Gå til innhold

AWACS over Stavanger.....igjen!


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

For et øyeblikk siden fløy en AWACS igjen over Stavanger/Forus med retning left downwind RW18 ENZV (touch and go). Så de av dere som har scannere påslått er herved advart; nå er jakten i gang igjen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] .

Ikke glem å jamme scannerne med bomull, metallspon og teip (bare et forslag) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Ha en fortryllende helg.

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp som sist gang er det dere tyvlyttere den er ute etter!

Eller kanskje det er crew-trening siden Sola Flystasjon ofte brukes som alternate for AWACS-flyene. Jeg har vel egentlig ikke lov til å si noe om saken, er sikkert hemmelig informasjon så bare det så!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, neida, det er observert finnlendere i fylket så det er en aldri så liten "dopingkontroll" i anmarsj.

Dette blir kombinert med overvåking av et "oppklaringsmøte?" i Kristiansand i regi av et ikke navngitt politisk parti! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Morten Nesvik skrev:

Forøvrig anbefales det å ta turen ned til Vågen for å se på hangarskipet HMS Invincible som ligger der tom søndag.

Men det aller siste som flyet gjorde før det dro ned igjen til Tyskland, var å ta et par runder over dette hangarskipet for å søke etter foot-and-mouth disease eller munn- og klovsyke om du vil, samt rester av Creutz-feldt-Jakob's disease, populært kalt kugalskap.

Flightplan? Det som ikke får plass på (flight progress strip) "strippen", driter vi i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er innmari urettferdig for oss som bor i trøndelag!

Aldri noe fly eller hangarskip + andre militære ting!

Å følge med på The World er ikke noe...

Eneste å se på er noen AWACSer en sjelden gang, noen f-16 fly som man ser omtrent hver dag og en å annen seaking som lander på fotballbanen ved skolen vår

 

------------------

LN-STO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Anders Presterud skrev:

Men det aller siste som flyet gjorde før det dro ned igjen til Tyskland, var å ta et par runder over dette hangarskipet for å søke etter
foot-and-mouth disease
eller munn- og klovsyke om du vil, samt rester av
Creutz-feldt-Jakob's disease
, populært kalt kugalskap.

Flightplan? Det som ikke får plass på (flight progress strip) "strippen", driter vi i!

Det er vel så, men trodde at slike enkle ting som f.eks. hvor vi kommer fra og hvor vi ønsker å fly til stod på en flightstrip [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Frode Stølen skrev:

det er innmari urettferdig for oss som bor i trøndelag!

Aldri noe fly eller hangarskip + andre militære ting!

Å følge med på The World er ikke noe...

Eneste å se på er noen AWACSer en sjelden gang, noen f-16 fly som man ser omtrent hver dag og en å annen seaking som lander på fotballbanen ved skolen vår

hehe...tror ikke det er så mange som har sett eller får se HMS Invicible... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ikke ta disse folkene så veldig alvorlig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>hehe...tror ikke det er så mange som har sett eller får se HMS >>Invicible...

Tar du turen ned i Vågen i Stavanger vil du få en liten overaskelse.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215"'>http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215" TARGET=_blank>http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215

Forøvrig er det vel kjent for de fleste at AWACS-flyet er i Norge for å bistå i søket etter radiomerket ulv?

------------------

Morten@Nesvik.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>hehe...tror ikke det er så mange som har sett eller får se HMS >>Invicible...

Tar du turen ned i Vågen i Stavanger vil du få en liten overaskelse.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215"'>http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215" TARGET=_blank>http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=63215

Forøvrig er det vel kjent for de fleste at AWACS-flyet er i Norge for å bistå i søket etter radiomerket ulv?

------------------

Morten@Nesvik.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen kammerater av meg fikk seg en omvisning ombord på skipet i forsvarets regi. Siden jeg var satt opp på feil vakt, fikk jeg ikke sjansen til å bli med.

det €r noen som har det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var vel mest ment som en spøk Tarjei... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi ser avgansplass (est tid), destinasjon (est tid), callsign, flytype, evt. squawk, filet marsjfart, requesta høyde, og deler underveisrutingen. Men vi kan selvf. se på hele flightplanen også. Dette varierer vel noe fra flyplass/enhet til flyplass/enhet, pga forskjellige systemer.

Var en tur nede i sentrum av Stvg nå og titta litt på "kolossen", svær ting gitt. Men så lite av den (dekket av snø i alle bauger og kanter), det har snødd noe helt grusomt her nede. Sørvestlendingene er ikke vant til slikt og der bærer veiene absolutt preg av... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Anders P.

[Endret av Anders Presterud 03-03-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: hihi, joda, det var ment som en spøk ifra min side også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men det er tydelig at flygelederene (på oslo ctr) ikke sitter med noe info på oss når vi kaller opp. Har hatt flere "morsomme" episoder, hvorpå den sist torsdag må sies og være den beste [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (orker ikke forklare i detalj, men kort fortalt så var vi på tur ifra Geiteryggen til Kjeller på flight plan, da vi kontaktet oslo ble frekvensen beslaglagt i et par minutter siden vi ble gitt klareringer som ikke helt stemte med den reiseplan jeg hadde levert. Det viste seg til slutt at flygelederen trodde vi var i nærheten av kjeller mot torp, noe som var vår neste leg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Arne Olav Øvstebø skrev:

Noen kammerater av meg fikk seg en omvisning ombord på skipet i forsvarets regi. Siden jeg var satt opp på feil vakt, fikk jeg ikke sjansen til å bli med.

det €r noen som har det!

I dag fikk jeg også en tur ombord på skipet.

Det var ikke noen fly der, men tre S-61. Et på dekk og to i hangaren.

En relativ stor skute, men adskillig mindre enn de største!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<En relativ stor skute, men adskillig mindre enn de største!

Absolutt! Selv om Invincible på ingen måte er noen jolle med sine 20000 tonn, blir det litt stusselig sammenlignet med USS Enterprise sine 100000 tonn.....

Men båten var fin den, selv om det ikke fantes en eneste Harrier ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt faktaopplysninger om HMS Invincible og flymaskinene den har ombord etter et kvikt søk på nettet:

quote:

The aircraft carrier is 208m long and has a displacement in water of 20,000 tonnes.

Powered by four Rolls-Royce Olympus Marine Gas Turbine engines from the same family as the Concorde engines, it has a top speed of 30 knots and cruises at 18 knots.

The engines drive two shafts through the largest reversing gearboxes installed in any ship in the world.

Invincible is protected by the Sea Dart missile defence system, the Goalkeeper close-in weapons system - which can fire 4,500 rounds per minute - and by DLJ chaff rocket launchers designed to distract missiles.

The vessel can carry up to 24 aircraft. At the moment it is carrying Sea Harrier fighters and bombers. It also has Sea-King helicopters onboard - some anti-submarine, some kitted out with early warning radar-systems.

The ship's company of 1,200 includes 59 officers, 173 senior rates, 450 junior rates and 15 civilians; 120 are women.

The ship is the sixth in the Royal Navy to be called Invincible. Previous such vessels have served in St Vincent (1780), Alexandria (1882), Heligoland (1914) and Jutland (1916).

The line began with the capture of the 74-gun French warship L'Invincible off Finisterre in 1747.

The Harriers

Invincible is carrying FA-2 and GR-7 Harriers. It has a ski-jump at the end of the flight deck which was made steeper during a refit. The ramp flings the planes into the air, allowing them to travel further and to carry more weight than they could on a conventional carrier. The planes do not require launching catapults. The system is known as a STOVL carrier - Short Take Off, Vertical Landing.

The FA-2 Sea Harrier is a fighter plane that carries medium-range air-to-air missiles. It can carry 30mm cannon, anti-ship missiles and bombs up to 1000lbs.

The GR-7 harrier is a fighter-bomber which is equipped to fight in difficult weather conditions and at night. Although Harriers have been in use for 25 years the GR-7 is a relatively new design. It can carry conventional and laser-guided bombs, armour-piercing rockets and sidewinder missiles. It also has two 25mm cannon.

Hilsen Roald

PS (Etter hvert ble det mye hangarskip og lite AWACS i denne tråden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...