Gå til innhold

Fortolling og moms ved kjøp fra utlandet?


Lars Erik Nielsen

Anbefalte innlegg

Har tenkt å den braathens videoen fra JustPlanes, men jeg vet ikke om hvor mye dette vil koste hvis jeg må betale både frakt, moms, fortolling og sånt tullball.

Jeg vet det er mange her som har kjøpt, så er det noen som kan fortelle meg hvor mye de har måttet gi og hvor lang tid det tok før den ramla nedi postkasse?

Supert....! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bestilte denne Braathens videoen (faktisk 2 stk.) fra USA i tillegg til en Air Atlantique video fra Avion Videoes i UK. Braathens videoene dukket opp i min postkasse etter en uke (!) uten ekstra kostnader. Air Atlantique videoen tok heller ikke mange dagene å få til landet, men den måtte tollbehandles opp stolpe og ned stolpe slik at når jeg endelig kunne dytte den inn i spilleren var den nesten dobbelt så dyr som det jeg hadde regnet med.

Braathens videoen er, sett fra en flyinteressert, ikke noe videre interessant. Det er synd at man konser mest på å filme snødekte fjell, snødekte fjell og atter snødekte fjell når man har både 737 4-,5- og 700 til rådighet inkl. flere kompetente og interesserte crew fra verdens beste flyselskap [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] (!). Cockpit opptakene er bare så altfor få. Braathens videoen er også uten kommentarer, med unntak av noen få som Braathens crewet selv står for. Den tekniske kvaliteten på filmen er heller ikke i stjerneklassen.

Til motsetning har Air Atlantique videoen både kommentarer og god teknisk kvalitet, men den er jo også den desidert dyreste [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] . Videoen anbefales virkelig for Dc3 og Dc6 entusiaster, ja for den saks skyld for alle som liker gamle fly. Her er det mange godbiter, synes jeg (ikke bare Dc3 & 6) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] . Avion Videoes finner du her: http://www.avionvideo.com/continue.htm" TARGET=_blank>Avion Videoes

Men ok, det handler jo mye om smak og behag.

 

Lykke til uansett!

Mvh

Olav

[ 25-04-2001: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg sjekka med tollvesenet da jeg bestilte spesialRAM fra utlandet, og de sa at det ikke er toll på slike varer, men moms, og det ligger innbakt i avgiften på enten 50,- eller 120,- kroner som posten tar......... Men hvis frakten går via de store kjente fraktselskapene som UPS, DHL osv..... så er dette innbakt i fraktavgiften [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Jeg betalte 13£ med UPS fra England, levert på døra av Posten.

mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Dene braathens videoen koster 25$ og det betyr vel da at jeg må betale moms og toll ford dette er over 200 NOK?

Det står også på siden dems at hvis man er såkalt Clubmember så koster den bare 20$ og da hadde det vel gått greit, men jeg vet ikke hvordan man blir en slik medlem.

Noen flere som har bestilt i den seneste tiden og som kan fortelle meg nøyaktig hva dem betalte?

HA EN INNHOLDSRIK FLIGHTSIM DAG FOLKENS! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte to programmer fra Italia.

Jeg fikk et brev fra posten om fortolling etc.

Jeg skrev et brev til tollvesenet om hvordan jeg så på saken, og fikk da pakken både tollfritt og momsfritt inn i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Atle Svanberg:

Hvis du skal ha Braathens-videoen bør du kontakte NAK-shoppen i oslo. Jeg så den videoen der i jula. Da slipper du alt brydderiet med toll o.l selv om de jo tar seg betalt for det.

mvh Atle Svanberg

Hei. Den videoen har dem fortsatt inne i Tollbugata. Jeg ville satset på NAK-shop istedenfor å bestille fra langtvekkistan. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

http://www.nakshop.no" TARGET=_blank>NAK-Shop

mvh Ole Martin

[ 26-04-2001: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

Vet at pakker som har en verdi på under 200kr, denne grensa er absolutt, slipper gjennom toll og mva. Frakten skal holdes utenfor denne verdien. Hvis en pakke, en film, koster 201kr så kommer det mva og toll i tillegg til prisen. for mer info sjekk

Husker jeg ikke helt feil, og om det ikke er kommet endringer taes porto og evt. "handling-utgifter" med i 200 kroners grensen. Kanskje for å unngå at enkelte oppførte vareverdien til f.eks. 150 kroner og portoen til 850 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte to videoer fra World Air Routes samtidig, dvs at de ble sendt og belstet kredittkortet som EN pakke. Totalt ca. $50 elelr NOK500, men de kom rett i postkassa. Bestilte derimot 777ene og 747ene til PSS på CD fra JustFlight, men disse kom på £63, og måtte gjennom postfortolling. Med andre ord betaler jeg 17.3% britisk VAT pluss 24% norsk moms. Møkkaland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen folkens!

Jeg visste ikke om den shoppen engang jeg og hvertfall ikke at de hadde en webshop.

De tollavgiftene er noe dritt. I likhet med svenskene så kan vi vel si oss enige at det egentlig er det samme som "Tull"!!!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Sætre:

Husker jeg ikke helt feil, og om det ikke er kommet endringer taes porto og evt. "handling-utgifter" med i 200 kroners grensen. Kanskje for å unngå at enkelte oppførte vareverdien til f.eks. 150 kroner og portoen til 850 kroner.

Fra 1 mars 2001 ble det en regelendring som gjør at varer under 200kr, uten frakt, slipper gjennom tollen uten norsk mva. har selv bestillt en del DVD-plater fra utlandet eter at denne regelen tråtte i kraft og dem har alle koset under 200kr uten frakt og har kommet igjennom. Men som sagt tidligere så hvis en pakke koster 201kr, bare varen uten frakt altså, så kommer det mva og fortollingsgebyr itillegg.

Håper dette var litt oppklarende, selv om det sikkert var litt rotete skrevet [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Fant dette rundskrivet på

Finansdepartementet har besluttet å oppheve ordningen med merverdiavgift på postordrevarer fra utlandet med verdi under 200 kroner, jf. forskrift 12. desember 1975 nr. 2 om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel (Forskrift nr. 12) § 5 første ledd nr. 2. Dette gjøres ved at setningen ”…eller sendinger som utgjør ledd i et postordresalg” strykes. Merknaden til § 5 første ledd nr. 2, som gjelder definisjonen av ”postordresalg”, faller også bort.

Endringen trer i kraft 1. mars 2001.

Fritaket etter Forskrift 12 for småsendinger til en verdi under 200 kroner gjelder uttrykkelig kun for merverdiavgift. Bestemmelsen er imidlertid praktisert slik at den også omfatter fritak for toll og eventuelle særavgifter, noe som også skal legges til grunn etter ovennevnte endring.

Direktoratet understreker at det ved vurderingen av om en vare er fritatt etter bestemmelsen eller ikke, så er det vareverdien som skal legges til grunn, og ikke tollverdien. Dersom en vare har en verdi på f.eks. 190 kroner, er den således fritatt etter bestemmelsen uavhengig portokostnader ol. Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto. Bestemmelsen har vært praktisert slik siden endringen av forskrift 12 § 5 første ledd nr. 2 av 1. mars 1999. Endringen som trer i kraft fra 1. mars 2001 innebærer således ikke en endring av beregningsgrunnlaget for fritak for småsendinger under 200 kroner.

Alle varer som fortolles fra og med 1. mars 2001 skal behandles etter disse retningslinjer, jf. tolltariffens innledende bestemmelser § 2 nr. 7

[ 27-04-2001: Endret av: Lars Chr. Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvor du kjøpte DVD filmene? Fikk nylig tips om et firma i Canada, som sendte fraktfritt, men de få filmene som kostet under nkr. 200 var ikke av interesse for meg. Kanskje du handler et annet sted? Sist jeg kjøpte film fra utlandet kostet den meg rundt nkr. 400,- .. ouch og en lekse lært! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Mvh

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga alt dette trøbbelet med toll, moms, og ektra avgifter, kommer jeg aldri mer til å bestille noe mer fra utlandet. Jeg kjøpte en ganske dyr softwarepakke fra utlandet og den ble SVIIIINDYR med alle ting inkludert, og jeg var avhengig av denne pakken for å få jobben gjort innen deadline. Så der gikk vinninga opp i spinninga. Ved første oppdatering, som kosta ca 500 spenn, måtte jeg ut med over 1000 spenn for å få denne. Aldri mer tenkte jeg, så nå har jeg avtalt med firmaet som leverer softwaren, at vi gjør det på vår helt egen lille måte. Så nå når prisen viser $100, så er det dette jeg betaler - på ulovlig måte.

Det er fryktelig synd at avgifts systemet skal hindre folk i å prøve å være lovlydige.

Pga dette kommer jeg aldri til å skaffe noe payware addons til fs2k heller. Det er for klønete, dumt, og dyrt å prøve.

Jævla helvetes avgiftsnorge.

Jepp, da var fredagens frustrasjoner kvittert for [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håvard Lund:

Tør jeg spørre hvor du kjøpte DVD filmene? Fikk nylig tips om et firma i Canada, som sendte fraktfritt, men de få filmene som kostet under nkr. 200 var ikke av interesse for meg. Kanskje du handler et annet sted? Sist jeg kjøpte film fra utlandet kostet den meg rundt nkr. 400,- .. ouch og en lekse lært! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Mvh

 

Håvard

Jeg har brukt http://www.absound.ca" TARGET=_blank>AB Sound for sone 1 filmer og http://www.ezydvd.com.au" TARGET=_blank>EzyDVD for sone 4 filmer med norsk tekst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...