Gå til innhold

Til alle long-haulere


Øyvind Haldorsen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på hva som motiverer alle dere til å ta så utrolig lange flighter. Jeg har tatt et par slike selv med PMDG sin 744, og jeg må si at det skal noe til før jeg orker å sette i gang med en tur over atlanteren. 95% av tiden går jo bort i venting. Enten på å bli satt over til andre flygeledere eller til neste step climb. Ellers er det jo bare take-off og landing som krever noe særlig av oss som "piloter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker langturer. Nå har jeg en ganske heftige AI pakke installert, og synes det er spennende å følge med på trafikken rundt, og sjekke hvor jeg flyr over. Ellers er jo Autopilot en fin ting, og skal ikke akkurat si at jeg sitter foran skjermen alle de 13 timene når jeg flyr WSSS-EKCH som SIA352.

Det som er mest interessant er vel planleggingen. Fuel beregning og å finne en optimal rute i forhold til vær og vindsystemer som man vil styre unna på så lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dama til å komme med kaffe når jeg trykker ATTEND-knappen i PMDG 737 ""

 

Noen ganger må volumet opp for å få en reaksjon men det er jo forståelig. ""

 

Time x 4 er en fin ting, og ikke mindre realistisk enn det er å sitte ved et skrivebord i mange timer alene... Begynte med 4x i går...

 

(Fredag til Mandag tok jeg PMDG fra ENGM-LICZ, dagen derpå til Baghdad, derpå til Dubai og videre til Kabul)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke de timene som går bort til venting under cruise, til å gjøre ting jeg vanligvis ikke får så mye tid til. Lese i en bok, skrive eller se film på min andre datamaskin osv. Jeg prøver alltid å være i nærheten av maskinen, slik at jeg hører eventuelle oppkall fra ATC, eller om noe skulle gå galt med autopiloten. Ellers blir det litt kaffe, eller noe alkoholholdig hvis det er helg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og se folket følger med flyet sitt ""

 

 

Langturer er herlige saker! Bare synn man ikke har tid til å fly de oftere.

Vel, siden jeg flyr for British Airways VA har jeg jo litt og følge med.

 

Starten går med å sjekke dagens ruter i vårt ruteprogram.

Deretter hentes vær, notam og andre viktige data.

Alle kart for de respektive flyplasser sjekkes for å se om de er oppdaterte.

Ruten blir så hentet fra ruteprogrammet. Legges inn i FMC samt å kontrollere hvert punkt i ruten.

Er NAT track involvert sjekkes disse opp før jeg starter programering av FMC.

Valg av alternative flyplasser langs ruten er en viktig del, samt å "bestille" fuel når jeg har tallene på loadingen.

En sjekk på at jeg har kart for de alternative flyplasser må også til ""

 

Når boarding er startet ber jeg om klarering til ATC.

Rett klarering er motatt, sjekkes fuel en gang til.

Boarding completed, da er det tid for oppstart av ACARS.

Legger inn rute informasjon i Acars, for deretter å stille inn timer på 40 minutter for posisjons rapportering.

 

Vi er nå klare for start ""

 

Når jeg har kommet på final level prøver jeg som regel å finne ut hvor jeg kan klatre videre og hvor lønnsomt dette er.

Fuel sjekkes under hele turen, samt vær rapporter for alternative flyplasser.

Sender også inn posisjons rapporteringer hvert 40. minutt som regel.

Midtveis i flighten finner jeg gjerne fram kartene for destinasjon for å sjekke hvilke eventuelle STAR jeg kan forvente.

 

Og slik går det, jevnt og trutt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mest spennende med langturer er når man kommer hjem til kjente områder. Se steder man har sett før, og spesielt når du flyr over hjemmet ditt. "" Herlig. Og det å i det hele tatt om du klarer å lande flyet skikkelig.

Men kan innrømme at jeg noen ganger har startet på natten, gått og lagt meg, for å så stå opp og lande flyet. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter aldri foran dataen hele tiden under en 12 timers tur i real-time. Som regel er det slik at jeg tar av tidlig på morgenen en helg og climber til cruise. All planleging gjorde jeg f.eks fredagen. Faktisk er planleggingen noe av det mest interessante "" Så spiser jeg frokost og lar flyet dure videre på autopilot. Senere går jeg kanskje ut med noen venner og kommer hjem igjen på kvelden og lander. Sitter aldri og stirrer på LNAV og VNAV i flere timer på en dataskjerm.. Hadde vært mer kult i virkeligheten det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, du må leve deg mer inn i det "". Bruk en svær skjerm feks.

 

Selv flyr jeg normalt kun innad i Norge pga tilgjegelig tid jeg har til rådighet. Har vel et par turer til Syden for året og da passer jeg på simulatoren hele tiden. Simulation rate 1x selvfølgelig. Min hensikt med å drive med denne simuleringen er å få forståelse for pilotyrket og jeg kjører vanligvis fulle arbeidsdager de gangene jeg flyr til Syden, dvs tur-retur. Det blir gjerne litt lesing i aviser/blader på disse lange strekkene, men jeg tøyer ikke grensene utenfor det en pilot i det virkelige liv kan.

Så hvis man deler opp tidsforløpet, regnes 30 minutters flygning i Norge under climb og da blir det en del sightseeing samt at jeg sørger for at climben går riktig for seg. Deretter de neste timene er det bare hav og ukjendt landskap som jeg ikke har noe forhold til og da er det godt å ha noe lesestoff samtidig som jeg fører logg, passer på ATC, passer instrumenter, og studerer landskapet. Landskapet forandrer jo seg hele veien og det er jo en liten spenning i seg selv. Ca en time før landing begynner jeg å forberede meg for landing dersom jeg er ukjendt med innflygningsprosedyrene. Viktig å holde tunga rett i munnen, planlegge godt og følge nøye med på det som skjer. Evt feil jeg måtte gjøre blir tatt alvorlig så de aldri skjer igjen. Alt gjøres for å få følelsen av å være pilot og det merkes etter en tur at ørene har hørt på mye vindsus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om du syns langturer er kjedelig.. fly noe annet da :P (og hold deg unna time compression - det er juks!)

 

Og har dere lyst til å fly en realistisk tur med et stort fly som 747, men ikke ønsker noen lang tur, så ta en tur for et Cargo-selskap. De har 747 turer helt ned i nesten en time ""

 

Jeg har forsøkt med pensumlesing på cruise. Funker dårlig!

 

"" Joa, tungt stoff som pensumlesing er vel kanskje ikke det beste. Men nå har jeg liggende en 5 eller 6 bøker her som jeg ikke har rotet meg til å lese enda ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med verden rundt i PMDG C-40A fra US Navy.

Flyr med CLEAR vær,

Rute fra routefinder

programerer ruta, tar av, venter på T/D

finnes det ikke STAR tar jeg en spansk en med extended centerline.

 

Flyr enten ILS eller visual. Har ikke ork til å lete frem noe flyplasskart.

 

Om jeg ikke opplever "suksess" med rute fra routefinder (feil i ruta, som skjer selv om AIRAC stemmer) så trekker jeg fram DoD Enrout-kart i PDF-format og legger inn de punktene jeg ikke får lagt til vha vanlig ATS-rute...

 

Brunei i dag. - Snart i Australia og NZ før det bærer nordover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var veldig interessant å høre åssen andre flyr i flightsim. Jeg har nesten sluttet å fly alene. Funnet ut at det jeg synes er morsomt med flygeryrket er samarbeidet som skjer i cockpit. Sjekklister som leses opp og responderes på (uten nøling og usikkerhet). Det er meget, meget interessant. Jeg føler det som veldig ensomt å sitte og fly alene forran pc-skjermen. Selv om man sitter på vatsim. Det som gjør det morsomt for meg er når man kan diskutere løsninger med sidemannen. Det er jo slik mye av jobben på flightdeck utføres. Hver eneste ting som blir gjort responderes og verifiseres vel av medpilot? Eller var jeg helt på jordet nå slik at folk kan komme og korrigere meg?

 

I alle fall er det morsomt når man har mye stash tilgjengelig som brukes i real life. Innflyvning/utflyvning/airportdiagram og slik i A5 format, aom, performancetabeller og real metar (realweather) og NOTAMs er en selfølge. Mye av jobben er å ta hensyn til spennende situasjoner som varierer dag for dag. Av og til er en VOR ute av funksjon f.eks. Da kan vi selfølgelig ikke stole på den, selv om vi måtte få inn signal ved å tune den i NAV.

 

Lengste flyturen vi pleier å fly er nok Oslo-Tromsø som tar ca 1:50 fra vi går fra gate til vi er nede på bakken om vinden ikke er på vår side. Ellers går det stort sett i SAS Braathens standard rutenett da vi simulerer så mye som SAS Braathens prosedyrer som mulig. Flytype er 737Cl eller 737Ng. Stort sett Cl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengste flyturen vi pleier å fly er nok Oslo-Tromsø som tar ca 1:50 fra vi går fra gate til vi er nede på bakken om vinden ikke er på vår side.

 

Ikke mye real det ""

Hvis det er medvind, kunne det nok vært reel flytid, men i motvind blir det mer.

Fra Oslo til Bardufoss er det som godt som alltid, i 98% av tilfellene, en flytid på 1 time og 40 minutter, det er svært sjelden jeg har opplevd noe annet, og Tromsø er minst 15 minutter ekstra flytid unna ""

 

Edit: Når jeg tenker meg om, er det mange faktorer som spiller inn, så det kan jo være mulig. Jeg er usikker, jeg er bare sikker med tanke på Oslo-Bardufoss ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten litt usikker selv. Men jeg tror flytiden bør være ca 1:50 i vindstille. Dette vil vel kanskje variere med vind, trafikk og flere andre forhold. Etter min erfaring har turene i real tatt 1:40-1:45. Det står jo 1:50 i ruteplanen demmes (for passasjerer) men da er vel sikkert litt ekstra margin tatt med. I alle fall bør man sikkert bruke like lang tid i FS9 som man ville gjort i real dersom man flyr med samme hastighet og har samme vind osv.

 

Tidsforskjellen mellom Oslo-Bardufoss og Oslo-Tromsø burde bli lik tiden det tar å fly på cruise mellom Tromsø og Bardufoss. Dersom noen vet hvor mange NM det er, er det vel bare å regne ut tiden det vil ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS Braathens regner i hvertfall ut flytiden mellom OSL-BDU til å være 1 time og 45 minutter, og jeg regner med det er en liten stund mellom Bardufoss og Tromsø siden mange fly som flyr inn til Tromsø ligger på ca 10 000-20 000 fot(vanskelig å si noe sikkert) over havet når de passerer Rabbåsen som ligger mellom Bardufoss og Sørreisa(Sørreisa, 338 SA, 690609.81N 0181140.28E), så jeg vil regne med det er omtrent 10-15 minutter mellom Bardufoss og Tromsø ""

Så jeg vet ikke hvor lang tid det tar til Tromsø, men jeg tror det tar mer enn 1 time og 50 minutter i motvind.

Ikke sikkert jeg har rett selvsagt, jeg er ikke pilot ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, jeg bare sier det jeg har erfart, og det har jeg tatt forbehold om hele tiden ""

Men med tanke på at det tar 2 timer og 30 minutter å kjøre fra Bardufoss til Tromsø, som er rundt 15 mil, så ør det jo ta litt tid å fly den lille strekningen. Men jeg vet ikke noe særlig om hvor lang tid diverse strekninger tar å fly med en 737, så for alt jeg vet kan det gjerne ta ti minutter eller 20 minutter. Som sagt, jeg har ikke peiling "" Jeg er bare 100% sikker på at 1 time og 40 minutter ikke er mulig med mindre du har medvind og holder mach 0.81 på airspeed-indicatoren ""

 

Men likegyldig for meg, jeg bare la det til i diskusjonen jeg ""

 

Men nå skal jeg for en gangs skyld holde meg til topic "":

 

Selv flyr jeg aldri long-haulturer. Når jeg har Flightsimulator installert, er nok den lengste turen jeg tar en flytur på rundt to og en halv til tre timer ""

Jeg synes ikke det er så gøy å ligge på cruise i all evighet, underholdningen ligger for meg i landinger, take-off, og planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker om langtur ja.

 

Flight number: BA016B

Online: Yes

Aircraft: B772

Departure: WSSS (Singapore/Changi Singapore)

Arrival: EGLL (London/Heathrow UK)

Departure time (GMT): 09/12/2006 08:00

Arrival time (GMT): 09/12/2006 22:03

Hours logged: 14.1

 

Flightplan:

VJR A457 VKL R461 PUGER P574 ANSAX P574 DUBTA P574 TOTOX P574 PAPAR UP574 KASOL UP574 ISN R654 SAV UL124 BONAM VG81 VAN UL851 KUGOS UL851 ADINA UL624 TLC UL850 BUDOP UL602 RKN UL980 REFSO UR1 XAMAN UL980 LOGAN

 

Comments:

OUT08:00FOB292677 OFF08:10FOB288321 ON21:45FOB39668 IN22:03FOB35510 TAXIFUEL 8514 AIRFUEL 248653 FL320/340/360/380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...