Gå til innhold

Norge eget VACC ????


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Hei alle ATC’er og Piloter

En del av oss Norske ATC’er i Vaccsca har startet en arbeidsgruppe hvor vi har sett på muligheten om å ’bryte’ ut av Vaccsca og gå tilbake til Vacc Norge (Vaccn).

 

Vi har kommet frem til at det er høyst mulig og fordelaktig for Norske ATC’er og Piloter.

 

Noen av argumentene vi ønsker å legge frem for dere er:

 

Byråkrati:

- Det vil bli enklere å arrangere flyinns og treninger siden vi ikke trenger å koordinere alt med Sverige og Danmark

- Vi kan enklere få igjennom nye lokale prosedyrer og regler når det behøves uten å måtte diskutere det med medlemmer fra andre land som kanskje ikke har satt seg skikkelig inn i saken.

Vi får med andre ord alt å si i Vacc’et på et nasjonalt plan.

 

Hva det betyr for Norske ATC’er og Piloter:

- Vi øker kvaliteten igjennom kvalitets sikring og vi blir mer pilotvennlig

- Vi får bedre internetsider

- Bedre arbeidsmateriell, skrevet på Norsk og Engelsk

- Bedre informasjon om flyplasser og vårt AOR igjennom spesielt lagde kart og informasjon lagt ut på en bedre måte enn det som er lagt ut i dag.

 

Vi ønsker å få til et mye bedre tilbud for våre Norske piloter, noe som blir mye enklere med vårt eget Vacc der vi selv bestemmer innholdet uten å måtte ta hensyn til innholder fra Sverige og Danmark.

 

Vi vil også nevne at et flertall av de mer erfarne ATC’ene vi har snakket med er for dette.

 

Men, vi ønsker ikke å lage et ’kupp’ her, så vi ønsker å spørre om Norske ATC’er og Piloters mening her. Derfor ønsker vi at dere stemmer i denne voten om dere ønsker et Norsk Vacc. Jeg vil be om at kun Norske medlemmer stemmer.

 

Dersom dere stemmer ja, vil vi gå videre med dette til Board of Vaccsca som vil ta hensyn til denne voten når de bestemmer hva som skjer videre. Vi har også muligheten til å ta en Vaccsca vote blandt alle Norske ATC medlemmer.

 

Vi har alt dannet et temporært styre som kommer til å sitte i 6 måneder dersom dette blir en realitet. Etter det blir alle stillinger satt til disposisjon og stemt på av VaccN sine medlemmer.

 

Til slutt vil jeg vil be dere om å tenke igjennom hva dette vil bety for Norske ATC’er og piloter før dere stemmer, og at vi ikke er ute etter mer makt og inflytelse, men kun det beste for alle.

 

Med hilsen arbeidsgruppen for VaccN: Christian Sager, Trond Meier, Tom Arne Paulsen, Petter Svendsen & Andre Olstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

I utgangspunktet er det en god idé, jo mer jo lokalt dess lettere er det å få saker gjennom. Men jeg husker tiden før VACCSCA og et av hovedargumentene for å gå sammen og lage en felles argument. Dette argumentet mener jeg står sterkt fortsatt, nemlig at det kreves en mindre andel av den totale medlemsmassen i administrasjonen. Husker det var veldig mange klager på alt rundt administrasjonen før VACCSCA ble dannet. Ingen ville delta i administrasjonen, alle syntes ting i administrasjonen gikk for tregt og alle synes administratorene viste seg for lite, gjorde for lite osv.

 

Angående koordinering av flyins, så er jo det veldig opp til Chief of events og chief of AOR å få til noe, og om man skal lage et internasjonalt flyin er det nå enda lettere å koordinere med Sverige og Danmark, så jeg ser ikke helt det argumentet.

 

Ledelsen i VACCSCA er ikke akkurat noe diktatur. Om Norge samlet sier at de føler dem får for lite å si går det sikkert an å gjøre endringer i statuttene slik at hvert AOR får mer makt over eget område, og kan vedta lokale prosedyrer uten å først måtte få disse godkjent sentralt.

 

Min konklusjon: Desantrilisering; kanskje. Utmelding; nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ni i Norge känner att ni vill ha ett eget VACC och att det skulle främja aktiviteten här, är ni naturligtvis fria att bryta er ur VACCSCA. VACCSCA är ju till för att se till att flygledningen i Scandinavien fungerar så bra som möjligt. Jag jobbar för VATSIM i stort och tycker ni att verksamheten i Norge fungerar bättre på egen hand respekterar jag det.

 

Jag kommer inte lägga mig i ert ställningstagande, men jag vill göra några kommentarer.

 

Events har inte fungerat bra, det var länge sedan vi hade ett event. Men ni är fria att när som helst ordna ett event själva, jag och VACCSCA välkomnar sådana initiativ - se bara historiskt. Chief of Events är norrman. Chief of AOR Norge är naturligtvis också norrman.

 

Webben har inte utvecklats i den takt som skulle behövts. Jag har själv jobbat en hel del med detta, men min tid räcker inte till. Tills för en vecka sedan var chefen för det tekniska som inkluderar webben en norrman. Inget ont om honom men alla har inte den tid som behövs för detta jobb. Vi håller på att rekrytera en ny person till detta.

 

Administration: för att sköta ett VACC på ett bra sätt behövs nog 10-12 staffmedlemmar, egentligen oavsett hur stort VACCet är. Gudarna ska veta att det inte har varit lätt att engagera nya staffmedlemmar till VACCSCA och det kommer troligen inte att vara lättare i ett mindre VACC Norge. Men ni får gärna motbevisa mig! ""

 

Jag jobbar inte som Director för att jag tycker det är coolt med min position. Det är nog inte många som vet hur mycket jobb staffen måste lägga ner, och jobbet är oavlönat och det är inte många som tackar en för det. Christian vet om det här, han har gjort ett jättefint jobb genom åren för VACCSCA och det ska han ha all heder för.

 

Jag avvaktar ert beslut.

 

mvh

Marek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hake med dette; Jeg håper INDERLIG at en eventuell ny ledelse også fortsetter trøkket om et år, også. Jeg vil IKKE ha sånne tilstander som enkelte "virtuale" flyselskap har i dag, med fullt trøkk i noen måneder, for så å dø stille ut. Dette vil kreve, som noen er inne på her, en god stab, og en STOR nok stab. Noen som også gidder om et år eller to, er viktig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Events har inte fungerat bra, det var länge sedan vi hade ett event. Men ni är fria att när som helst ordna ett event själva, jag och VACCSCA välkomnar sådana initiativ - se bara historiskt. Chief of Events är norrman. Chief of AOR Norge är naturligtvis också norrman.

 

Akkurat dette er jeg litt spent på, det stemmer jo slik Marek sier, det sitter allerede nordmenn i event komiteèn.

Slik jeg ser for meg et nytt VACC Norway så vil styret i stor del være bestående av "kompiser", med fordeler/ulemper dette fører meg seg. Men på tross av at det er en nordmann som har ansvaret for event's nå, så tror jeg aktiviteten og nummeret aktiviteter vil øke på grunn av sterkere samhold.

Dette vises jo godt på enkelte kvelder, hvor en eller flere kontrollere promoterer at de f.eks vil staffe hele Gardermoen.

Resultatet blir i en god del av tilfellene at store deler av Norge også blir staffet av andre kontrollere!

Det vi må jobbe med er å få flere piloter til å fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler nok bekymringen til Arild om at dette krever en rekke kompetansepersoner som nå rekrutteres fra en større masse. Jeg er nok primært for en desentralisering slik som Arild. F.eks. ser jeg ikke nødvendigheten at tre land skal operere med tre forum, tre internettsider, tre bookingsystemer, tre ressursbaser osv. En desentralisering av f.eks. trening, prosedyrerlaging/oppfølging, medlem, event, pilot og ATC-ledelse virker fornuftig for meg. Jeg tror på dette med samhold og at en mindre gruppe kan skape mer engasjement enn en sentralisert organisasjon. Vi må huske at det også i dag er det en relativt liten gruppe nordmenn som skaper ganske mye engasjement. Både i forhold til piloter og ATC.

 

Så desentralisert struktur med felles forpliktelser til å holde strukturelle/organisasjonsmessige verktøy vedlike høres ut som det mest fornuftige for meg. Sekundært går jeg for et eget VACC. Jeg ser argumentene med at det er litt for tungrodd system slik det er nå.

 

Uansett; En interessant tanke, en interessant debatt som er sunn å ta innimellom!

 

Så nå stemmer jeg "ja" da, men det er med visse forbehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert litt nærmere hva som er problemene i nåværende organisasjon så har jeg endret litt oppfatning. Jeg velger å stole på de som har mer erfaring i dette systemet enn jeg - kombinert med mine observasjoner og erfaringer. Jeg går nå helhjertet inn for et eget VACC. Men jeg synes fortsatt vi må prøve å holde den "daglige" kontakten via f.eks. felles forum og/eller felles bookingsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes fortsatt vi må prøve å holde den "daglige" kontakten via f.eks. felles forum og/eller felles bookingsystem.

Om Norge VACC bildas blir det en total brytning och Norge VACC får sätta upp sin egen webb med egen webbmaster, eget träningsmaterial, egen sektorfil och någon som ska underhålla den, egen Training Director, egna instruktörer, egen Membership osv osv. Som jag sa, 10-12 staff behövs som alla kan lägga minst 10 timmar i veckan för staffarbete. Egen ATC och flygning är inte inräknad i den tiden. (Jag säger för den skull inte att allt det här har fungerat perfekt ens i VACCSCA.)

VACCSCA kommer inte att hjälpa Norway VACC med detta, vi kommer ha fullt upp med vår egen verksamhet när Norsk staff försvinner.

Om ni lyssnar på de som varit med, se till att lyssna på de som var med när Norge hade egen VACC, inte bara de som jobbat inom VACCSCA.

Jag är visserligen medlem i detta forum, men jag vill inte rösta själv eftersom jag inte är norrman, så därför ser jag inte var röstningen är på väg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund er det 38 ja og 8 nei Marek.

 

Vi har en webside som bygges i øyeblikket (og et domene - vaccn.no), og vi har erfaring med å drifte mye større 'communities' enn hva både Vaccsca og Vaccn noen gang kommer til å bli. So don't worry ""

 

Når det er sagt, ønsker vi fremdeles et tett samarbeid med Sverige og Danmark, men hva det innebærer får vi heller se på hvis VaccN blir en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ni verkar ha mycket självförtroende, så jag önsker er lycka till.

 

Vi ser frem til å få til dette og har allerede mange planer lagt frem. Tror dette kommer til gange piloter og atc-virksomhet i Norge.

Arbeidet jeg la inn i nye og noe uvanlig treningsmanualer som jeg aldri frigjorde kommer nå også til nytte for engangskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en webside som bygges i øyeblikket

Har arbejdsgruppen så ikke taget beslutningen for medlemmer på forhånd.

Dette kan vist næppe kaldes en demokratisk process....

 

Som jeg også har nævnt i vaccsca's forum, så synes jeg de norske medlemmer bør spørge sig selv, hvad der er årsagen til denne udvikling?

 

Norge har (ligesom Danmark og Sverige) ganske frie hænder til at gøre lige hvad de vil.

I kan selv skabe events. Chief of Events er normand...

I kan selv oversætte det allerede skrevne træningsmateriale, eller lave nyt. Cheif of pilots er nordmand...

 

Så I har allerede haft alle muligheder for at gøre det, som I så gerne vil nu, i lang tid.

Hvorfor er det så ikke sket?

 

I mine øjne er det Norge har brug for en synlig chef, altså en AOR, der kan lede Norge. Det mangler I. (Dette er intet personligt angreb mod nogle).

Hvis I fik en AOR der vil samle trådene og lede og fordele arbejdet, så vil I kunne udvikle de ting I går og arbejder med inden for vaccsca - imens I stadig vil kunne drage fordel af at vi deles om arbejdsbyrden i forhold til bureaukratiet.

 

Det var blandt andet en af årsagerne til, at vaccsca i sin tid blev oprettet.

 

Udfra hvad jeg kan læse, så nævner dem der har været med siden vaccsca blev oprettet også, at dette måske ikke er verdens bedste ide, da I netop er ved at bevæge jer tilbage til det vacc-n var før.

 

Det er ikke nok at have 5-7 engagerede folk lige nu. I skal udfylde op mod 10 staff pladser, plus I skal finde nogle, der kan tage over, når I brænder ud. Gejsten skal holdes oppe i lang tid, og ikke kun af Jer. Der skal også stå en ny generation klar til at tage over.

 

Synes I skal tænke det igennem én gang til, inden i kaster alt over bord. Overvej om løsningen ikke skal findes et andet sted end gennem en udmeldelse.

 

Hvad har Jeres AOR at sige om dette??? (Hint: Svaret på det spørgsmål er vel en del af løsningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbejdsgruppen så ikke taget beslutningen for medlemmer på forhånd.

Dette kan vist næppe kaldes en demokratisk process....

 

Vi har absolutt ikke tatt noen besluttning. Å registrere et domene for 100 kr bare i tilfelle dette går igjennom, så vi er klare til å starte så fort som mulig.. er ikke å ta besluttninger på forhand. Vi har hele tiden sagt at dersom denne avstemningen blir negativ kommer vi til å legge ned arbeidet med å lage et Vacc Norge.

 

Selv om voten nå viser 39 ja og 9 nei kommer den til å løpe et par dager til, så alt kan skje.. Men jeg vil igjen be om at kun Norske medlemmer stemmer her.

 

Å så tvil om våre motiver her syns jeg er useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber aktivt med å få dette klart ja.

Hvis det blir et vaccn har vi mere eller mindre ting klart for oss så langt det kan gjøres til dette punktet.

Hvis vi ikke gjør noe arbeid før evnt. utmeldelse vil dette blir negativt for oss og vi vil da garantert få slengt imot oss at vi er meget dårlig organisert.

På ingen måte vanskelig å se hvem av sidene som veier mest opp når det kommer til å starte arbeidet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så tvil om våre motiver her syns jeg er useriøst.

Det är inte oseriöst att fråga varför ni vill ta det här steget när de motiv ni presenterar inte håller. Flera av de norska staffmedlemmarnas inaktivitet i VACCSCA har bidragit till att den norska verksamheten inte fungerat optimalt. Detta är inte ett fel på organisationen, och en organisationsförändring kommer inte ändra på detta faktum. Alltså håller inte era argument. Då tycker jag det vore renhårigt att få höra de egentliga argumenten. Ni har inte svarat på Peters fråga:

Så I har allerede haft alle muligheder for at gøre det, som I så gerne vil nu, i lang tid.

Hvorfor er det så ikke sket?

Hade argumentet istället varit "vi tycker det är coolt att sätta upp ett eget VACC" hade jag förstått det bättre. Och det hade varit en annan fråga för medlemmarna att ta ställning till.

 

Tills helt nyligen hade ni tre norrmän i VACCSCA Board - ni hade alltså egen majoritet i VACCSCA. Det fanns och finns fortfarande alla möjligheter att förändra VACCSCA i den riktningen ni önskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min personlige mening er dette ikke noe lurt trekk på det nåværende tidspunkt, men dette er min mening - derfor har jeg stemt NEI idag.

 

Dere som står bak dette er ressurs-personer, så jeg ønsker Dere lykke til videre.

 

Jeg tror også Dere må informere VATEUD om Deres planer om å bryte ut av Scandinavian vACC, såfremt dette er seriøst og at de "norske" medlemene i Scandinavian vACC vil danne ett eget Norway vACC.

 

Jeg tror ikke jeg skal si mer om dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Dere må informere VATEUD om Deres planer om å bryte ut av Scandinavian vACC, såfremt dette er seriøst og at de "norske" medlemene i Scandinavian vACC vil danne ett eget Norway vACC.

På dette tidspunktet er dette en vote for å se hvordan stemmningen i Norge er ang. utmelding. Om resultatet er positivt og vi går videre med dette vil Vateud bli informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill bara förklara proceduren så att den är klar för alla.

 

När omröstningen är klar här på flightsim.no, och resultatet är att ni vill bilda Norway VACC, ska ni skicka in ett förslag till VACCSCA Board för förändring av konstitutionen av VACCSCA.

 

VACCSCA board tar då fram ett förslag till ändring av konstitionen som presenteras till alla medlemmar och diskuteras i 30 dagar:

Amendment of the constitution

 

Proposals for amendments to this constitution must be announced by the board to all

members for discussion during 30 days. A referendum about the change shall be set up

at the end of this period and must run for a minimum of 7 days.

 

När detta är gjort, och om utfallet av omröstningen är positivt, ska VATEUD godkänna förändringen. Naturligtvis kan det vara en god idé att förvarna VATEUD om dessa planer i förväg. VATEUD har en egen konstitution där detta beskrivs:

http://vateud.org/default.php?section=0&sub=4#d2

 

När detta är gjort flyttas medlemmarna över till Norge och tas samtidigt bort från VACCSCA. Det ska skrivas Letter of Agreement (LOA), sektorfiler ska ändras osv osv.

 

Detta är förfarandet i stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål der da Marek.. Hvorfor var det ingen vote da Island gikk ut?

 

Etter som jeg forstår så har Christian snakket med Vateud1, som sa at enten kan dette skje ved at Vaccsca Board tar en besluttning, eller så kan det skje ved avstemning der de norske medlemmene stemmer.

 

Dette i følge Vateud1 Martin Georg.

 

Om Norske Vaccsca medlemmer ønsker å bryte ut, bør dette være en prosess der vi får bestemme dette selv.

 

Edit: jeg tør ikke tenke på konsekvensene dersom vi blir overkjørt av et flertall blandt svensker og dansker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...