Gå til innhold

METAR-Quiz for viderekommende


Cato Støle

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

a) Der angis ikke den 2. SCT vel? Ellers blir jeg sur ""

b) Temp. og Duggpunkt med 0 eller mindre verdi skal ha M foran.

c) Angis dis med visibility på 2000m?

d) Har ikke hørt Resent Freezing Drizzle før. Annet enn det vet jeg ikke ""

-2 SCT er lov. Feilen er antall lag som rapporteres (normalt max tre).

-Temp og duggpunkt under 0 skal rapporteres med M

-BR skal brukes dersom sikt er mellom 1000m (mer enn) og 5000m (til og med)

-REFZDZ er lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) VRB03KT 9999 8000S -RA FEW/// SCT012 SCT030 OVC039 03/M00 Q////

-Max tre skylag dersom CB/TCU ikke er rapportert.

-Laveste sikt kan kun rapporteres dersom denne er minst 50% dårligere enn fremtredende sikt, evt dersom laveste sikt er mindre enn 1500m

 

I Norge har vi en fin regel at om man har 9999 som fremherskende sikt, kan man oppgi dårligere sikt i en sektor, selv om den ikke er mer enn 50% dårligere enn fremherskende sikt!

 

Med andre ord kan du skriver 9999 9000S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2 SCT er lov. Feilen er antall lag som rapporteres (normalt max tre).

-Temp og duggpunkt under 0 skal rapporteres med M

 

I min bok står det at 1. gruppe skyer nevnes uansett mengde, 2. gruppe som dekker 3 åttendel eller mer, 3. gruppe som dekker 5 åttendel eller mer. Dvs. 2. SCT nevnes ikke, stemmer ikke det da?

 

Og i min bok står det også at 00 og nedover benevnes med M. Mulig det bare er om gradene er under 0, men ikke nok til å benevnes som M01?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2 SCT er lov. Feilen er antall lag som rapporteres (normalt max tre).

-Temp og duggpunkt under 0 skal rapporteres med M

 

I min bok står det at 1. gruppe skyer nevnes uansett mengde, 2. gruppe som dekker 3 åttendel eller mer, 3. gruppe som dekker 5 åttendel eller mer. Dvs. 2. SCT nevnes ikke, stemmer ikke det da?

 

Og i min bok står det også at 00 og nedover benevnes med M. Mulig det bare er om gradene er under 0, men ikke nok til å benevnes som M01?

 

Det er nok feil mister! to SCT er lov! om det er 0,0 grader er det ikke M00. om det er minus 0,1 graderer det M00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok feil mister! to SCT er lov! om det er 0,0 grader er det ikke M00. om det er minus 0,1 graderer det M00

 

Hmm, boken min er oppdatert 2006 så litt rart at de skulle fått en slik ting feil.

Hva er reglene på dette da? Er det noen regel som sier at bare 3 skyhøyder nevnes om ikke det finnes Cb skyer, som nevnt tidligere her?

 

Flott at du startet denne tråden forresten, lærer jo utrolig mye, samt får rettet opp i endel misoppfatninger. Men savner at du gir konkrete svar på hva som var galt med METARene du oppga da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2 SCT er lov. Feilen er antall lag som rapporteres (normalt max tre).

-Temp og duggpunkt under 0 skal rapporteres med M

 

I min bok står det at 1. gruppe skyer nevnes uansett mengde, 2. gruppe som dekker 3 åttendel eller mer, 3. gruppe som dekker 5 åttendel eller mer. Dvs. 2. SCT nevnes ikke, stemmer ikke det da?

 

Og i min bok står det også at 00 og nedover benevnes med M. Mulig det bare er om gradene er under 0, men ikke nok til å benevnes som M01?

 

Det er nok feil mister! to SCT er lov! om det er 0,0 grader er det ikke M00. om det er minus 0,1 graderer det M00

 

Her er dere jo enige... Problemet er jo at dere vet det ikke selv... 1 gruppe neves uansett, ergo kan man ha sct i første gruppe, 2. gruppe skal være 3/8 eller mer. og 3-4/8 er vel SCT eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på de gamle først jeg Cato:

 

b) 00000KT 3000 BR SKC 01/00 Q0999

 

Kan det være at SKC ikke blir oppfyltt når det er dis, eller siden sikten er så dårlig som 3000m?

Gi gjerne forklaring på hva kravet er for at SKC benevnes.

 

c) 18009G18KT 2000 BR SHRA BKN013 12/11 Q0978 RETS

 

Sliter vilt med denne altså! Kan det være at gust må være variabel med med enn 10 Kt. fra middelverdien de siste 10 minuttene for at gust skal nevnes?

 

d) VRB05KT 3000 -SHRASN SCT008 BKN014 M00/M01 Q0999 REFZDZ RERA

 

Finner ikke annet enn at jeg syns sikten var veldig dårlig for å være bygevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VRB5KT kan brukes om vinden varierer mer enn 180 grader! Les tidligere i tråden! Derfor kan ban godt ha VRB20KT om det skulle være ønskelig!

Joda Cato greit nok at det ikke er applicable til din metar-quiz, men det svarer vel egentlig ikke på det spørsmålet jeg hadde, som da gjelder hvis vindretning er variabel mindre enn 180 grader! Da gjelder henholdsvis 3 og 6 kts, og 5 har jeg aldri sett. Står dette i din DNMI bibel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro fram tråden igjen jeg, tenkte det var på tide med litt mer øving. Så jeg prøver meg på de siste du la ut, siden ingen har gjort det enda:

 

a)15005G15KT 4000 -SHRAGS FEW008CB FEW010 SCT013 BKN020 01/00 Q1010

 

Her gjelder vel det samme som jeg nevnte tidligere, at FEW010 ikke blir nevnt?

 

b) 19020G30KT 1000N 0400S +BLSN VV001 M01/M02 Q1010 RMK WIND AT 1400 FT 24035G50KT

 

Nevnes ikke RVR når sikten er lavere enn 1500 meter?

Og hva er dette: 0400S ?? (Bare hørt om N, U og D, hva betyr S?)

 

c)00000KT 9999 0500S BCFG NSC 07/07 Q1012

 

Igjen, 0500S? Og hvorfor nevnes ikke RVR?

NSC? Har bare hørt om NSW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en liten oppklaring rundt et par av tingene du setter spørsmåltegn ved Martin. Har jeg også feil setter vel Cato meg på plass går jeg utifra ""

 

NSC - No Significant Clouds. Brukes vel om det ikke er noen signifikante skyer under 5000 fot, altså ingen CB eller TCU

 

0400S betyr vel at det er 400 meter sikt mot sør som laveste oberserverte sikt mens det er 1000 meter mot nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Espen ""

 

Så når to visibility nevnes, så er det retningen som står etter da. Så N bak 1000 betyr ikke at retningen ikke har noen betydning (som det ville gjort hvis den stod alene), men det betyr nord?

Men det kan jo ikke stemme det heller, siden i c) nevnes bare 1 retning (sør). Er det det som er feil med c) da?

 

EDIT: Forresten ufattelig klussete gjennomgåing av dette i meteorologiboken fra Luftfartsskolen. Finner mange ord og uttrykk i den hverdagslige METAR jeg aldri har gjennomgått i boken, samt forklaring av forkortelser er plassert hulter til bulter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...