Gå til innhold

For dem som ikke har sett denne ennå:


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Alle fly av en viss størrelse skal i løpet av 2007 ha installert en ny type "transponder" som sender ut registreringsnummer, høyde, fart, posisjon, osv.

Hvis man kjøper denne:

 

kinetic

 

som Lars Scmidt i Danmark har gjort, så plukker den opp signalene og plotter dem på en skjerm. Og kan legges ut på nettet.

Foreløpig er det kun ca. halvparten av flyene som har utstyret.

Hvis man bor i Oslo eller sydover kan man jo sette på flyradioen og høre flyene som man ser på skjermen.

 

 

Pakken koster rundt fem tusen.

Prøv å scanne over 134.35 (oslo), 134.675 (Copenhagen), 126.055 (copenhagen), 135.455, 124.400 (malmø) 124.55 (copenhagen)

Her jeg sitter på Sinsen i Oslo, med antenne i vinduskarmen, hører jeg alle fly i cruise level helt ned til midt/syd i Danmark.

 

Hvis man venter på noen som kommer med et fly: Snakker om å vite hvor de er i løypa!

 

 

Mvh,

Tore Stabell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ønsker å se Sørøstlandet, går det fint å bruke VNC Viewer 4 - programmet. Tror noen i forumet vet litt mer detaljert om dette det fins en side om dette. Finner ikke for øyeblikket.

VNC over sørøstlandet oppdateres hver 5 sekunder og sjekket noen fly som flyr fra sør/nord rett over takvinuet mitt ""

Det er mindre trafikk i Sørøstlandet i forhold til den danske radaren. ""

Vil også ha en radar over Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er gammelt nytt.. Utrolig fasinerende å sitte å følge med litt da.. Litt artig å se hva som egentlig kommer over her natterstid og.. Er ikke alltid det er ting i rommet som man trodde, men gjerne både Thai, Virgin og JAL ""

 

VNC-radar, det er tidvis veldig vanskelig å komme inn på den som tar for seg ENGM, men den som viser hele østlandet er grei.. OG egentlig det beste..

 

Flott at det blir kjent!

 

Er vel bare spm om tid før dansken men mode-s`n skal ha betalt vel.. håper ikke men..

 

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

 

Finnes det en list over IP'er over forskjellige områder til VNC?

 

M

 

VNC (Virtual Network Computing) brukes for å vise et skjermbilde på en ekstern maskin (brukes vanligvis til å fjernstyre maskiner). Når du kobler deg til på disse, får du i realiteten opp skjermbildene på maskinene, så det er ikke noen standard for radar-display.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Leif.

 

Du skal bruge programmet Shipplotter til dette, og helst have en VHF radio der kan modtage de to frekvenser der sendes på. Programmet kan du købe her:

http://www.shipplotter.com/

 

Kort til Shipplotter kan du lave her:

http://emit.demon.co.uk/map2.php

 

Alle kortene på min side er lavet på den adresse.

Jeg har lige koblet Shipplotter op til Oslo-Fjorden, så kan du kigge på den i aften!

Der er ikke så mange der uploader oppe ved oslo, så der mangler lidt dækning.

 

Hilsen

L Schmidt

www.vhf-info.net/2lsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Leif

 

Dette kan virke intresankt "" vilken frekvenser

må jeg bruke på scanneren,jeg lytter mest på kanal 80

frekvens 161.625 og 157.025 Trafikk sentral indre Oslo

det er vel ikke dette du siterer til forklar meg litt mere hvilken kanal jeg kan bruke i indre Oslofjord

 

hilsen

Leif

 

Ikke for å være pirkete, men prøv å bruk "komma og punktum" i setningene dine så blir de litt letter å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Leif.

 

I sidste svar, gav jeg denne link til Shipplotter:

http://www.shipplotter.com/

 

Hvis du går ind på den side får du svar på dine spørgsmål.

Frekvenserne står næsten aller øverst på deres side.

 

Du kan downloade programmet og prøve det i 21 dage mener jeg. Det kan være lidst svært at få til at køre, især med en scanner uden discriminator output.

 

Jeg vil anbefale dig at søge på nettet under AIS, så kan du få en masse yderligere informationer.

 

Dette emne er også alt for Off Topic, så jeg vil ikke kommentere det mere. Vi skal se og komme op i luften igen !

 

Hilsen

L Schmidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...