Gå til innhold

TAM MD-11!


Joakim Valkvæ Volle

Anbefalte innlegg

Se her: http://www.airliners.net/open.file/1166784/L/

 

TAM har tatt levering av sin første av 3(?) MD-11 maskiner ( ex Varig maskiner) som midlertidig løsning for et par år mens de venter på levering av nye B777-300ER...

Er i hvertfall det jeg kan huske å ha lest på airliners.net forumet... ""

 

TAM fargene tar seg godt ut på MD-11 syns jeg, kjekt å se at MD-11 får nye sjanser som passasjerfly ennå... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: http://www.airliners.net/open.file/1166784/L/

 

TAM har tatt levering av sin første av 3(?) MD-11 maskiner ( ex Varig maskiner) som midlertidig løsning for et par år mens de venter på levering av nye B777-300ER...

Er i hvertfall det jeg kan huske å ha lest på airliners.net forumet... ""

Stemmer det, den første av i alt fire 77W vil bli levert i midten av 2008, og alle de tre Md-11ene som leases vil være i drift i løpet av de neste tre-fem månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott at MD11 fremdeles har "rett" til og fly som pax, og ikke som hel-cargo, slikt det ser ut til at de fleste MD11ene har blitt rekonfigurert til de siste årene...

 

Ikke for det, det er MYE liv i MD11 som Cargo ennå, tipper vi ikke ser enden på MD11 de neste 10-20 årene, da mest som Cargo vil jeg gjette...

 

Hadde Boeing ikke vært så "redde" for litt konkuranse fra MD11 viavis B777, og modernisert motorene, og kanskje også avionic, så hadde kanskje MD11 klart og holde "dampen" som Passasjerfly i mange år ennå..

 

Men neida, man kuttet ut hele produskjonsettet i 2001, og skrapte ALLE muligheter for og sette i gang hvis MD11 hadde gjennoppstått på noen som helst måte ""..

 

Nye motorer, enten det er GE eller PW, eller sågar RR, kunne ha gitt maskinene mange tiår mer med flygning..

 

Men det skal også sies, de ulykkene som MD11 hadde i starten, var nok noe som fikk selskap fra og kjøpe MD11.. SAS var jo en av "første-kjøpere" av MD11 på tidlig 1990 tallet, i forbindelse med sin brukbare flåte av DC10-30. Men etter spesielt Swissair 111 sin ulykke trakk SAS seg fra prosjektet..

Forøvrig hadde SAS liveryen (den de bruker nå) sett nydelig ut på MD11 tror jeg...

 

Og så kom jo de nye reglene, som gjorde det mye mer lønnsomt med to motors fly istedenfor 3 eller 4 motors fly, og da var vel alle "tree holers" død i utgangspunktet... "" Men MD11 holder nok standen en god stund ennå tenker jeg..

 

Oddvar

VNAS111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at MD11 fremdeles har "rett" til og fly som pax, og ikke som hel-cargo, slikt det ser ut til at de fleste MD11ene har blitt rekonfigurert til de siste årene...

Og det er nok ikke mange igjen i paxtrafikk om fem år...

 

Hadde Boeing ikke vært så "redde" for litt konkuranse fra MD11 viavis B777, og modernisert motorene, og kanskje også avionic, så hadde kanskje MD11 klart og holde "dampen" som Passasjerfly i mange år ennå..

Hadde ikke med at de var redde, de ville ikke skade sin egen lineup, slik ethvert annet selskap med interesse i å tjene penger ville ha gjort. Å bruke mer penger på å modifisere Md-11 hadde vært en rimelig dårlig investering, den ville neppe solgt flere paxeksemplarer av den grunn... En kan ikke uten videre slenge på nye motorer, det medfører så store kostnader at det svært sjelden lønner seg. Samtidig hadde Boeing en freighter basert på 777 i tankene...

 

Men det skal også sies, de ulykkene som MD11 hadde i starten, var nok noe som fikk selskap fra og kjøpe MD11..

Var nok heller det at maskinen til å begynne med ikke fløy så langt som MD hadde sagt, samtidig som det hadde et høyere fuel burn. Dette førte for eksempel til at Singapore Airlines kansellerte ordren og gikk for A343 (og senere 777,) og at AA valgte å gå for 777. MD greide å rette på problemene etter hvert, men da var det for sent...

I tillegg kommer det høyere vedlikeholdsutgifter på denne maskinen enn for hva som er tilfellet på A340 og 777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...