Gå til innhold

Posten på egne vinger


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

I dag blir det nye fly å se mange steder i norge;

 

Når det første flyet i Postens eget flyfraktnett tar av søndag kveld, markerer det den største omleggingen i distribusjonsnettet noen gang.

 

Flyfraktnettet består av åtte postfly fra West Air som går til ti flyplasser. Sammen med nye tidstabeller og nytt lastebærersystem er dette starten på ny transportepoke i Posten.

 

Les mer hos Posten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, både RJ85 og CRJ - høres jo nesten litt "råflott" ut (kun for å frakte "post" i, mener jeg..) Har en mistanke om at det vil dukke opp noen fine *real* bilder av disse maskinene etterhvert ja.. ""

RJ85 og CRJ'n skal gå Oslo-Tromsø-Svalbard. RJ85 brukes til CRJ er ferdig konvertert i Canada (trur det var der den sku gjøre det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, både RJ85 og CRJ - høres jo nesten litt "råflott" ut (kun for å frakte "post" i, mener jeg..) Har en mistanke om at det vil dukke opp noen fine *real* bilder av disse maskinene etterhvert ja.. ""

 

kunne ha blitt det i dag.. hehe.. tenkte jeg skulle knipse de når jeg var på osl-runden min i dag, men står så mye utstyr på innsiden av gjerdet, så fikk ikke no godt skudd der.. Men men, real-bilder av de kommer garantert i løpet av kort tid, enten fra meg eller noen andre.. Jeg er jo der oppe med nikon`n rimelig ofte så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SWE236 BAe146-200 lander på Evenes om 20 minutter:

 

 

Routings West Air Sweden / From 06-10-29 06-10-19 / 16.00

Norweigan Post All times UTC (Winter +1 hour)

Mail Monday - Friday

Flight/Callsign Days of op Dep Time Arr Time Code Blocktime Remark

PT40S 12345.. OSL 18:50 SVG 19:55 Post 1:05 ATP

PT41S 12345.. SVG 20:30 OSL 21:40 Post 1:10 ATP

PT42S 12345.. OSL 22:25 SVG 23:30 Post 1:05 ATP

PT43S .23456. SVG 00:00 OSL 01:10 Ferry 1:10 ATP

 

PT50F 12345.. OSL 18:55 BGO 20:00 Post 1:05 ATP

PT51F 12345.. BGO 20:30 OSL 21:35 Post 1:05 ATP

PT52F 12345.. OSL 22:20 BGO 23:25 Post 1:05 ATP

PT53F .23456. BGO 00:00 OSL 01:05 Ferry 1:05 ATP

 

PT60A 12345.. MOL 19:15 AES 19:45 Post 0:30 ATP

PT61A 12345.. AES 20:15 OSL 21:30 Post 1:15 ATP

PT62A 12345.. OSL 22:15 AES 23:20 Post 1:05 ATP

PT63A .23456. AES 23:45 MOL 00:15 Post 0:30 ATP

 

PT70T 12345.. OSL 18:45 TRD 19:50 Post 1:05 ATP

PT71T 12345.. TRD 20:20 OSL 21:35 Post 1:15 ATP

PT72T 12345.. OSL 22:30 TRD 23:35 Post 1:05 ATP

PT73T .23456. TRD 00:05 OSL 01:20 Ferry 1:15 ATP

 

PT81B 12345.. BOO 19:15 OSL 21:35 Post 2:20 ATP

PT82B 12345.. OSL 22:15 BOO 00:15 Post 2:00 ATP

 

PT291 12345.. TOS 19:40 OSL 21:50 Post 2:10 BAe 146

PT292 12345.. OSL 22:25 TOS 00:05 Post 1:40 BAe 146

 

PT93E 12345.. EVE 19:00 OSL 21:25 Post 2:25 SAAB SF340

PT94E 12345.. OSL 22:20 EVE 00:30 Post 2:10 SAAB SF340

 

PT296 12345.. TOS 08:00 LYR 09:45 Post 1:45 BAe 146

PT297 12345.. LYR 10:45 TOS 12:30 Post 1:45 BAe 146

Mail Sunday

Flight/Callsign Days of op Dep Time Arr Time Code Blocktime Remark

PT10S ……7 OSL 19:25 SVG 20:30 Post 1:05 ATP

PT12S ……7 SVG 21:00 BGO 21:40 Post 0:40 ATP

PT13S ……7 BGO 22:10 OSL 23:15 Post 1:05 ATP

 

PT20T ……7 OSL 19:30 TRD 20:35 Post 1:05 ATP

PT22T ……7 TRD 21:05 MOL 21:50 Post 0:45 ATP

PT24T ……7 MOL 22:15 AES 22:45 Post 0:30 ATP

PT25T 1…… AES 23:05 OSL 00:20 Ferry 1:15 ATP

 

PT231 ……7 TOS 16:00 BOO 16:55 Post 0:55 BAe 146

PT235 ……7 BOO 17:25 OSL 18:55 Post 1:30 BAe 146

PT234 ……7 OSL 19:35 BOO 21:05 Post 1:30 BAe 146

PT236 .…...7 BOO 21:35 EVE 22:05 Post 0:30 BAe 146

PT238 .…...7 EVE 22:35 TOS 23:05 Post 0:30 BAe 146

 

AES - Ålesund, BGO - Bergen, BOO - Bodö, EVE - Evenes, LYR - Svalbard/Longyearbyen

MOL - Molde, OSL - Oslo/Gardarmoen, SVG - Stavanger, TOS - Tromsö, TRD - Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes nesten dette høres for godt ut, skulle tro det blir dyrere å ha eget enn å få andre som likevel skal fly den distansen til å ta med seg posten. Jeg kan tenke meg at dette ikke blir en løsning som varer så mange år.

 

Det ble ikke så sjokkerende mye dyrere. Ifølge det jeg hørte på NRKs kveldsnytt, så blir prislappen på ca. 200 Millioner kroner mot avtalen med SAS som var på ca. 160 Millioner kroner.

 

Det kan jo være værdt det hvis dette betyr at postgangen går raskere og blir mer stabil, og kundene dermed blir mer fornøyd "" Det skal visstnok ha vært mye problemer med SAS både på grunn av forsinkelse og kanselleringer, men også gjenglemt post på flyplassene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dette kan nok på sikt lønne seg for posten, høyere regularitet, bedre tjenester, raskere service osv. I tillegg til at effektivisering osv. vil gjøre sitt til, at kostnadene etterhvert også går ned.

 

Her er forresten bilde av (British Aerospace) BAe 146-200 maskinen (desverre ikke Avro RJ-serien, som er litt nyere enn BAe - men eksteriørt er det ikke akkurat store forskjellen uansett da..):

 

 

 

[image]http://www.svenskaflygbolag.com/pictures/west146.jpg[/image]

(Bildet er copyright "www.svenskaflygbolag.com")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her er forresten bilde av (British Aerospace) BAe 146-200 maskinen (desverre ikke Avro RJ-serien, som er litt nyere enn BAe - men eksteriørt er det ikke akkurat store forskjellen uansett da..):

 

Endelig, jeg har tenkt på dette siden jeg kjørte forbi, den kunne jo like gjærne være en 146-200. da er den oppklart..ha en flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TV2 nå nettopp, var det en aldri så liten reportasje om disse nye "POST-flyene" (18:30-nyhetene).

 

Der så man BAe 146-200-maskinen, laste post i Tromsø - og avgang samt landing på Longyearbyen. Anbefaler de som ikke fikk med seg dette, om å følge med på 21-nyhetene. Kan hende samme reportasje der, evt. at muligens NRK har en sak om dette på Dagsrevyen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...