Gå til innhold

[video] Twin Otter - ekstremt kort landing


Sindre Kuløu

Anbefalte innlegg

Utrolig bra! Kan ikke være mer enn 10-15 meter fra man ser at hjulene plasker ned i gjørma til det stopper. Legg også merke til at det begynner å bevege seg bakover igjen like etter at det har stoppet. Tror det var en ganske heftig vind der, ja!

 

Tror du har rett der ja, suser rimelig bra på lyden, og vannet ser ut som det beveger seg bra i den elven/søledammen eller hva det nå er ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett der ja. Visste ikke at man kunne reversere motorene på et propellfly, men når jeg tenker etter så gjorde jeg visst det når jeg fløy Lagos Twotter en gang for mange år siden... ""

 

Vel og merke reverserer man ikke motorene i den forstand at den har et gear eller noe. Man vrir kun propellbladene i motsatt retning, slik at de blåser framover istedet for bakover. Skipspropeller gjør det samme; snurrer samme retning, men vrir propellbladene, og da reverseres kraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare på store ferjer det er slik da? Jeg har alltid trodd at de skiftet retning da også..

 

Vel. Det vanlige på mindre private båter er vel gear, men alle større båter har vridbare propeller. Dessuten; gamle snekker og sjarker har vridbare propeller og trygge gamle dieselmotorer. En knall kombinasjon; da har du helt trinnløs overgang fra framover til bakover, og kan ligge på været akkurat som man føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett der ja. Visste ikke at man kunne reversere motorene på et propellfly, men når jeg tenker etter så gjorde jeg visst det når jeg fløy Lagos Twotter en gang for mange år siden... ""

 

Vel og merke reverserer man ikke motorene i den forstand at den har et gear eller noe. Man vrir kun propellbladene i motsatt retning, slik at de blåser framover istedet for bakover. Skipspropeller gjør det samme; snurrer samme retning, men vrir propellbladene, og da reverseres kraften.

 

Det må være på nyere båter..

Titanic måtte bremse ned propellene også kjøre de i motsatt retning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett der ja. Visste ikke at man kunne reversere motorene på et propellfly, men når jeg tenker etter så gjorde jeg visst det når jeg fløy Lagos Twotter en gang for mange år siden... ""

 

Vel og merke reverserer man ikke motorene i den forstand at den har et gear eller noe. Man vrir kun propellbladene i motsatt retning, slik at de blåser framover istedet for bakover. Skipspropeller gjør det samme; snurrer samme retning, men vrir propellbladene, og da reverseres kraften.

 

Det må være på nyere båter..

Titanic måtte bremse ned propellene også kjøre de i motsatt retning..

 

Det er sant når det gjelder virkelig gamle skip. Men teknikken med vridbar propell er fra begynnelsen av 1900-tallet. Problemet med gamle skip var vel at teknikken ble for kostbar å bygge i så stor skala på den tiden. Siden 50-tallet har ikke dette vært noe problem. De eneste båtene som normalt ikke har vridbar propell er enorme oljetankere. De har heller ofte ikke gear, men maskin og motor er fast koblet uansett, da gear og system for propellvridning blir i så enorme dimensjoner at det lønner seg ikke. Men da snakker vi maskiner i 100000 hK-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ja det er nok vinden som gjør denne landingen imponerende!

 

med 60-70 knops motvind kan twin-otteren ta av omtrent vertikalt! .. og det skjedde vel en gang i Widerøe? I Brønnøysund tror jeg? dem hadde ekstrem sidevind og tok likesågodt av på tvers av banen!! rullet fra taxebanen, og idet hjula var inne på banen; full gass og takeoff...

 

Det ble sponhelvete og innrapportering av saken, men maskinen hadde jo tatt av fra rwy, så det ble vel ikke noe straffesak mot kapteinen - spørs om rutinene i widerøe ble skjerpet litt etterpå! hehe...

 

sikkert andre som kjenner saken her - correct me if I'm wrong (tror også vi har diskutert emnet for 6-7 år siden) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ja det er nok vinden som gjør denne landingen imponerende!

 

med 60-70 knops motvind kan twin-otteren ta av omtrent vertikalt! .. og det skjedde vel en gang i Widerøe? I Brønnøysund tror jeg? dem hadde ekstrem sidevind og tok likesågodt av på tvers av banen!! rullet fra taxebanen, og idet hjula var inne på banen; full gass og takeoff...

 

Det ble sponhelvete og innrapportering av saken, men maskinen hadde jo tatt av fra rwy, så det ble vel ikke noe straffesak mot kapteinen - spørs om rutinene i widerøe ble skjerpet litt etterpå! hehe...

 

sikkert andre som kjenner saken her - correct me if I'm wrong (tror også vi har diskutert emnet for 6-7 år siden) ""

jeps er nok riktig..står i den høyst respekterte boka: Trofast Stormfugl ""..Fra Boka: Kaptein langset skapte "historie" da han ved en anledning tok av på tvers av rullebanen! Under en mellom landing med Twin Otteren i Brønnøysund lufthavn snudde vinden og var raskt oppe i 40 kt på tvers av den 30 meter brede rullebanen. Ved sin side hadde han styrmann Turi Widerøe(Respect ""). Hun kan bekrefte at Kaptein langset rygget flyet så langt inn ved siden av terminal bygget som mulig, satte full spiker og tok av på tvers av rullebanen. det Langset ikke viste var at en representant fra Luftfartsverket satt i tårnet å bivånte denne høyst uregelmessige avgangen.Det hører til historien at Langset ble kalt inn på teppet """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...