Gå til innhold

Norge köper SAS ?


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Aftonbladet skriver:

 

Norges statsminister Jens Stoltenberg öppnar nu försiktigt för att Norge kan köpa Sveriges och Danmarks andelar.

 

- Nu får vi först se om Sverige och Danmark faktiskt önskar att sälja sina aktier. Vi måste göra en ordentlig värdering av för- och nackdelar, säger han till Dagsavisen.

 

Såväl den borgerliga alliansen i Sverige som ledande politiker i danska regeringspartiet Venstre vill sälja SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis Norge skulle kjøpe alle de svenske og danske SAS-aksjene - bør ihvertfall verkstedet på Sola åpnes ASAP!

 

Er nok mange her inne som nærmest får "våte fantasier", dersom dette kommer til å skje - personlig hadde jeg ikke sagt nei-takk til utskiftning av B734 og B735 maskinene i SAS/BU (den eldste SAS/BU-maskinen er faktisk kun ETT år nyere enn den eldste DY-maskinen!) - og gjerne skifte ut med nyere Airbus-materiell (A319 innenlands, og A321 på intra-europeiske ruter). Mer realistisk blir vel i såfall flere B737NG (-600/-700/800), men tror nok jeg skal holde disse "fantasiene" for meg selv.. *opps, to late..* ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i hverfall de Airbus fantasiene kan du holde for deg selv:P som sagt: *If it ain't Boeing, i ain't Going!*

 

Ja det var nesten like smart sagt som BOIKOT SAS utsagnet.

 

Airbus er det vel ikke noe feil på? eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planes without yoke's, are jokes! ""

 

...så da lister jeg like gjerne opp en rekke fly som tydligvis ikke når opp til din standard:

 


  • Aero L-29 Delfin
  • Aero L-39 Albatros
  • Aero L-159
  • Bellanca Citabria
  • Bellanca Super Decathlon
  • Beriev Be-200
  • Bücker Bü-131 Jungmann
  • Bushby Midget Mustang
  • Cessna O-1 Bird Dog
  • Cirrus SR-22
  • Convair F-106 Delta Dart
  • Dassault Alpha Jet
  • De Havilland DH-82 Tiger Moth
  • De Havilland DH-110 Sea Vixen
  • Eclipse 500
  • General Dynamics F-16A Fighting Falcon
  • Jabiru LSA
  • Lancair 360
  • McDonnell Douglas C-17A Globemaster III
  • McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
  • Messerschmitt Bf 109
  • Mikoyan-Gurevich MIG-21
  • Mikoyan-Gurevich MIG-29
  • Partenair S45 Mystere
  • Piper PA-18 Super Cub
  • Questair Venture
  • Saab J-35 Draken
  • Shorts Tucano
  • SIAI-Marchetti SF-260
  • Sukhoi Su-22
  • Sukhoi Su-24
  • Sukhoi Su-25
  • Sukhoi Su-29
  • Tecnam P92
  • Van's RV-6
  • Van's RV-9
  • Yakolev Yak-52

 

...for å nevne noen...

 

De beste flyene i verden har stikke...

Helikoptere har stikke...

Modellfly har stikke...

Hva er det dere yoke-tilhengere har oversett?

Nei, ratt er for bil... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle de flyene du nettopp ramset opp,var det ingen jeg hadde noe særlig smak for,så her tar du feil ;

 

Vel, jeg kunne nok fortsatt over mange sider, men jeg gikk lei...

 

Spørsmålet er hva dere stikke-tilhengere har oversett?

 

Svarer du alltid spørsmål med spørsmål?

 

Jeg er ganske sikker på, det dersom man ser over alle flytypene som har eksistert, så hadde de fleste stikke

 

Ser man idag, så ser man at flere og flere fly leveres med stikke...

Jeg har ennå tilgode å høre noen komme med noen gode fordeler med yoke over stikke... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla bla bla... yoke, stikke... ett fett.

smaks sak. hvorfor gidder dere å diskutere hva ett annet menneske foretrekker, å hva han ikke foretrekker?

 

det er jo det samme som om jeg sir at jeg ikke liker kjøttkaker. så skal dere begynne å argumentere for hvorfor jeg skal like det. idiotiskt spør du meg.

 

At enkelte liker stikke, er helt greit for min del. men jeg personlig liker "ratt". hvis jeg får lov til å formulere meg på den måten. Jeg kan med handa på hjerte si at Boeing er min favoritt, men har ikke noe imot å fly Airbus av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke Norge bør kjøpe mer SAS. Den norske stat bør eie minst mulig av slike selskap, mye på grunn av konkuransesituvasjonen, men også av andre grunner.

 

MEN det hadde vært kjekt hvis blant annet Norge kjøpte ut SASBraathens og Widerøe og solgte dem, merk dem, videre til det private. Siden jeg ikke ville sagt ja til dette hvis de ikke hadde vært flyselskap, ville jeg også sagt nei til mitt forslag. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS er eier aksjer i Widerøe, ikke hele selskapet. De kan selge seg ut, men kan ikke selge selskapet i sin helhet. Dette har de ikke annlednign til sånn utenvidre.

Nå skal det også sies at den norske delen av SAS (SASBraathens) og Widerøe leverte meget gode resultater i fjord, noe som var med på å trekke opp inntektene til SAS.

Å selge noe man tjener penger på er generelt ikke så lurt, så sant ikke de ser en annen gevinst med det. De kommer nok ikke til å selge uansett, for dette er med på å gi SAS som konsern markedsandeler i skandinavia som er til stor fordel for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal huske på at SAS har 100% aksjemajoritet i Widerøe, så de flestes inntrykk vil nok være at SAS eier "hele" selskapet - den beste framtiden (dersom SAS ikke lenger skal eies av staten), hadde jo vært hvis Widerøe fikk 100% norske private eiere.

 

Ellers består SAS Group av følgende selskaper:

 

Scandinavian Airlines International 100%

Scandinavian Airlines Danmark 100%

Scandinavian Airlines Sverige 100%

SAS Braathens 100 %

SAS Media 100 %

SAS Flight Academy 100 %

SAS Cargo Group100 %

SAS Ground Services 100 %

SAS Business Opportunities 100 %

SAS Technical Services 100 %

Blue1 100%

Widerøe 100 %

Spanair 94.9 %

Rezidor SAS 75 %

Estonian Air 49 %

Air Baltic 47.2 %

Air Greenland 37.5 %

Skyways 25 %

bmi British Midland 20%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg dreit meg ut der gitt..

Jeg skulle egentlig fram til eier andele i SAS... hehe...

Sitter på jobben på overtid å venter på fly fra CPH. Da blir mann fort litt surrete i hode.

 

Det jeg skulle framm til var at Aksjeholderne i SAS som regulerer et evt salg. Hovedaksjonærene er jo Danmark, Svergie og Norge...(tilsammen 50 % tror jeg...) Men så lenge det er penger å tjene så tviler jeg på det.

 

Vi har det i alle fall godt i SAS konsernet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja hvorfor ikke egentlig?.. Når svenskene og danskene har sagt de vil trekke seg ut av ett selskap som på godt og vondt har ført til godt samarbeid over grensene i Skandinavia siden 1946, så får vi som for tiden _har_ penger ta over da "" I alle fall kjøpe såpass mye aksjer i både Sverige SAS og Danmark SAS at vi kan gjøre noen forskjell... Kanskje SAS blir bedre med norske sjefer?.. Svenskene har jo vært litt sære i sjefstolen... ""

Kanskje Braathens blir gjennoppstått til og med "" (kan jo håpe)

 

Men dette er nok drømmerier, selv om jeg tror den norske stat kan komme til og ta litt mer aktiv kontroll over SAS sine aksjer. Det er tross alt snakk om STORE verdier her...

 

Oddvar

VNAS325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...