Gå til innhold

Northern Norway Event


Erik Schøyen

Anbefalte innlegg

Ja dette har vært en kjempekveld.Det gikk så og si i ett kjør i Bodø,tenkte å telle opp inn og utgående trafikk men jeg fikk så inn i hampen mye og gjøre at tellinga gikk i surr ""

Det var til tider stappe fullt på apron,og jeg håper alle ble fornøyd med min takling av sitvasjonen (vurderte å tilkalle GND) ""

Uansett hektisk og artig var det å få "kjørt" seg litt ""

Marginene var uhyre små mellom avgangene og landingene så det ble en "go arond" på en 747 fra Cargolux ""

Nå skal det bli godt med en røyk etter 4 timer """"

 

Takk for en flott kveld sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Takker for alle piloter og ATC'er i kveld! Det var en strålende suksess!

 

Spesielt takk til Marek og Peter som tok seg tid til å komme fra det "store utland" for å hjelpe oss! (Nå må vi være flinke til å booke oss på eventen i Sverige og på Island!).

 

De ATC'ene som satt på mindre flyplasser fikk også mot slutten sitte på de større. Slik ble de som satt lengst og var tålmodig belønnet.

 

Hadde servinfo vært oppe kunne vi nok regnet med mer trafikk også i ytterkantene og ikke bare på ENBO og ENTC.

Annen erfaring er at ENBD_C_CTR er såpass stort at det trenger hjelpen fra ENBD_S_CTR ved et lignende event.

 

Må samtidig gi masse ros og skryt til min makker, Gunnar, som har jobbet knallhardt for dette eventet. Bl.a. laget ny pof-fil, og generelt jobbet iherdig på den tekniske siden.

 

Igjen, takk!

 

(Har endel bilder jeg skal legge ut bare jeg får nettstedet mitt opp å gå...)

 

mvh e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en stort sett vellykket event.

 

Og ja, det kan se ut til at ServInfo hater ordet "Event". Håper noen kan gi ServInfo og VATSIM serverne litt oppdragelse! ""

 

Nye idéer til Events er allerede kommet, men når og hvor det faktisk blir er noe vi for øyeblikket ikke vet. Men så har vi neste søndag en Flyinn på Island, og om 2 uker Nobelpris-event på Arlanda, så antakelig tar vi en liten "Event"-pause så pilotene får puste ut littegrann ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er jo pilot,er nokså sikker på at han veit hav han snakker om.

 

og jeg er han som gir pilotene koder, så kanskje jeg har litt peiling også? Man kan tildele alle slags koder, til alle slags fly. Alle flyplassene har en liten kodebank hver som kan brukes til IFR, VFR eller no-plan. 7000 kan gis til alle VFR, men som regel får alle med VFR-plan automatisk en kode fra en sentral kodebank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skuffet over at det ikke kom flere norske piloter. Var lite fly på ENNA idag hadde 6 fly på 3 timer, 4 av dem var fra utlandet. Skifta etter request over til ENTC_APP der hadde jeg plutselig 6 fly på engang. 3 i holding, en på departure og to stk. sørfra. Heldigvis hadde jeg noen flotte piloter, tilogmed de som var newbies klarte seg veldig bra. Fikk ned alle flyene tilslutt. ""

Var en kjempemorsom og spennede kveld som var godt organisert "".

BTW: Bilder kommer på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var lite trafikk på Banak kan ikke tas til inntekt for at flyinet skulle vært avholdt på Gardermoen. ""

Det blir det samme som å si at siden det er lite trafikk på Kjevik eller Torp så kan vi ikke ha flyins på Gardermoen.

Bodø hadde masse trafikk, stort alle gater var opptatte en periode samt at det lå fly på holding både ut og inn av flyplassen. I tillegg var det, som du leser, bra med fly i Tromsø og også andre steder i Nord-Norge.

Men for all del; håper at det blir avholdt flyins på Gardermoen også framover, men dette viser at det går an å ha flyins andre steder enn på det sentrale østlandet.

For å avholde et flyin er det jo en fordel at det er bemannet mer enn en flyplass og da er faren for litt skjev trafikkmengde tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså, hvofor skal vi alltid ha engm?! Det er sånnsett en dirtkjedelig flyplass i forhold til mange av approachene som var pålogget i går kveld.

 

Jeg og Daniel Larsen fløy fra Evenes til Bodø, samtidig som SAS228 kom fra ett annet sted. Jeg og SAS228 ble satt på holding mens det var folk på ILS, samtidig som det kom inn fly fra andre retninger som å ble satt på holding..

Når jeg lå på ILS var det 3-4 som venta på takeoff clarance. (4.2 DME.) etter Daniel landet fikk coast XXX takeoff, etter jeg landet fikk widerøes takeoff.

 

Ikke kom her å si at vi alltid må ha fly-in på engm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså, hvofor skal vi alltid ha engm?! Det er sånnsett en dirtkjedelig flyplass i forhold til mange av approachene som var pålogget i går kveld.

At en approach er kjedelig betyr ikke automatisk at man ikke kan arrangere flyins der. Det er jo mulig å fly til og fra mer spennende flyplasser enn Gardermoen.

Det som provoserer meg er når noen sier at man kan ikke ha et flyin med base i Bodø fordi det var lite trafikk på en flyplass 100 mil (langs E6) unna basen. Det viser bare at det mangler litt geografikunnskaper her og der.

"Brønnøysund hadde nesten ikke trafikk i kveld. Dermed liten vits å arrangere flyins på Gardermoen" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arangement!! Ser frem til flere kvelder med ATC i nordnorge. Fikk bare bidratt til en liten tur mellom ENTC og ENBO, men havnet i holding og slike ting gjør jo flygingen mer interesant. Virket på meg som det var bra trafikk på det strekket iallfall.

Jeg ergret meg også litt over ServInfo. Syns den har lagt nede litt vel mange ganger når jeg har sjekket i det siste. Selv om jeg ikke får flydd så mye selv for tiden, er jeg innom og ser hvem andre som har det artig.(misunnemisunnemisunne)

 

Keep ut the good work! Heia Nord-Norge!

 

PS: jeg flyr som CNO228....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at det ikke var trafikk ute i distriktene, men alt er relativt selvfølgelig! I forhold til Bodø og Tromsø så var det relativt lite. Men, hallo: Den trafikkmengden man hadde på f.eks Kirkenes/Vadsø i starten (og som kanskje hadde holdt seg om ServInfo hadde funket og ATC'en ønsket å sitte der utover) er jo SVÆRT uvanlig til Kirkenes/Vadsø å være, og ikke mindre enn hva man kan forvente ved å sitte en søndag på alt annet enn Gardermoen...

Men jeg skjønner at ATC'ene som satt på mindre flyplasser kunne bli litt misunnelig når man ser det er helt Texas på naboflyplassen, men slik er det altså å være med på et event. Og Martin Meyer som var tålmodig fikk da også sitte litt ENTC_APP den siste timen.

Selv fikk jeg ett fly på ENOB_CTR, litt fler den timen jeg hjalp til som ENBD_S_CTR.

 

Jeg skal i løpet av dagen legge ut litt bilder som viser at det var svært godt med fly også der oppe i nord-øst.

 

Gunnar og jeg planlegger ikke noe Gardermoen-flyin, men et liknende regionflyin. Men først skal vi ha en liten pause. Om André eller andre har lyst til å arrangere et Gardermoen flyin, så er det kjempeflott! Det eneste som skal koordineres er at det ikke kræsjer med andre VACCSCA-flyin. Da skyter vi oss selv i foten. Det er bare å henvende seg til meg eller Hanne så er det bare å sette i gang om noen har lyst!

 

Hu-hei - så morsomt det var! Er helt i 100 enda, jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg satt litt ATC og fløy litt, det var et vellykket event

 

Noe av det værste dere kan gjøre på et fly-inn er å forlate ATC posisjonene deres før annonsert tid. Uansett hvor lite fly dere har i forhold til andre.. Hold dere der dere har annonsert at dere skal være..

Ellers så kommer den eller de pilotene som er på vei til akkurat den flyplassen til å bli utrolig skuffet og kommer aldri til Norge igjen.

 

Det å ikke sitte ut booka tid er uansett noe som har blitt en uting i Norge blandt enkelte ATC'er.. Og det er de samme hver gang med ulike unskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklagligvis logget jeg av fordi jeg så at ENBD_C_CTR trengte hjelp med fly som kom sørfra.

 

Dessverre hadde ikke ENBD_N_CTR en sektorfil som hadde Svalbard og dermed ble det vanskelig å dekke der oppe.

 

Beklager igjen, men håper du fikk tatt deg en annen tur, da...

 

Men nå logger jeg på ENOB igjen, så da kan du ta en tur nå, om du har tid ""

 

mvh e.

 

Hallo Erik,

Noe er nok min egen skyld, da jeg kom litt sent i gang ""

Flyttet til Kirkenes da jeg så du satt der, hadde fått clearence til Bodø da jeg så at Svalbard var dekket igjen, men da var det litt dumt å flytte en gang til. MEN, Svalbard skal jeg garantert prøve flere ganger ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forventet meg mere norske piloter som fløy. Det var veldig mange utlandske piloter her oppe. Hadde tilogmed en 747 fra tyskland når jeg satt ENTC_APP.

Hmmm... Hos meg bestod trafikken nesten utelukkende av personer fra Alta og omegn. Så ikke snurten av piloter fra andre steder i Norge, men fikk besøk av en danske og en spanjol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyinnet var topp det.... Men en ting manglet, og det var ENOS_CTR. Jeg satt som ENBD_C_CTR og de som kom fra utlandet meldte seg inn meget tidlig. Noen faktisk helt nede i ved sørlige FIR - grensen til ENOS. Endel meldte seg inn ved Torp og BBU. Dette var selvfølgelig hyggelig, men problemet er hoppingen på skjermen for å få alle med seg. I tillegg kom det noen fra Sverige over grensen ved Fauske. Der hadde jeg en fin samhandling med Staffan på ESOS - så det funka godt. Området blir for stort i utstrekning .. (Må visst gi Jan rett i diskusjonen vi hadde for et år tibake i tid - vedr dekning av hele Norge, men det er en annen sak)

 

Hadde ENOS væer oppe, tror jeg vi hadde fått mere trafikk nordover.

 

Når trafikkmengen er relativt stor og man har fly like før handoff til App, kan det i enkelte sammenhenger bli vanskelig å fange opp de lengst sør. Det var endel piloter helt sør, som kontaktet meg på privat chat - og spurte når de skulle ta kontakt. Svaret var at de skulle bare fortsette, så tok jeg kontakt med dem. På denne måten ble noe av trafikmengden sørfra løst. Da ENBD_S_CTR kom opp hjalp det betraktelig.

 

Håper ikke Bodø App fikk for mange inn samtidig fra meg - regnet med at Handoffen ikke ble mottatt, dersom trafikken ble for stor.

 

Ellers var det noen nye (for meg) piloter som deltok i går... Ut fra kommunikasjon og readback, samt måten å forholde seg på, var de helt suverene - ingenting å klage på - meget dyktige folk. Og velkommen skal dere være!

 

Ellers er jeg enig med Trond når det gjelder å sitte booka tid.

 

Alt i alt en flott event. Og til de som ivrer for flyinn på Gardermoen; Det er helt klart noe som bør gjennomføres etterhvert, men jeg skjønner ikke helt sammenligningen med dette flyinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at et fly-in skal bli best mulig for "kundene", nemlig pilotene, så bør det settes i gang en brukerundersøkelse. Finne ut hvilke flyplasser de fleste piloter kunne tenke seg å besøke ved et fly-in, finne ut hvor de fleste ville komme fra, om de ville deltatt om forholdene hadde vært sånn og sånn, og heller bruke Norges medlemsstatus i VACCSCA til å få ut denne undersøkelsen til flest mulig, og basere et fly-in på det, for da får forhåpentligvis alle det slik de helst vil ha det under et fly-in ""

Dermed kunne man finne ut hvilke flyplasser som er mest aktuelle å booke, og heller la noen av de minste være. Et Norgesfly-in for eksempel, med stor brukermasse fra resten av verden ville ikke vært så dumt ""

Bemanne de fleste av flyplassene som kunne være aktuelle for pilotene, eller alle flyplassene hvis man er heldig, og få en svær haug av piloter inn under et fly-in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke en undersøkelse er nødvendig.

Jeg samlet tallene fra 01.05 til 30.10 i år og kom fram til følgende resultat.

 

[image]http://www.home.no/a006/Statistikk.jpg[/image]

Vær oppmerksom på at disse data er basert på Vatsim sin statistikk.

Dette er antall registrerte flightplans til og fra hver flyplass i perioden

 

Er vel her soleklart hvilke(n) flyplass man skal satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ein underleg metode å bruke til å bestemme hvilke flyplassar som fortener oppmerksammhet i planlegginga av eit fly-inn.

 

Christian, bruk ikkje statistikk på ein så lettvint måte. Før du gjer ein konklusjon er det nemleg nødvendig å vite kjva statistikken fakist fortell. Så å berre vise til pilotstatistikken blir feil, siden tilgjenngelighet av ATC ofte vil væra avgjerande for hvor ein pilot velgjer å fly.

 

Under søndagens event var dei 3 første pilotane fra Alta Alta-væringar, og dei satte tydeleg pris på eit flyinn som ikkje berre vart "newbe-friendly", men også i nord-norge. Det samme gjelder andre VATSIM-piloter eg har vore i kontakt med; dei hadde ønske om å få fly til ein av dei mindre flyplassane i nord. Ein Australier vart ønskte mellom anna å fly til Hammerfest, men hadde ikkje tid under eventen. Ellers ser eg ofte at det er tyskarar oppe og flyr i nord-norge, gjerne på avside-liggjande flyplassar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nettopp trafikken på søndagen var et eksempel på at et fly-in er populært uansett hvor det holdes i landet. Ønsker man et "Hammerfest-flyin" kommer det piloter. Piloter kommer der det er ATC. Jeg kommer ikke til å være med å arrangere fly-in der det allerede er masse piloter for det føler jeg er unødvendig. Det er jo allerede masse trafikk der. Det morsomme med denne type event er jo å sitte på en annen flyplass enn den man er vant til, og få masse piloter der også. (Selv om Svalbard ikke var en suksess "" ).

 

Men selvfølgelig; Alle dere som argumenterer så sterkt for et Gardermoen flyin, må jo for all del sette alle kluter til å arrangere ett!! Det er jo kjempeflott med mer aktivitet. Men både på grunn av argumentet mitt over, og fordi jeg er en del av AOR Norge som har en uttalt strategi med å få piloter og ATC'er til utkantene av Norge, så kommer jeg nok til å fortsette å prioritere å bruke kreftene MINE på et flyin i regionene. Men ANDRE må jo gjerne bruke sine krefter på et Gardermoen flyin.

 

[Gunnar: PC'en min har klikket - har du mulighet til å legge ut noen av bildene jeg sendte deg på mail?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NB!! Mitt forslag var ikke et argument for et fly-in på Gardermoen! Jeg tenkte mer nasjonalt, eller "globalnasjonalt" for å bruke et sånt ord!

 

Edit: Beklager for et kort og usepsifikt innlegg, måtte stikke! Men det jeg mente, var at jeg tenkte litt mer på et slags nasjonalt fly-in, Norway going mad etc etc. Det ville nok skapt såpass stor interesse utad i verden av vi ville fått en del piloter. Og om da pilotene fikk være med på å si sin mening om hvilke flyplasser de kunne tenke seg å fly til i Norge på et eventuelt fly-in, så ville nok antall deltakere også fyke i været "" Når man da har et godt antall ATC på plass på de fleste flyplasser, eller i verste fall de populære, så vil majoriteten få ønskene sine oppfylt, og være fornøyde og positive til neste gang "" Sånn kan man skape en god trend som forhåpentligvis gjentar seg etterhvert som årene går, oggrunnlaget for et godt VATSIM-Norge kan være satt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...