Gå til innhold

Hvor streng er dere ATC i Norge :)


Geir-Anders Hansen

Anbefalte innlegg

Japp. Det er ingen minimumskrav, men ting går fortere og lettere om man leser litt i forveien. Det er jo også en deilig følelse om alt går silkeglatt allerede etter et par turer.

 

Men så er det dette med radiokommunikasjon som nesten må føles på og gjennomgås før man får no dreisen på det. Greit at du kan fraselogien på rams, men det er noe annet å tyde hva atc sier iblant.

 

Uansett, jo fortere du tar det store skrittet jo fortere blir det morsomt å fly rundt i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir-Anders - Vil anbefale deg på det sterkeste å prøve. Men vær så snill å spør om det er en klarering du ikke forstår! Du kan godt ta det på privat text om du ikke ønsker å spørre på den åpne frekvensen.

 

Personlig synes jeg det er ganske frustrerende (og veldig urealistisk), om jeg gir en ruteklarering, får lest tilbake, og så viser det seg underveis at den som flyr faktisk ikke har forstått bæret. Da er det så mye bedre å spørre, så får man en forklaring på klareringen, eller en helt ny en.

 

Eksempler på klareringer og svar jeg helst ikke vil ha tilbake når jeg er ATC:

 

"<aircraft>, cleared to Stockholm, SUTOK 6C departure, sqauwk 6143"

"Squawk 6143, <aircraft>"

 

"<aircraft>, Cleared direct Torp"

"Cleared direct Torp, <aircraft>"

(Men fortsetter rett mot Skien som før)

 

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

"Copy, <aircraft>"

(Da vil jeg lese klareringa en gang til)

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

"Cleared to Kjevik, squawk 4642, <aircraft>"

(Og igjen)

"<aircraft>, cleared to Kjevik, TRF 4D, 4000 feet, SKI Trainsition, squawk 4642"

 

Min helt personlige mening er at nybegynnere som vet hva de kan og ikke kan er bare moro! Da prøver man som ATC å legge nivået ned litt. Men dersom man som nybegynner bare svarer "Roger", "Copy" og "Yes, Sir!" så blir min tålmodighet satt på prøve.

 

Gir jeg deg en klarering du ikke forstår deler av eller i det hele tatt. Spør! Så oppklarer vi det. Dersom du svarer tilbake regner jeg med at du har forstått, og forventer at du følger klareringa.

 

Eivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FMS er "pcen" i flyet.Du skal slippe å laste ned SID å STARS til fms. I fms skriver du ICAO til departure flyplass eventulet waypoints og ICAO til arrival. I fms kan du programere SID og STARS,holding osv.

Men jeg anbefaler deg å lese Toms tips for nybegynnere,veldig mye nyttig der

http://www.flightsim.no/forum/showflat.p...=18&fpart=1

Her finner du en side der du skriver icao for departure å icao for arrival,så får du en flighplan for den ruten:

http://rfinder.asalink.net/free/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Eivind,men en av tingene burde man være litt oppmerksom på. Og det er dette med "DIRECT" Ikke alle som flyr på VATSIM har fly med FMS,dette kan føre til at ruten er bygd opp fra FS Flightplanner osv. Da blir det vanskelig å ta DCT Torp f.eks ""

 

Hm, jeg var ute og fløy RL i dag, og jeg klarte fint å følge ATC sine Direct-instruksjoner, selv om flyet verken har FMC eller GPS (hadde utstyrskode A).

 

Se på http://www.vatsim.net/prc/ der er det listet hva du bør kunne som et minimum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dersom man blir klarert mot en VOR eller NDB burde det ikke være noe problem å fly direct om man bare er innenfor rekkevidde av radiofyret. Men det er vel så vanlig å få direct ruting mot et RNAV punkt (et punkt som bare består av koordinater, eller som ligger på en radial (retning) fra et radiofyr og en distanse fra dette). RNAV punkter har fem bokstaver i seg (LAREM, OSLOX, ARDAL, SOVIR, TAMEG osv). Disse punktene er det så og si umulig å fly direct til om man ikke har enten GPS, FMS eller annet RNAV utstyr. FSNavigator har mulighet til å fly flyet til et slikt punkt vet jeg. GPSen som følger med FS burde også ha denne muligheten, men der vet jeg ikke om databasen oppdateres?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at PMDG737 er et meget bra fly å lære grunnleggende "Boeing-navigering" på. Systemsimuleringen til PMDG sin 737 er ganske gammel, helt fra FS2002. Dette gjør at den heller ikke er like komplett/avansert (men alikavel avansert nok for de fleste). Lykke til!

Hvis du har spørsmål er det bare å legge til MSN adressen:

flyetgeir@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

 

her

 

klikk på linken

 

 

Oi, beklager... skjønner ikke at jeg overså den linken. Takk!!!

 

Må bare få si at PMDG737 er et meget bra fly å lære grunnleggende "Boeing-navigering" på. Systemsimuleringen til PMDG sin 737 er ganske gammel, helt fra FS2002. Dette gjør at den heller ikke er like komplett/avansert (men alikavel avansert nok for de fleste). Lykke til!

Hvis du har spørsmål er det bare å legge til MSN adressen:

flyetgeir@msn.com

Tja, første gang jeg har prøvd noen fly fra PMDG nå, og jeg ble ganske sjokkert over hvor mange knapper og duppeditter jeg finner, pluss det å ikke ha GPS'en er en liten hindring for meg i begynnelsen, har brukt den en del selv på de store flyene. Bare brukt de standar panelene til nå igrunn, pluss noen andre med noe mer, men disse tok kaka.

Men disse er altså ganske engle? Whoa, gruer meg til jeg ser noe annet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...