Gå til innhold

METAR-Quiz for viderekommende


Cato Støle

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Au da, snakker om å gå på en smell! Hehe "" Tidlig på morgenen, får skylde på det.

 

a) Ser den nå. Man nevner ikke SCT i to høyder, neste måtte dekt 5-7 åttendeler eller mer for å benevnes.

 

b) Veldig usikker på denne altså

 

c) CAVOK oppfylles ikke hvis SKC benevnes

 

Joda SCT kan brukes to ganger, Ikke noe problem det:)

Hva mener du med at CAVOK oppfylles ikke hvis SKC benevnes?

 

Enig at b) hadde litt rare verdier "", men er den lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B. Lite underligt med så stark vind, 8 grader doggpunkt spredning, och BR, samt CB i 400ft.

 

C. Så fina dagar finns inte! "" Varför ange CAVOK när det är SKC.

 

SKC skal kun brukes alene, is stedet for en skygruppe dersom det er klart, men CAVOK ikke kan benyttes. Dvs om man har litt nedsatt sikt etc. Derfor blir det riktig det som stod øverst med CAVOK temp/duggpunkt QNH RMK SKC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror a) er forkert, da det vil være dårligere sigt end 9999 med en temp på 01 og et dugpunkt på 01.

 

Nej, men det är stor risk för kondensation och tåkedannelse. Det är inte säkert det blir så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på Peters forslag. VRB07kt med liten k og t hørtes mystisk ut. Ikke minst på grunn av vindstyrken men også pga småe bokstaver i k t - aldri sett før! Tipper utsagn 1 er ulovelig jeg!

 

Nei VRB07KT kan brukes. Det med små bokstaver var skriveleif. Så lenge vindene varier over 180grader kan man bruke variabel på alt. VRB20KT for eksempel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall vært litt forsiktig med å ta av, vind fra sør-sør øst i det ene øyeblikket, og vestlig vind i det andre øyeblikket, hvilken rullebane skal vi bruke nå liksom?

 

En mycket relevant problemställning i det verkliga liv.

 

Vissa flygplatser har 180 grader motsatt vind i vardera bane terskel..! Vilken RWY tar du då? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) VRB07kt 9999 SHRA SCT020 SCT030 01/01 Q0987 RERA

 

b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT

 

C) 00000KT CAVOK M25/M30 Q1033 RMK SKC

 

A er feil, og metaren er feil satt opp, derfor ugyldig

Den er ikke satt opp feil nei. Hva mener du er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall vært litt forsiktig med å ta av, vind fra sør-sør øst i det ene øyeblikket, og vestlig vind i det andre øyeblikket, hvilken rullebane skal vi bruke nå liksom?

 

En mycket relevant problemställning i det verkliga liv.

 

Vissa flygplatser har 180 grader motsatt vind i vardera bane terskel..! Vilken RWY tar du då? ""

Hadde mer sett for meg kraftig endring i vind i lav høyde, ved 1400ft vil kan kunne rekke å "forbrede" seg på det etter takeoff. Ikke så kritisk som jeg trodde i utgangspunktet med andre ord. "" Men dog, et ekstra sett spyposer ombord er ikke å benekte.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CB i 400ft når forskjellen mellom tempratur og duggpunkt er 8 grader er vel ikke så sansynlig.......

 

Halå-å-å! Eko härinne???

 

Lite underligt med så stark vind, 8 grader doggpunkt spredning, och BR, samt CB i 400ft.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b) 17024G34KT 100V240 4000 BR RA VCTS FEW004CB SCT010 BKN087 10/02 Q1032 RMK WIND AT 1400 FT 27035G45KT

 

CB i 400ft når forskjellen mellom tempratur og duggpunkt er 8 grader er vel ikke så sansynlig.......

 

At Cb oppstår i det området er ikke så sannsynlig nei, men det kan da komme Cb i lave høyder som har oppstått andre steder.

 

Cato, det var det jeg mente med CAVOK, at det ikke brukes i sammenheng med Sky Clear.

CAVOK har jo krav om 9999 meter synsvidde, ingen skyer under 5000 fot og ingen form for nedbør, tåke, dis etc.

Sky Clear kan jo fortsatt brukes selv om disse kravene ikke tilfredsstilles.

 

Men nå syns jeg du skal gi konkret svar på hva du er ute etter, og komme med noen nye oppgaver. Genial ide for oss som er i læringsfasen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...