Gå til innhold

Forsvarets 3 valg


Daniel Johnsen

Anbefalte innlegg

Korrekt. Dessuten kan man jo spørre seg hvorfor alle tenker på hvilket kampfly vi skal erstatte F-16 med. Ingen spør i stedet "Skal vi ha nye kampfly? Og hva skal vi med de?" som burde være et viktig grunnlag for å i det hele tatt gjøre seg opp en mening om hvilket fly som er best for oss Norge - med mindre man dømmer på utseendet... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært så mye snakk om at myndighetene ikke vurderer andre tilbydere enn USA på en skikkelig måte, og jeg lurer på om vi kanskje har en slags avtale med dem fra før av (fra da vi kjøpte F-16). Er det kanskje sånn at USA kjøper tilbake F-16-flyene våre hvis vi kjøper nye hos dem? Dette er jo bare spekulasjon fra min side, da. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært så mye snakk om at myndighetene ikke vurderer andre tilbydere enn USA på en skikkelig måte, og jeg lurer på om vi kanskje har en slags avtale med dem fra før av (fra da vi kjøpte F-16). Er det kanskje sånn at USA kjøper tilbake F-16-flyene våre hvis vi kjøper nye hos dem? Dette er jo bare spekulasjon fra min side, da. Noen som vet?

 

Det har ikke vært så mye snakk om at jeg har hørt noe til den snakken i alle fall.

 

Uansett er det mange forhold som spiller inn for hvilket fly vi kommer til å kjøpe. Om noen så enn er jevngode i forhold til prisen kan det fort bli sikkerhetspolitikk som spiller inn; forhold til andre nasjoner. Her er det vel stemmeberettigede nordmenns flertallig valgte regjering som får en viktig stemme i diskusjonen!

 

Basert på utseendet: JSF er stygg, Gripen er penest! Eurofighter er pen nok. Meningene mine om disses utseende forandrer seg by the way fra dag til dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent utseendemessig syns jeg ingen av dem er noe særlig å skryte av, Typhoon har dog et litt røffere utseende enn de to andre, og den ser faktisk ut som en maskin som kan ta livet av deg...Gripen ser snill ut, og F-35 ser ut som en liten og feit versjon av F-22 (med visse forandringer riktignok). Skulle man gått for utseende burde man jo gått for Rafale så fort det tilbudet dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har produksjonsversjonen av F-35 tatt turen opp i lufta for første gang:

[image]http://www.lockheedmartin.com/data/assets/13821.jpg[/image]

 

“The Lightning II performed beautifully,” said F-35 Chief Pilot Jon Beesley following the flight. “What a great start for the flight-test program, and a testimony to the people who have worked so hard to make this happen.” The most powerful engine ever placed in a fighter aircraft – the Pratt & Whitney F135 turbofan, with 40,000 pounds of thrust – effortlessly pushed the F-35 skyward.

 

The flight of the conventional takeoff and landing (CTOL) F-35 variant began at 12:44 p.m. CST at Lockheed Martin in Fort Worth, Texas, when the jet lifted off and began a climb-out to 15,000 feet. Beesley then performed a series of maneuvers to test aircraft handling and the operation of the engine and subsystems. He returned for a landing at 1:19 p.m CST. Two F 16s and an F/A-18 served as chase aircraft.

Kilde:

http://www.lockheedmartin.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...