Gå til innhold

Skal ha «grønne landinger»


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg skjønte dette helt. Vil dette si å fly lengre på cruise, dra motorene til tomgang (som vel stort sett også gjøres i dag under deler av descent i alle fall) og fly brattere og mer rett inn mot flyplasen enn det gjøres idag?

 

Store endringer på innflygingsruter/-prosedyrer ift. dagens må vel til hvis noe sånt skulle bli gjennomført. Trykkabiner som takler høyere descentrate uten mer ubehag for passasjerene vil vel kanskje også bli et krav, hvis dagens ikke klarer disse kravene da?

 

Tanken mot miljøet høres veldig god ut da, selv om gjennomføringen av noe slikt kanskje ikke er gjort ila. veldig kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går dette med ILS-landinger? Med idle på motorene blir jo nedstigningen mye brattere enn de vanlige 3 gradene? Eller er det underforstått at den aller siste delen av innflygingen foregår som normalt med vanlig motorbruk? Men dette blir jo også litt suspekt, siden man da nærmer seg glideslope ovenifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ,det.

En turbofanmotor forbrenner store mengder luft sammen med drivstoffet,og omdanner dette til bl.a CO2.

Det samme gjelder jo bilmotorer.

Toyota reklamerer med at deres Landcruiser slipper ut 244 g/km med CO2,Det vil si 2.44 kg pr.mil,mens drivstofforbruket er 0.9 L pr.mil

 

I begge tilfeller er CO2-utslippet ca.tre ganger høyere enn drivstofforbruket.

Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det underforstått at den aller siste delen av innflygingen foregår som normalt med vanlig motorbruk?

 

Korrekt... Siste del av innflygingen gjøres på normalt vis med masse flaps og motor...

 

Man ser i dag ofte at flyene foretar bratte nedstigninger med spoilerne ute, antagelig på ordre fra ATC.

 

For å sitere en god historie: "The spoilers are there for the pilot's mistakes, not ATC's..." ""

 

Tviler på at pilotene bruker spoilers på ordre fra ATC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en modul som heter "green-approaches" lagt inn i vår Approachdel som vi snart starter....Regner med at dette kommer inn under dette. Kan se om jeg finner noe i bøkene ang dette om det er noen som lurer litt....

 

Forøvrig så kan det nevnes at vi er nå på basic approach, der vi har 3starter , 3 landinger, og noen VFR som putrer i TMA'et... Utrolig gøy..

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere en god historie: "The spoilers are there for the pilot's mistakes, not ATC's..." ""

 

Tviler på at pilotene bruker spoilers på ordre fra ATC...

 

Hørte faktisk denne på frekvensen i Wien for noen dager siden. Var en CRJ som fikk beskjed om å descende raskt og ATC nevnte, dere kan jo bruke spoilers. Han svarte faktisk også med den klassiske "those are for our mistakes, not yours" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...