Gå til innhold

Liten og stygg 747!


Karl Mathias Moberg

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på omB747SP er det samme som 200? Hvis ikke er den da mindre? Eller er det andre forskjeller på 747én?

747SP ble lansert for å muliggjøre ruter som 741 og 742 ikke kunne fly, feks lengre ruter over Stillehavet, ruter fra Sør Afrika til Europa dengang SAA ikke fikk fly over enkelte sentral-Afrikanske land, kort sagt, langdistanse.

Maskinen er ca 15 meter kortere enn 741/742, har en betraktelig lavere OEW som følge av den kortere lengden, har single slotted flaps i stedet for trippel slotted, og har et haleror som er ca 1,5 meter høyere enn på 741 for å kompensere for den mye kortere momentarmen (altså, da maskinen er kortere, må det mer krefter til for at rudderet skal kunne gjøre samme jobb rudderet på 741.)

En 747SP ville typisk ta ca 250-260 pax, mot 320+ på en 741/742.

Selv med ca 15 tonn mindre fuel ville en 747SP fly ca 600nm lengre enn en 742B, og 2000nm lenger enn en 747-100 med ca like mye fuel.

747SP er ikke så mye annet enn en 747-100 som er forkortet, rent system-messig that is.

Totalt ble 45stk produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ikke han ut paa 744 da?

 

Iallfall tilbake til saken. Jeg har floyet med 747Sp jeg. Under Iran Air, det var litt av en opplevelse, Iran Air har steingode piloter, men de kunne godt kjopt noen nye fly og tatt bedre vare paa de dem har. Var en opplevelse aa lande med denne paa ESGG(Landvetter) Da det storste som pleier aa lande der er 737. Star respekt av aa lande 747 der ja. Lanidgen i Theran var jo helt syk, smootheste jeg har vart med paa, ikke saa daarlig som de fleste THY(turkish) pilotene. Fikk lov aa komme i cockpit paa cruise i den der, Dette var vel i 2002 og de hadde fortsatt bare forheng foran cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en opplevelse aa lande med denne paa ESGG(Landvetter) Da det storste som pleier aa lande der er 737.

 

For noe SPRØYT,Scanair,Premiair brukte regelmessig DC10 og MYT bruker A330-300 på Landvetter og dette har vært gjort lenge før du landet der i 2002.

747 Cargo SAS landet på Landvetter i 1996 og det har vært flere 747 der i tiden etter det.

Blir litt lei all denne såkalte "Jeg vet og kan " mentaliteten blandt enkelte her på forumet.

Regner med at du ikke blir fornærmet over litt kritikk Olaf.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har floyet med 747Sp jeg. Under Iran Air, det var litt av en opplevelse, Iran Air har steingode piloter, men de kunne godt kjopt noen nye fly og tatt bedre vare paa de dem har.

Iran Air har bare et problem, og det er ganske stort... Da store deler av delene på Airbus- og Boeing-maskiner kommer fra USA får de rett og slett ikke kjøpt nye maskiner eller deler, og følgelig har de en maskinpark en ikke kan skryte spesielt av. Dette er en følge av sanksjoner mot Iran som har vart i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...