkjenning av norske myndigheter.

Under dette kommer de nasjonale forskriftene.

Det betyr altså at det fremdeles er ulovlig å lytte på bl.a politiets frekvensbånd, og generelt blir slikt utstyr beslaglagt med hjemmel i denne forskriften.

Det er m.a.o tillatt å eie alt CE-merket radioutstyr unntatt de som dekker disse ulovlige frekvensene, selv om slikt utstyr også er lovlig å omsette i Norge pga dette EU-direktivet.

Men det er altså ting på gang for at disse reglene skal bli lettere å forstå, noe lover og forskrifter ikke alltid er for menigmann [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

I og med at mange av oss har en slik radio, så er det vel ikke så lurt å vifte for mye med den [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

For ordens skyld er bruk av dette i fly, eller luftfartøy som det heter, unntatt fra disse reglene.

 

Håper dette hjalp litt...

[ 10-05-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så følgende i dagen VG (har skrevet det inn selv):

Ulovlig radio

Hører du med til dem som tror at det er blitt lovlig å lytte på politiradio? Det er det ikke, og det hjelper ikke å påberope seg rettvillfarelse på området heller.

Det har en 33 år gammel Oslo-mann fått erfare i Oslo byrett. Straffen for misforståelsen ble 2500 kroner i bot og betaling av saksomkostninger med 2000 kroner.

En ny forskrift gjør det riktig nok lovlig å inneha politiradio, men det skal være merket EU-godkjent - og det er fortsatt ikke lov å lytte på den.

-----------------------------------------------------------

Var iallfall dette det stod i VG [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det er m.a.o tillatt å eie alt CE-merket radioutstyr unntatt de som dekker disse ulovlige frekvensene, selv om slikt utstyr også er lovlig å omsette i Norge pga dette EU-direktivet.


Dette er delvis feil.

Post- og teletilsynet er telemyndighet etter Telelovens §1-5. Gjennom "Forskrift om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr." har telemyndigheten (PT / Samferdselsdept.) gitt tillatelse til omsetning og innehav av radiomottakere. Hvilke frekvensområder som dekkes er uvesentlig.

Teleloven begrenser videre bruk av radioutstyr, der kun frekvenser spesifisert gjennom forskrift eller konsesjon kan benyttes. "Benyttes" betyr i denne sammenhengen både mottak og sending.

Gjennom rundskriv (og i brev til Romerrike politikammer bl.a ) har Post- og teletilsynet klargjort at omsetning og innehav av mottakere er fullt tillatt (uten unntak), men at bruk fortsatt er regulert gjennom forskrift og konsesjon.

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Du har lov til å eie/være i besittelse av Radioscannere. MEN så fort du skrur den på da gjør du noe ulovelig!

Du kan gå på gata og vifte med en avskrudd politiradio så mye du vil, politiet har ikke rett til å gjøre noe som helst! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

MVH: Jonas Rettum

Selv eier av en UNIDEN 60XLT og en 120XLT

[ 10-05-2001: Endret av: Jonas Rettum ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian: jo det er nok riktig (hva man har lov til uten konsesjon), og det har P&T slått fast, man har lov til å eie CE merket utstyr, så at politiet her bryter med de regler som finnes er noget merkelig spør du meg. Mitt forslag til deg som mistet radioen er at du ringer P&T og forklarer saken, kanskje dem kan faxe over til purken og fortelle dem hva loven sier om å eie slike ting. Tydeligvis så eier ikke politiet snøring om hva som er lov å ikke (noe vi til stadighet merker her oppe i bygdene, men trodde virkelig dette var annerledes i byene).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe av det første jeg gjorde i dag var å gå grundig til verks for å komme til bunns i dette, siden dere påstår så hardnakket at det jeg prøver å fortelle dere er feil...og at jeg ble høvlet for dette på #Fsnorway i går kveld [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det er riktig som dere sier at Teletilsynet har utarbeidet disse forskriftene som en del av dette EU-direktivet.

Men det er ikke PT som gir retningslinjer for hvordan politiet skal forholde seg til dette, det er det Justisdepartementet som gjør.

Det jeg nevnte i mitt forrige innlegg er altså med bakgrunn i disse retningslinjene, uten at jeg kan gå nærmere i detaljer her.

Det jeg kan si er at JD fortsatt jobber med denne saken, og mye tyder på at det igjen vil bli et forbud mot å eie scannere som avlytter politiets frekvenser, som et eget ledd i den nye telekommunikasjonsloven som kommer.

JD jobber også med nye krypterte samband som kommer om 3-4 år.

Så dere som har planer om å gå til innkjøp av slik scanner utelukkende for å lytte på politiet, spar pengene.

Hehe, må si jeg koser meg litt nå [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] neida...

Men nå har jeg for min del engasjert meg nok i denne debatten så får dere mene hva dere vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det er riktig som dere sier at Teletilsynet har utarbeidet disse forskriftene som en del av dette EU-direktivet.

Men det er ikke PT som gir retningslinjer for hvordan politiet skal forholde seg til dette, det er det Justisdepartementet som gjør.

Det jeg nevnte i mitt forrige innlegg er altså med bakgrunn i disse retningslinjene, uten at jeg kan gå nærmere i detaljer her.


For ordens skyld sjekket jeg i dag med Justis- og Politidepartementet om deres holdning til dette problemkomplekset. Som vi vet så jobbes det med endringer i veitrafikkloven (som nevnt av undertegnede tidligere i denne tråden). Det foreligger dog ikke noen bestemmelse eller offisiell holdning til R&TTE-direktivet som vi her diskuterer, hverken i forskrift eller i rundskrivs form.

Jeg hadde satt pris på om hr. Bø kunne ha sjekket sine kilder, slik at vi kunne fått saken ut av verden. Dersom JD har en holdning så vil det forefinnes et postjournalnummer eller et rundskrivsnummer på dette, som det da vil være veldig enkelt for oss å forholde oss til.

Jeg må bare beklage det dersom hr. Bø mener at jeg kverulerer og/eller krangler om dette. Min hensikt er utelukkende å formidle fakta da samfunnet rundt oss er fullt nok av "kunnskap" basert på synsing og udokumenterte påstander.

mvh

Magne Mæhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ståle Syre:

Ganske oppklarende Magne.

Men de av dere som fortsatt er i tvil om hva som menes med de nye forskriftene, ta en telefon til Post- og Teletilsynet som har laget dem. Det gjorde jeg, og fikk et ganske klart svar.

Ser at det er flere som foreslår dette. Men skal det være sånn at alle som innehar scanner må ringe til Post- og Teletilsynet fordi tilsynet ikke klarer og bruke skattepengene på noe mer vettugt enn å lage uforståelige regler? Jeg bare lurer på om jeg er den eneste som får bakoversveis av dette?? Jeg mener, herregud for firkanta regler! Folk ellers i Europa og i USA må jo le seg skakk i hjel av oss! Det er altså lov å eie scanner men ikke bruke den? (uten at man har konsesjon) Jeg ler i alle fall av oss [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

For ordens skyld, la oss være litt seriøse her. Jeg har eid en scanner i et par år nå, og aldri har det vært så gøy å være på flyplasser. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Og hvis man tenker etter, hvor stor skade kan en vanlig flyinteressert 16-åring gjøre ved å lytte på vanlig flykommunikasjon? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Så hvis det nå kommer noen fra P&TT eller politiet for å inndra min scanner, skal jeg stappe den opp et visst sted det i alle fall IKKE er lov å bruke den! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Neida [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

vel, vel god helg alle! -Og lytt med måte [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne...

Det foreligger ikke noe offisielt nettopp fordi denne saken fremdeles er under behandling i JD.

Det gjelder midlertidige retningslinjer internt, som innebærer at politiet fortsatt inndrar slikt utstyr dersom det åpenbart er i bruk.

Det er derfor jeg nevnte at dersom man går rundt med dette godt synlig kan det tolkes som at det er i bruk, selv om det er avslått i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

Det er godt mulig jeg har duttet av lasset her, men hvor kommer veitrafikklove inn i dette?? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Bare lurer altså [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]


Rasjonalet er at avlytting av politiets samband og/eller detektering av dopplerradar kan medføre at effektiviteten av trafikkontroller reduseres.

Nå kan det foreslåtte forbudet mot mottakere i bil virke en smule pussig, da det allerede er forbudt å bruke disse (jfr. Telelovens kap. 5). Jeg tror årsaken er at man forventer en oppmykning av Teleloven som gjør at også lytting blir allment tillatt. Man vil altså gå fra et generellt forbud med enkelte unntak, til et system med generell tillatelse med enkelte forbud. Dette er vel samme system man har i Sverige og flere andre land.

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He..he.. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Dette begynner jo å ta helt av, skjønner ikke diskusjonen helt [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Jeg har litt vanskelig for å tro at noen kjøper dette utstyret bare for å ha og ikke bruke det [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] , og det er jo helt klart i lovverket at dersom man ikke innehar konsejon for bruk av dette utstyret har man ikke lov å bruke det. Så hva er da vitsen med å eie det. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Og hvis man i tillegg har koblet det opp med antenner og det hele, blir det litt " harry" å si at "eg har ikke brukt det" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så mye oppstyr det ble av dette da... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image].

Magne hadde et oppklarende innlegg lengre opp, men jeg kan prøve og utfylle noe. R&TTE-direktivet regulerer det som er lov å eie, mens Teleloven regulerer om det er lov å bruke. Teleloven vil bli endret (kanskje i løpet av sommeren/høsten) og da vil en fribruksforskrift komme som legaliserer også bruken av slikt utstyr. Da blir nærmest alt tillatt å eie/bruke, uansett om det inneholder sender og/eller mottaker. Det vil nok bli slått hardt ned på de som sender på frekvenser de ikke har konsesjon for, men vi kan lytte på hva vi vil. Dette er så langt Samferdselsdepartementet har hjemmel til. Så spørs det hvilke hjemler Justisdepartementet kan "hoste" opp for å forby slikt utstyr i motorkjøretøy. Det må i tilfelle gå på trafikksikkerhetshensyn.

Som det også blir nevnt; politiet mange steder har dessverre ikke fått med seg disse endringene til tross for at dette har vært i funksjon lenge. Det er ikke PT's oppgave å informere disse. Dette må gå via Justisdep. (som selvsagt har fått nødvendig info).

Og til slutt, det er ikke PT som har laget disse firkantete reglene. Det er juristene i EU sitt verk. Vi har bare oversatt og formidlet. Men så hindrer Teleloven bruken, og den er det Stortinget som må endre. Men ingen er så dumme (selv ikke PT) at man tror at kundene kjøper dette utstyret for å ha det til hyllepynt. Derfor overrasket det meg stort at en var bøtelagt for å bruke slikt utstyr, men dette er Justisdepartementets bord. Vi har andre retningslinjer for håndheving av disse reglene, spesielt med tanke på at fribruksforskriften er like om hjørnet.

Det er EU som regulerer dette, og jeg har ingen tro på at Norge kan innføre noen særregler som strider mot R&TTE-direktivet. Dessuten, om reglene skulle endres, vil dette sannsynligvis få tilbakevirkende kraft. Da nytter det uansett ikke å si at man kjøpte dette mens det var lovlig.

mvh

Ole-Jørgen Søberg

Radiostøykontrollen

Post- og teletilsynet.

Glemte en liten, men vesentlig ting. Dersom politiet har mistanke om, eller kan bevise at utstyret er brukt i forbindelse med en straffbar handling, har de selvsagt rett til å beslaglegge dette. Det er f.eks. lov å ha et destilleringsapparat til å rense vann med, men så snart du bruker det til å fremstille sprit, blir det inndratt.

[ 14-05-2001: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...