Gå til innhold

Fly i brann på Stord


Morten Blindheim

Anbefalte innlegg

Dette er veldig trist altså.

Har hørt fra en som jobbet der tidligere at det er mangler på sikkerhet, han sluttet faktisk pga han syns opplegget var uproffesjonelt. Men det er klart at det er ikke sikkert det har noe med dette flyet eller flyselskapets prosedyrer å gjøre.

 

Hangar.no har mye bra informasjon angående ulykken.

 

Hadde det ikke vært en ide å brukt noe i enden av rullebaner med stup som kunne stoppet flyene? Har jo sett flere stolper som er brukt for å stoppe biler framfor hus, satt opp noe slikt i rader noe før stupet. Trenger jo ikke å være høyt så det hindrer climben etter takeoff eller før landing heller. Er jo flere rullebaner som har bratte kløfter etter rullebanen, og det er jo ikke tvil om at det er mer skummelt enn milehvis med jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

[image]http://www.atlantic.fo/images/lib/top_logo.gif[/image]

http://www.atlantic.fo/Default.asp?sida=142

 

Press release from Atlantic Airways

We at Atlantic Airways regret to announce that one of our aircraft a BAe 146, OY- CRG. Flight No.: RC 670 has become involved in an accident in Stord in Norway when it after landing overran the runway and was damaged and caught fire.

 

The accident occurred at 07.35 local time

 

13 have survived the accident – 10 passengers and 3 crewmembers. They are all located in hospital. Three persons have lost their lives; 2 passengers and 1 crew member.

 

Onboard the aircraft were 12 passengers and 3 crewmembers. Of those were:

 

10 Norwegian

1 Foreigners

 

Three crewmembers where Faroese and one was Danish.

 

A delegation with participants from Atlantic Airways, the Civil Aviation Accident Investigation Board and the Danish Civil Aviation Authorities are now on their way to the accident area.

 

Atlantic Airways have furthermore established a working group, which in cooperation with the insurance companies who will take care of all questions connected with the accident.

 

All relatives of passengers from the aircraft will be contacted by Atlantic Airways and be kept updated on the situation.

 

As soon as further information about the accident is available, we will put out a press release and call in for a press conference.

 

Until new press releases are put out, we will kindly request you not to contact Atlantic Airways to avoid the telephone lines being blocked for urgent information.

 

Vagar on the 10th October 2006

 

Magni Arge

President

Atlantic Airways Ltd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjekkes om ulykkesflyet, har giftige gasser innvendig - siden denne flytypen (BAe) er en av verstingene (visstnok) når det gjelder lekkasje av slike giftgasser i kabinen og cockpit:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/10/479294.html

 

BAe 146-series, BAe: ATP samt B757 skal være de flyene som sliter mest - med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke nok med bremser så kan det nok skje.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=712941

 

Ja, det kan tyde på at det er det som har skjedd. Flyet ikke har klart å bremse opp og kjørt utenfor banen . Noen som vet om det var bane 13 som var aktiv?

 

Skjønner du har vært og sjekket ulykken siden du kan være så bombastisk i dine uttalelser om ulykkesårsaken.

 

Etter min oppfatning kan det være mange grunner til at et fly kjører av banen, bremsesvikt, motorsvikt, hjulfeil, ødelagte dekk, feil på banen, etc. etc.

 

Tror man skal være varsom med å sette på trykk bombastiske konklusjoner uten å ha et meget godt grunnlag for det.

 

Generelt er jeg svært kritisk til alle slike spekulasjoner som har fremkommet fra mange hold av personer som ikke var tilstedet, ikke har kunnskaper om hendelsen etc.

 

Men det er nå min mening om saken.

 

Var overhodet ikke bombastisk i mitt innlegg. Jeg skriver at "det kan jo tyde på at det er det som har skjedd. Flyet ikke har klart å bremse opp og kjørt utenfor banen".

"Det kan jo tyde på" burde vel være indikator nok på at jeg overhodet ikke har noen konklusjon, men synser akkurat like mye som du gjør i ditt innlegg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, virkelig tragisk dette her. Men det er jo bra at så mange klarte å komme seg ut, det så jo ikke lovendes ut i de første rapportene, og det er virkelig et vanskelig sted å evakuere fra

 

Jeg så på NRK på jobben for vel en time siden, da kunne de bekrefte at det ikke hadde vært 16 passasjerer i flyet, men 15 stk. Altså ingen flere savnede!

 

Just for your information ""

De ble sikkert forvirret av Pressemeldingen fra Atlantic Airways (se over). Den sier jo at det var både 11, 15 og 16 personer ombord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det kan tyde på at det er det som har skjedd. Flyet ikke har klart å bremse opp og kjørt utenfor banen. Noen som vet om det var bane 13 som var aktiv?

 

Ulykkesflyet har kome sørante og landa mot nord på bane 33. Men Atlantic Maskina som kom inn ti minuttar før har truleg komme inn på bane 15 (IHT min far som såg det komme inn ifrå kontorvindauga sitt (altså han såg det ifrå kontorvindauge. Flyet kom ikkje inn mot 15 frå kontorvindauga).

 

Det som eer problemet med Stord flyplass er at det er veldig kupert terreng i begge endar av rullebana. Når eit fly først havnar i grøftekanten der så går det til med skikkelig brak slik som i denne ulukka. På ei anna side så kan og det kuperte terrenget ha berga livet til mange ombord. Dersom det hadde vore flat fin bakke bortetter hadde ikkje flyet stoppa så fort og sjansen for at maskina då hadde havna i sjøen er noko større. Og eg vil gå ut ifrå at ein slik maskin vil synke forholdsvis raskt, alt etter kor knust skroget vert ved kollisjonen med havflata.

 

Eg såg personleg bort på ulukkesstaden då eg var på veg til Molde idag. Det var då gått ca halvanna time etter hendinga og det brann godt. Og sjølvom eg var nokre km borte så var det ikkje vanskeleg å sjå omfanget av ulukka materiellt sett. Det låg delar strødd utetter heile skråningen og det brann kraftig og mykje svart røyk.

 

Mine tankar går til dei etterlatte av dei omkomne.

Eg vil i same slangjen gi ein god porsjon ros til bergingsmannskapa på flyplassen og alle som var med og hjalp til etter ulukka. Utan eit slikt profesjonnelt aparat hadde nok ulukka fått mykje større omfang.

 

Det manglar jo òg kun 2 dagar på at det var nøyaktig 8 år sidan førre ulukke på Sørstokken. 12. Oktober 1998 kom ein tomotrs Cessna ifrå Danmark inn for landing med 8 passasjerar og ein flygar ombord. Etter det eg hugsar ifrå rapporten (www.aibn.no) (PS. Eg fann ikkje rapporten i farten) så skulle flygaren setje tankvelgaren til fullaste tank, men sette den feil og sette den til ein tank som var tom med påfølgande motorstopp i låg høgde like sør for Sørstokken og dei small i skogen knappe kvartmila ifrå rullebana.

 

Me får håpe dei raskt finn ut kvifor denne ulukka skjedde slik at me slepp dei vanlege spekulasjonane i hytt og helv... om årsaka.

 

Dette er ein trist dag i norsk luftfart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre passasjerer fra Stavangeromerådet og en cabinansatt fra Færøyene omkom.

 

Det spekuleres om luftbremsen bak sviktet, noe som visst nok skal være enkelt å finne ut av siden halepartiet er inntakt. Tatt fra NRK P1.

Mitt spørsmål, uten å spekulere for mye, er om ikke pilotene ville sett en alarm og flydd til en lenger rullebane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre passasjerer fra Stavangeromerådet og en cabinansatt fra Færøyene omkom.

 

Det spekuleres om luftbremsen bak sviktet, noe som visst nok skal være enkelt å finne ut av siden halepartiet er inntakt. Tatt fra NRK P1.

Mitt spørsmål, uten å spekulere for mye, er om ikke pilotene ville sett en alarm og flydd til en lenger rullebane?

 

Hørte akkurat på TV 2 nyhetene at flyet skal trenge 500 meter for å stoppe. Rullebanen var 1200 meter. En av de overlevende sa at det føltes som et hjul pungerte under en særdeles hard landing.

 

Trist dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en forferdelig ulykke og man kan prise seg lykkelig for at det gikk såpass bra som det gikk.

Sender også mine tanker til de etterlatte av de fire omkomne.

 

Når det er sagt, så må jeg bare si noe angående TV2.

De har en måte å frembringe nyheter på som nesten er latterlig.

Eksempler:

"Flyet brant kraftig i skråningen, så BRAKK halepartiet av"

 

De stilte spørsmål til en kar enten fra flyplassen eller havarikomisjonen:

"Dere fant bremsespor på rullebanen, hva vil det si?"

 

TV2 er forsåvidt flinke til å bringe nyheter til folket, men enkelte ganger så blir det bare latterlig når de slår til med sin kritiske og sensasjonelle journalistik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spesiellt VG samt media generellt, bør man egentlig ta det meste med både én og to klyper salt nå. I kjølvannet av slike alvorlige ulykker (og spesiellt flyulykker!) så "kaster" media seg som regel på, og kan gjøre de mest utrolige koblinger til ulykken.

 

I tillegg blir det ikke noe bedre, når uttalelser som dette blir satt på trykk:

"...flyet har falt fra hverandre som en gammel bruktbil. Det er ren og skjær galskap det som har skjedd..."

 

Alt blir spekulasjoner på nåværende tidspunk, en mulighet var at de tok bakken for sent - slik at de ikke klarte å bremse opp nok i tide, eller at bremsene sviktet, eller en mulig punktering av en eller flere hjul.

 

En overlevende fra flyet, uttalte til media - at landingen var spesiellt "hard" og at han mente dette førte til en punktering av hjulet. Uansett var det ihvertfall bra med bremsespor og gummi på asfalten, så det er ingen tvil om - at flyet har bremset svært kraftig opp. I tillegg er det bremsespor på gresset utenfor rullebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...