Gå til innhold

Litt tall fra de siste 6 måneder


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Tenkte jeg skulle dele litt tall med dere fra de siste 6 måneder på Vatsim.

Jeg har her tatt for meg Vatsim i Norge.

Her er tall hentet fra fly bevegelser, og ATC timer.

Dette er informasjon hentet fra Vatsim sin database, så tallene skulle stemme rimelig greit.

 

Tallene gjelder for månedene;

* Mai

* Juni

* Juli

* August

* September

* Oktober

 

Først antall flight plans som ble sendt til og fra de forskjellige flyplassene

[image]http://www.home.no/a006/Statisti_kk.jpg[/image]

 

Hvilke Kontroll sektorer hadde mest timer i de forskjellige månedene?

[image]http://www.home.no/a006/CTR.jpg[/image]

 

Hvilke flyplasser var best bemannet i antall timer på APP posisjon?

[image]http://www.home.no/a006/APP.jpg[/image]

 

På siste bildet følte jeg at det å ta med Gardermoen TWR også var på sin plass.

 

Vel, her ser vi hvordan dekningen på et utvalg av flyplassene har vert de siste 6 måneder.

Meget spredt, men enkelte flyplasser viser at det både er godt med trafikk og ATC.

 

Stå på gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Takk, Christian!

 

Men man stiller seg mange spørsmål: Hva skjedde på Kjevik i september?

 

Tror det også viser at bemanningen i utkanten er veldig personavhengig. På Kjevik, f.eks minnes jeg at Eivind satt mye, men han har vært mindre aktiv i det siste. Jeg sitter nesten aldri lenger på min hjemmeflyplass, Værnes. Det gjorde jeg mer før.

 

Spennende lesning!

 

Og vi kan absolutt være stolte over hvordan vi kommer ut i forhold til våre kolleger i VACCSCA. Likevel kan en merke seg at Danmark stiller med sterkere CTR enn oss andre, og det er kanskje fordi Danmark er såpass lite og de som er mest aktive har S3 eller høyere rating og dermed sitter CTR istedet for bare APP. Kanskje? (Bare spekulasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott statistikk du har ordna no, Christian! ""

 

Men eg er ikkje enig med Trond's tolkning;

Tala Christian presanterar har hovudfokus på Noreg, sammanlikning med Sverige og Danmark kan kun gjerast på CTR-nivå. Den visar heller ikkje om det har vore nokre danske eller svenske ATC-ar på norske posisjonar. På søndag hadde vi mellom anna Marek som ENBD_E og Peter hadde ein posisjon på ENTC.

Bli vaksen! Det blei ikkje noko nVACC, og mykje av det som blei lagt til grunn for å opprette eit nVACC er tatt tak i innanfor VACCSCA, mellom anna ein oppdatering av POF-fila, med alt det omfattar...

I staden for å væra destruktiv no som forandringane kjem burde du heller væra glad for at dei kjem, du vart tross alt ein av dei som etterlyste forandringar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli vaksen!

 

Tja, da vet jeg hvor jeg har deg.

 

De forandringene du har gjort har egentlig bare vært å finne opp hjulet på nytt.

 

Edit: Forøvrig tror jeg ikke du bør ta diskusjonen om hvem som er eldst og mer erfaren...

(og dette er siste nynorske innlegg jeg leser/svarer på her på forummet med mindre personen har nynorsk som morsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det også viser at bemanningen i utkanten er veldig personavhengig. På Kjevik, f.eks minnes jeg at Eivind satt mye, men han har vært mindre aktiv i det siste. Jeg sitter nesten aldri lenger på min hjemmeflyplass, Værnes. Det gjorde jeg mer før.

Tenkte jeg skulle sitte litt Kjevik,men jeg må først klare den fordømte teorioppgaven ""

Av en eller annen grunn får jeg alltid en under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det også viser at bemanningen i utkanten er veldig personavhengig. På Kjevik, f.eks minnes jeg at Eivind satt mye, men han har vært mindre aktiv i det siste. Jeg sitter nesten aldri lenger på min hjemmeflyplass, Værnes. Det gjorde jeg mer før.

Tenkte jeg skulle sitte litt Kjevik,men jeg må først klare den fordømte teorioppgaven ""

Av en eller annen grunn får jeg alltid en under...

 

Kontakt Marek på accsca1@vaccsca.org før du sender inn teorien. Han snakker igjennom testen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tala Christian presanterar har hovudfokus på Noreg, sammanlikning med Sverige og Danmark kan kun gjerast på CTR-nivå. Den visar heller ikkje om det har vore nokre danske eller svenske ATC-ar på norske posisjonar. På søndag hadde vi mellom anna Marek som ENBD_E og Peter hadde ein posisjon på ENTC.

 

Jeg tror nok andelen svenske og danske ATC'er i Norge er særdeles liten, selv om vi fikk hjelp på søndag. Og jeg tror ikke vi er overrepresentert hos de andre heller. (Daniel Larsen har vel sittet litt EKCH-APP, men ikke enormt mye tror jeg).

 

Men det er samtidig riktig at det kunne være spennende å få en liknende statistikk for Danmark og Sverige. Kanskje er svenskene bedre til å spre seg? Kunne du skaffet en slik oversikt? Dette har jo bare for morro skyld, så ikke bruk mye tid på det!

 

Forøvrig humrer jeg i skjegget. Utrolig morsomt måte å presisere avsporing på "" Særlig det toget. Det bildet skal jeg lagre til en senere anledning. Det sier ALT ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forandringene du har gjort har egentlig bare vært å finne opp hjulet på nytt.

 

Hjulet ser nå iallefall anderledes ut en sist, da. Bl.a uten ENTR_CTR "" Det må du være enig i, Trond! ""

 

[Tre innlegg etterhverandre... Ta det som et tegn at å rette eksamensoppgaver på en tirsdagkveld ikke er det morsomste man kan gjøre]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul att se att det är stor aktivitet i Norge. Att ENGM_APP ligger högst är bara att gratulera! :-) Dock är trenden de sista två månaderna på ENGM_APP inte så bra, men det beror troligen på att fokus på senare tid legat i Nord-Norge.

 

Norge har alltid haft stort inflytande på VACCSCA och har det fortfarande. Faktum är att Norge har flest staff-positioner i VACCSCA av alla tre länderna, det är bara att läsa staff-listan:

http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=13&nomenu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...