Gå til innhold

Hett tips! Nord-Norge Fly-in


Erik Schøyen

Anbefalte innlegg

Hehe, iveren er det ikke mangel på nei! Ikke for å være drittsekk, men håper Eric bruker hodet og setter opp ATC possisjonene ut i fra erfaring og kunnskap? Ser for meg at Bodø og Tronsø vil få litt trafikk belastning, noe som betyr at erfaringsnivået til en kontroller der bør være over middels..

 

Dekkes Svalbard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marek, da slik splitting ikke gjøres på ordentlig så vil jeg heller anbefale at Bodø Control blir splittet, ENBD_S_CTR (Gamle ENTR) ENBD_E_CTR ENBD_N_CTR også evt Helgeland Approach. Dette er oppdelingen av Bodø Controll. Men selvfølgelig hvis det skulle bli slik som da tyskerne skulle fly til Bodø, så burde det deles opp med APP og DEP ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, desverre, PK, det er nok Bodø Approach. Vi anntar at det vil bli flyplassen med mest trafikk, og tror at det kan bli noe slik som da vi fikk tysker-besøk, altså svært mye å gjøre, så da ønsker vi å være sikker på at den som tar Bodø kan håndtere en større mengde trafikk...

 

Går alt bra kan vi regne med masse trafikk i alle fall. Jeg skal lage litt reklame for de forskjellige flyplassene, så jeg håper vi kan få trafikken så spredt som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som benmanner Bodø den dagen da?? =).

Det vet vi ikke ennå. Vi håper selvsagt at flest mulig av VACCSCA's ATC-er har anledning til å være med, målet er å bemanne alle posisjoner innen Bodøs sektor Center, North og East, så får vi se...

 

Jeg vet tiden går fra oss (meg og Erik), men forhåpenligvis kommer mye på plass nå i helgen, rent planleggningsmessig.

 

Vi skulle nok begynt planleggningen litt tidligere, men ta det som det er; et nybegynner-forsøk på å lage en bra event... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak dette Gunnar & co!

Som en gammel ringrev i gamet slo dette meg litt:

Når det gjelder flyinn-et i nord:

Ja, det vil bli satt krav til rating! En ting vi vet helt sikkert er at Bodø vil få krav om S3 rating (Senior Student).

 

Hvis dette gjelder APP/TWR så spørr jeg på hvilket grunnlag kan dere bestemme dette?

Syns dette blir litt for dumt,da det finnes mange gode S1 kandidater for jobben.

Har vært med på og arrangere mange Nord-Norge Fly-in med god suksess uten denne regelen om S3 rating på de små flyplassene..

 

Mitt tips:

Tenk dere om før dere setter i gang noe.

(kansje det blir bare ENBD_CTR online) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Einar.. + Dere beveger dere på ukjent grunn når dere setter RestrictiveRating på flyplasser som ikke er CapitalAirports.

 

Om dere er redde for at det skal bli for mye arbeid for en S1, så lag heller en ekstra APP sone. APP med TWR under og CTR over er egentlig lite arbeid.. selv nede i Tyskland der det kan være 20-40 fly i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vi får påpakning fra styret eller Hanne for dette, så ønsker vi altså noen begrensninger på de posisjonene vi tror det blir mest trafikk på. Vi vurderer selvfølgelig også S1 om ingen S3 eller høyere melder seg - men da bør de være en S1 med mye erfaring, eller aller helst kanskje være i trening for S3. Dette handler jo om at vi som arrangører må sørge for at ATC'ene på de største flyplassene (ENBO og ENTC) har nok erfaring til å håndtere en større mengde trafikk - den samme begrunnelsen som ligger bak at man ønsker høyere rating på CA på søndagene. Det er altså ingen forskjell i argumentasjonen for høyere rating på søndager enn under et flyin. I begge tilfeller regner man med større trafikkmengde og ønsker å sikre kvaliteten, og begge ganger ved hjelp av VATSIM sitt eget kvalitetsikringssystem: Rating.

 

Jeg har full forståelse for at også nye S1'ere ønsker seg erfaring med mer trafikk, men hele ideen med flyin'et er jo også å oppdage hvor morro det kan være å sitte på en mindre flyplass med andre prosedyrer enn ILS-app.

 

Ønsker man å sitte å håndtere mye trafikk kan man jo bare sette seg på Gardermoen en tilfeldig torsdag så dumper det jo plutselig en haug med fly før du får sagt eplekake.

 

Vi håper det blir mye trafikk også på de mindre flyplassene og kommer til å markedsføre det med det. Blir det lite trafikk på de flyplassene som ligner mest på alle andre flyplasser i Europa så er det fint.

 

Alta er jo kjempespennende flyplass. Helgeland TMA kan vise seg å være veldig spennende. Bardufoss, Evenes... You name it ""

 

Vi har straks en logo klar og da vil vi pushe info ut til massene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitat]

 

Hvis dette gjelder APP/TWR

Nei, der var nok min kollega Gunnar litt utydelig. Det gjelder bare APP, ja. Og ENTC app. Ellers er alle andre APP og TWR ledig for den som måtte ønske det.

CTR er det fortsatt de ordinære reglene som gjelder for (S3 eller høyere) - og der er det dessverre ingen unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...