Gå til innhold

Ryanair og flyging med barn.


Morten Rytterager

Anbefalte innlegg

 

En ting jeg lurer pa som noen her pa forumet kanskje kan gi meg et svar pa.

 

Ryan air har som kjent introdusert et nytt system hvor du kan betale for a komme inn forst pa flyet ( se beskrivelse under )

 

I julen flydde vi fra Lubeck til Dublin med Ryanair med to barn (3 og 6 ar gamle), der nektet de oss a ga ombord forst. Dette fort til masse frem og tilbake slik at en av oss til slutt ble sittende ved siden av ungene. Jeg spurte en ryanair ansatt om ikke dette er brudd pa International aviation regulations , det skal etter det jeg skjonner vare en foresatt som skal vare i stand til a sett pa oxygen mask osv. men de mente at dette er ryanair prosedyre og fedig med det.

 

Er det noen som kjenner til om regler som dette eksisterer eller er det opp til flyselskapene ?

 

Takker og ha en god kveld

-Morten

 

"Ryanair operates a free seating policy, so specific seats cannot be pre-booked. However, we operate a priority boarding system which allows you to choose your own seat on board - see below (subject to certain exceptions).

 

Online Check-In/Priority Boarding passengers will be boarded onto the aircraft first.

Passengers who check-in at the airport will be boarded after the Priority Boarding passengers.

Reduced mobility/vision impaired passengers who have preadvised Ryanair of their condition will be boarded after general boarding is completed, seats will be reserved onboard."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi noe krystallklar forklaring, men sitatet du bringer nederst viser vel til den prioriterte ombordstigningsmuligheten som alle kan betale ekstra for å få? Så det er kanskje den muligheten man har hvis man har med barn og vil være sikker på å få sitte sammen med dem?

 

Jeg fløy med Ryanair rett før helgen, da var det med fire-fem barn, og så vidt jeg kunne se, satt de sammen med sine foresatte. Flyet var så godt som fullt (kunne ikke se noen ledige seter fra der jeg satt). Dessuten var ikke ungene blant dem som fikk gå ombord som prioritert, så det gikk tydeligvis greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det eneste Ryanair tenker på, e jo å få mer peng inn i kassa...

 

Og det gjør ikke de andre selskapene? ""

 

.. kvantitet istede for kvalitet.

 

Ja, det er vel det som er Ryanairs konsept: Å frakte deg billig fra A til B uten å yte særlig service eller komfort? Det er jo prisen for billige billetter, og da har man et valg. Noen vil ha service (som ikke nødvendigvis er så fordømrade god fra "fullprisselskapenes" side heller), og betaler for det. Andre vil heller reise så billig som mulig og greier seg med "kuvogn-standard". Litt drøyt å kalle slike selskaper for jalla-selskaper av den grunn vel?

 

Det er jo slik samfunnet fungerer når man har et fritt, kapitalistisk marked. Hvis jeg f.eks. er sulten, kan jeg velge om jeg vil gå til ei kebab-sjappe der jeg får billig mat og blir mett, men får liten komfort og service. Går jeg på en flott restaurant, får jeg dyr mat og blir også mett, men maten smaker bedre og omgivelsene er trolig hyggeligere. Men jeg oppnådde hva jeg ville: Å bli mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda... sant som du sier. det er ett valg man tar...

 

Men når billettene blir så billige, så går det jo på bekostningen av noe. å de pleier som regel å skorte på sikkerheten da. JEG personlig hadde ikke følt meg trygg med en 18 år gammel C/A som sover på jobben fordi arbeidspresset er for stort... Ryanair lager forsåvidt egne spilleregler også.

 

I mine øyne, så er Ryanair et jævla jalla selskap. jeg har aldri flydd me dem, og kommer aldri til å jøre det heller. Jeg betaler heller SAS 6000,- kr for en billett, enn å gi Ryanair 600,- kr for samme strekningen.

 

Å at de ikke vil slippe småbarns familier tidlig ombord, så de får sitte sammen beviser jo bare nåkk en gang hvor latterlig det flyselskapet er.

 

Greit at alle flyselskaper vil tjene mest mulig penger, men det finnes grenser for hvor langt ned i grusen man vil trekke varemerket sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt opp til folk å velge hva de selv vil utifra hva de selv har råd til.

 

Noen har ikke råd til billetten til kr 6000, men får oppfylt sitt ønske for kr 600 hos et konkurrerende selskap. At denne billetten er billigere på grunn av at man skorter på sikkerheten er bare tull. Vet ikke om jeg føler meg mer trygg med ei 55 år gammel dame som ikke klarer å løfte sin egen cabincrew bag enn en trett 18-åring...

 

Man sier at man får hva man betaler for, men det stemmer ikke alltid det. "Pay nothing, get nothing" stemmer vel til en viss grad, men jeg har aldri følt at pengene har gått til bedre bruk bare fordi man får titte i en avis og får en kopp kaffe. Det kan jeg kjøpe selv i terminalen for mindre enn 50 kroner istedenfor 5400 til selskapet.

 

Greit nok at jeg jobber for et lavprisselskap, men jeg foretrekker selv å anvende mine penger på andre ting en "in-flight" service, og det mest på grunn av at man faktisk betaler masse, masse penger og fortsatt ikke får en service som står i stil med prisen. Så i en ende er det "pay nothing, get nothing", mens i den andre er det "pay all you've got, and still get nothing".

 

Men har man masse penger som brenner hull i lommen, så er det jo klart man kan gi 6000 kr til SAS på en strekning og være fornøyd med det. Selv vil jeg ta Ryanair for 600, og heller bruke 5400 på en skikkelig staselig middag og kanskje kjøpe noe jeg finner og har lyst på. Tror avisen og kaffen jeg fikk av SAS blir glemt lenge før flyet har landet, men de resterende 5400 kan fort gi minner som varer. Eller de kan betale for returen, samt 8 ytterligere flyvninger...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten!

 

Uten å utale meg om Ryanair, så vet jeg ivertfall at vi i Norwegian så langt som overhodet mulig ikke prøver å splitte familier.. Men det finnes unntak.. Får vi en familie ombord med 2 infants og en 2 åring med eget sete så må familien splittes... Dette er fordi at det kun finnes 4 surstoffmasker i hver PSU.. Dvs. 4 masker per 3 seter.. Skulle man få en dekompressjon da, ja da vil man komme i minus på masker på ett av barna.. Det vi vanligvis gjør da er å sette den ene av foreldrene inn på raden foran og de andre bak.. Håper dette hjalp deg litt? Men det å forklare foreldrene dette burde jo cabin crewet ha gjort, de fleste har full forståelse for dette ""

 

Hilsen

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jeg jo at hr. Dallavara jobber i Widerøe. Det forklarer jo hans frådende raseri over et flyselskap han ikke en gang har reist med ....

 

Korrekt at jeg jobber i Widerøe... men hvordan kan DET forklare at JEG ikke liker Ryanair? det der er jo omtrent det dummeste utsagnet jeg har hørt! jeg liker ikke kjøttkaker, men det er jo ikke fordi jeg kjører Passat. og visst du sier at jeg har ett frådende raseri nå, så har ikke du sett meg sint før ""

 

Og fortsatt, helt korrekt. jeg har ikke reist med Ryanair. Visst Ryanair var det siste flyselskapet igjen i verden, så hadde jeg heller svømt over atlanteren enn å kledd på meg en 738.

 

Men dette er bare MIN personlige mening.

 

Men for all del. Ryanair har jo mange passasjerer, så noe har de jo gjort riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke kjøttkaker, men det er jo ikke fordi jeg kjører Passat.

 

Dette blir jo som å si at Jeg liker kebab og forøvrig liker jeg jazz "" Det Jan prøver å frem er at du jobber i et flyselskap, og dette flyselskapet er ikke Ryanair. Altså er det ett fett om du liker kjøttkaker og ikke Passat, Jan er faktisk inne på saken, noe man ikke kan fortelle om deg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ganske usaklig å påstå at noen ikke liker Ryanair bare fordi de jobber i et annet flyselskap...

Widerøe (i dette tilfellet) tjener idag gode penger på at Ryanair flyr fra Torp, og Ryanair har ikke konkurert direkte med Widerøe siden Ryanair la ned ruten til Skavsta...

 

På tross av dette, så kommer heller ikke jeg til å fly med Ryanair. Det har ingenting med å gjøre at jeg jobber i et annet flyselskap, men det faktum at jeg personlig ikke liker måten Ryanair drives på...

 

F.eks. så er måten Ryanair håndterer sine ansatte på mer enn god nok grunn til at jeg vil velge å bruke pengene mine andre steder...

Hvis du ikke vet hva jeg mener, så er det fordi du ikke gidder å følge med, eller rett og slett ikke bryr deg fordi billettene er så billige...

 

...og for ordens skyld:

Jeg tror ikke at Ryanair velger å spare penger på vedlikeholdet, for tap av liv i en ulykke som kan kobles til dårlig vedlikehold, vil fort bli nådestøtet for et lavprisselskap.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe billett hos Ryanair av prinsipp, og det har ingenting å gjøre med at jeg jobber i et annet flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ganske usaklig å påstå at noen ikke liker Ryanair bare fordi de jobber i et annet flyselskap...

 

Isolert sett er det kanskje usaklig, men det er dårlig som begrunnelse å si at selskapet er et "jallaselskap" og at man ikke vil fly med det om det så var det siste flyselskapet i verden ...

 

 

... så kommer heller ikke jeg til å fly med Ryanair. Det har ingenting med å gjøre at jeg jobber i et annet flyselskap, men det faktum at jeg personlig ikke liker måten Ryanair drives på...

 

F.eks. så er måten Ryanair håndterer sine ansatte på mer enn god nok grunn til at jeg vil velge å bruke pengene mine andre steder...

 

Og det er et argument som holder vann og som jeg forsåvidt ikke er dønn uenig i, selv om jeg ikke står så hardt på prinsippene som deg.

 

Hvis du ikke vet hva jeg mener, så er det fordi du ikke gidder å følge med, eller rett og slett ikke bryr deg fordi billettene er så billige...

 

Jeg har fulgt debatten om Ryanair omtrent siden selskapet begynte å fly på Torp. Mange harde utfall, - noen sikkert vel fortjent, men under en del av argumentasjonen skimter jeg av og til konturene av egne interesser, som f.eks. at man jobber i et annet selskap. Ryanair har gjort noe med luftfarten, og det har ikke alltid vært til det beste for andre flyselskaper. Dette har, som du vet, vært diskutert heftig på minst et annet forum.

 

Apropos å bry seg: Skulle man boikotte bedrifter fordi de ikke følger arbeidsmiljøloven eller på andre måter behandler arbeidstakerne dårlig, så ville man sitte igjen med svært få valg - kanskje ingen i enkelte bransjer.

 

Jeg respekterer at folk er prinsippfaste, men rir altså ikke prinsippene så beinhardt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Ryanair startet en slags "lavpris-revolusjon" i Europa, og det er jo ingen tvil om - at de faktisk tjener gode penger også. Dog må Ryanair tåle mye kritikk, og jeg velger å tro at mesteparten av denne kritikken er rettferdig.

 

For meg personlig blir Ryanair et for "ekstremt" selskap, da jeg har gjort meg opp mine egne meninger (som mange andre) om dette selskapet. Hvis det virkelig ikke hadde vært noen annen utvei, hadde jeg selvsagt fløyet med dem - men hadde helt klart foretrukket andre selskaper. Det finnes jo tross alt lavprisselskaper som (i mine øyne) driver mere "stuerent" enn Ryanair, f.eks. Easyjet, Norwegian m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...