Gå til innhold

Modellfly


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

Hallo.

Er det første gangen du setter i gang med et slik prosjekt ?

Joda,det er masse fine tegninger på nettet.Problemet er ofte det at skal man ha tegning for gratis nedlastning blir det jo å printe det ut på printeren med a4 ark.Vanlig modellflytegning er gjerne på A1.

Hvis du skal bygge på denne måten anbefaler jeg deg å kjøpe en tegning av en modell du liker feks på ebay eller rc butikker på nett.

Vil bare si at idag koster en 90% ferdigmodell ca 800 til 1000 kroner,litt liming,inn med motor og radioutstyr i tillegg.Disse ARF modellene har stupt i pris de siste 10 årene.Du kan også kjøpe KIT modeller som er med tegning og råmaterialene,rundt samme pris men mye mere jobb da du må montere flyet fra bånn trekke kroppen og vingene osv.Alt dette avhenger i hvordan du liker å gjøre det.Jeg anbefaler deg også at du kjøper deg en god modell.bør være fra 140 cm i vingespenn og gjerne 160.Kjøp fly av typen trainer(ofte høyvinget begynnermodell)

Kjøp fly av tre.Det er det enkleste å ha noe å gjøre med om uhellet skulle være ute.Om du velger glowmotor eller elektro er smak og behag.Begge har sine fordeler og ulemper.Jeg for min del har mest glow i flyparken min.

Jeg har en tegning på en modell som heter Freedom 20 som er fra Carl Goldberg Model.Dette er en høyvinget trainer på 140 i vingespenn. tlf 98844606 hvis det er av interesse.

Håper du finner ut av det,og ikke la deg lure av disse billige elektromodellene i plast som selges overalt på netthandler for noen hundrelapper for alt komplett.Det er en dårlig måte å lære å fly på da disse flyene som regel har meget dårlige flyegenskaper,andre styringssystemer enn det som er vanling og bruker AM modulasjon.

Håper du finner deg en fin modell ""

 

Mvh Øystein Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men jeg har bygd to modellfly fra bunn av, en motorglider sammen med pappa og en høytvinget piper cub kloning sammen med bestefar. Har gode barndomsminner fra sene kvelder hvor vi hadde tegninger i fullskala på arbeidsbenken, tegnestifter til å holde balsabitene, og lukten av trelim. Jeg synes i allefall det er skikkelig gøy å bygge flyene, selv om det tok tre måneder! Som sagt, det har ingenting med tråden å gjøre, men måtte bare mimre litt. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utskrift av modellflytegninger er det et program som heter Tile Print som fikser det greit på a4 skriver. Se diskusjon i denne tråden.

 

Jeg er også på utkikk etter et nybegynnersett. Er det noen som har konkrete anbefalinger på et solid treningsfly? Hadde i utgangspunktet tenkt på el motor da det virker enklere å drifte/vedlikeholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk for svar, det hjalp mye å få noen anbefalinger. Det ser ut til at jeg går for en "Feiyun 40 Trainer". Dere kan se bilde av den nederst på denne siden. Klikk på nettbutikk/fly/nitrofly så ligger modellen nederst på denne siden.

 

Det jeg har fra før er en 4 kanals fjernkontroll (utbyggbar til 8 kanaler), og en 0,75 ccm motor. Er det nok til dette flyet? Noen som har peil. Jeg skjønner ikke hva de mener når de skriver f.eks "Motorstørrelse: 40-46 2-takt 52 4-takt" 2 eller 4 takter motor er greit nok, men hva betyr 40-46? Er det 0.40-0.46 ccm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på motoren oppgis i tidels kubikktomme. Ergo må du dele på 6 for å få ccm. For eksempel er 91 det samme som 15ccm (avrundet).

Skal du ha firetakter må man som regel øke volumet litt, derfor oppgis motorstørrelsen både for 2- og 4-takt.

Linken din ser ikke ut til å funke, men en 40-size trainer høres ut som et bra valg. Lykke til, og ikke være redd for å spørre her, eller i modellflymiljøet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellfly er bare kjempe coolt. Jeg er selv en fersking som startet i fjor, med en 170cm Pilatus Porter, har blitt noen turer i vegitasjon etc, nye fly har det blitt også. Men i dag hadde jeg min første inverted flight, og to roller etterhverandre, blir som en liten gutt....personlig har jeg hentet mye på modellfly simulator, veldig nyttig for og trene reflekser. Velkommen inn i en kjempe hobby. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Jeg har et par modellfly også men er passe udugelig til å fly da ""

 

Litt off topic men jeg arbeider med anleggsarbeid på Årø flyplass og på Torsdag eller Fredag som var så var det en som var inne på rullebanen der og fløy med et modellfly med ekte jet-motorer. Det var skikkelig kult å se på altså. Og for en vanvittig lyd. Det var helt rått ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 0,75 ccm er nok alt for lite til et 40 size fly.40 size vil si at du skal ha en motor på rundt 40 str.en 40 motor er ca på 6,5 ccm

en 46 motor på 7,45 ccm

Som du ser er det kanskje enklere å buke motorbetegnelsene 20,40,46,52,60,70 osv istedet for 3,47 ccm ,6,5 ccm,7,45 ccm osv.

De fleste modellflygere bruker 40 betegnelsen istedet for ccm betegnelsen.Det er noe du lærer fortere enn fortest.ta en titt på elefun

Der har du en fin modell som heter Sky-rider mach1 høyvinget modell ARF(Ferdigbygd) til 870 kroner.Suverent nybegynnerfly.Mange andre fine begynnermodeller der og.flyr fint på en 40 2takt. 4takt motor kan du velge på din modell nr2,da du har funnet ut at dette virkelig er noe for deg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...