Gå til innhold

Oceanic Airband. HF.


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Er det noen som har greie på det å lytte på fly over Atlanterhavet på HF frekvenser?

Er dette "lett" med en vanlig scanner og antennen som følger med? Må man gjøre mye spetakkel for å få det til (opp på et høyt fjell el.l.)?

Hvilke frekvenser er dem med mest aktivitet?

Noen som vet hva dette betyr? Er det bra å ha høye eller lave tall?

Sensitivity

0.1 - 5 MHz AM 1.5uV (10dB S/N)

5 - 370 MHz AM 1.0uV (10dB S/N)

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke greie på å lytte på HF samband i den forstand at jeg har HF radio hjemme,men jeg bruker HF på jobben når vi flyr til havs.Og den erfaringen jeg har med HF er at dette er veldig godt samband så lenge de atmosfæriske forholdene er gode og vi har fått de rette/brukbare frekvensene for den tidsperioden vi skal bruke HF.Er forholdene dårlige er det mildt sagt et mareritt og et forferdelig strev med å få sendt posisjonsmeldinger og estimater osv.Er forholdene bra rekker jo HF svært svært langt,vi har faktisk snakket både med Reykjavik og Gander oppe fra Barentshavet,og samtidig ikke fått kontakt med Bodø Radio.Så sambandet er veldig avhengig av atmosfæriske forhold.Man må som sagt også ha de rette frekvensene tilgjengelig fordi disse kan endre seg,men ofte er det vel 5680 som er brukt her oppe.Frekvensene får vi alltid fra Bodø Aerradio før vi tar av på en havtur.Nå har vi en moderne HF radio i våre maskiner,men før vet jeg det var mye manuellt arbeid med å få satt opp radioen,tuning og justering av antenne lengde etc.Nå har vi squelch og selcall som gjør det mer behagelig når HF-en står på.Uansett,det å bruke HF er en spesiell form for R/T.

Når det gjelder HF radioer til "hjemmebruk",og hva som finnes der har jeg ikke peiling,men en vanlig scanner kan vel neppe brukes til dette formålet (om den da ikke er spesiell/avansert)

Her kan andre profesjonelle radioeksperter i forumet supplere/ korrigere meg,dette var bare ment som en liten info om min HF erfaring!

mvh

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den radiotekniske delen av Eivinds spørsmål:

Mottageren trenger 1,5 mikrovolt spenning inn på antennen for å gi et signal/støyforhold på 10dB i frekvensområdet 0,5 - 5 MHz.

10dB er vel omtrent det som må til for at talesignalet skal kunne kalles forståelig.

Når det gjelder mottaksforhold: Tviler sterkt på at det nytter å gå opp på et fjell. Det er jo bare VHF som er avhengig av 'line-of-sight'. HF er helller avhengig av en lang antenne - eller som det oftest er løst internt i en radio: innebygd ferittantenne. (ikke så god løsning som en lang utendørs antenne).

Gunnar

[Endret av Gunnar Flak 21-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en god (følsom) mottaker og en god strekkantenne er det ikke noe problem å høre "hele" verden. Som radioamatør hadde jeg ofte kontakt med Russland, USA, Australia osv... på ca. 14 MHz (med strekkantenne. Dvs. ikke krav til sikt da signalet (på lave frekvenser) reflekteres via ionosfæren. Husk bare at antennen må være tilpasset frekvensen du lytter på.

Om jeg husker rett, er lengden av en halvbølgedipol lik bølgelengden/pi der bølgelengden er 300/frekvens(i MHz).

Ole-Jørgen

Og ang. sikt; dess høyere frekvensen er, jo mer "rettlinjet" går signalet og jo mer svekkes signalstyrken pr. km (dvs. større krav til sikt og antenne med høy virkningsgrad/forsterkning)

[Endret av Ole-Jørgen Søberg 21-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Eivind!

Jo, det er mulig å høre flyene på vei over atlanterhavet, eller i det fjerne Østen for den saks skyld. Du trenger en HF-mottager, og etter hva jeg har hørt er scannere ikke det beste du kan bruke, HF-delen i en scanner er "med på kjøpet". Du må i alle fall ha muligheten til å koble til en lang! ledning ut av huset. Hvis man ikke skal komme inn på antenneteknikk er det enkelt å si at en ledning på 50 meter er bedre enn en på 25 i praksis (mere støy, men mer signal også, etc).

Problemet er at på kvelden i Norge er den verste tiden på døgnet. Både fordi båndene da som regel er full av støy, men også fordi den store trafikken over havet er etter midnatt og fram til morgenen, jo senere jo bedre. Flyrushet starter jo fra f.eks JFKennedy rundt midnatt-klokken 02 for at de skal være fremme i Europa om morgenen.

På dagtid har jeg også kunnet følge flyene den andre veien, men da på høyere frekvenser. Men det er flaks hvis du skal få dem inn da, det er avhengig av atmosfæriske forhold, solflekker, osv.

Men hvis du skal være lenge oppe! en kveld og har en skikkelig lang antenne kan du prøve å lytte på følgende frekvenser:

5598, 5616, 5649, 8864, 8879, 8906, 3016,

Om du hører bare støy hele tiden på disse frekvensene etter ca klokken 02, er det mye som tyder på at antennen er ute å kjøre, eller at det er for mye støy den natten. Husk at det er SingleSideBand (SSB) de sender på, slik at du må finjustere frekvensen, ellers høres de ut som Mikke Mus eller Darth Vader.

Det du vil høre er posisjonsrapporter slik som dette:

"Gander, Gander, Scandinavian 908 position"

"Scandinavian 908, Gander, go ahead"

"Scandinavian 908 position 60 North 40 West at 0227, flightlevel 350, estimating 59 North 30 West at 0315, next 59 North 20 West. Temperature minus 51, Wind 270 at 96, fuelremaining 56.8, SELCAL BLMQ"

Så gjentar Gander i vill fart og piper en selektiv oppkalling så pilotene får sjekket at den virker. Så er det ny rapport på 30 West.

Lykke til!

Tore Stabell Kulø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg har alltid lurt på hvordan fly over f.eks. Atlanteren "kommuniserer"..

Har noen forresten sett filmen Cast Away? Den er jo faktisk litt aktuell i "HF-sammenheng" for den handler om en FedEx A300 (tror jeg) som styrter over Stillehavet. Flyverne prøver å sende posisjonsrapport, men de får ikke svar fra Tahiti Control. Var dette pga av dårlig vær da eller? Filmen var i hvert fall ok (synes jeg) i og med at man fikk se noen A300 og fordelen på en MD-11 osv.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind,

Moden er SSB som fellesnevner, men du velger USB/LSB etter behov. På HF (airbands og de fleste kommersielle tjenester) benytter USB som standard.

Når det gjelder følsomhet/antenne/osv, så er det et lengre lerret å bleke, men mye av det som Tore har nevnt over dekker behovet ditt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Vedr frekvenser så finnes det faste bånd (segmenter) helt fra ca 2 til og med 30MHz, som henholdsvis dag- og natt-frekvenser (ref solflekk, bølgeutbredelse, osv).

Er på vei ut døren, så får ta resten senere.

Mvh

Hans Utne

utneh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen bakke stanjoner i Norge som sender på HF.

Er HF frekvensene som er oppgit felles for alle bakkestasjonene, eller har dei egne frekvenser.

Har mottat Island på 8891 khz

Har også tidligere mottat noe som ligner fly værvarsel, noen som veit frekvenser til slike ting på HF.

Vilken type selcall er det som brukes på HF.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Eivind Tollerød Fosse skrev:

Tore: Sikker på at det er SSB? Jeg har ikke den moden... Kun LSB og USB.

Eivind
[/b]

Hei, Eivind.

SSB betyr Single Side Band, og betyr at kun den delen av signalet som ligger på den ene siden av bærebølgen benyttes. Den som ligger på øversiden av bærebølgen kalles Upper Side Band (USB), og den som ligger under kalles Lower Side Band (LSB).

Dersom et USB-signal sendes ut, kan du få det inn på din mottaker selv om du har den stående i LSB, men da må du tune til en høyere senterfrekvens.

I R/T er det vanlig å bruke emisjonstyper som ikke sender ut bærebølgen, men jeg anser det ikke som heniktstjenelig å skrive en avhandling om det her.

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du verden. På det språket heter jeg LA5OCA. Har aldri vært særlig aktiv, har kjørt kun litt over 400 QSO'er - fra Jan Mayen (JX5OCA) - på CW. Kan tro det var populært, siden CW med JX-prefiks ikke er veldig vanlig. Det gikk unna i et slikt tempo at jeg måtte bruke Terje Berg (JX3EX) som sekretær. Moro.

Har amatørene egne diskusjonssider på nettet?

73 de LA5OCA

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CQ - DX !!!

This is RN-764..."calling all stations" CQ - DX

Hehe... begynner å bli noen år siden den gang!

Rett nok har jeg aldri vært radioamatør, men det går utmerket an å leke seg på 27Mhz båndet (FM og AM, mest kjent som Walkie- Talkie...Privatradio). Med 4-5 watt sender og halvbølgehantenne (5-6 meter) fritt plassert har jeg i min ungdom hatt samtaler med mesteparten av Europa med hjelp av solflekkene!

Tipper jeg har ca 100 QSL- kort liggende en plass i mitt barndomshjem. har endog laget egen 1/2 bølge og 1/4 bølge !! antenne av radiolinje (takk til Hæren)... Kvartbølgen var krevende, men morsom!! med tre radialer på vel 2 meter hver - montert fra en altan og ned mot plena hjemme hos mor og far (dem var på sommerferie) hehe... ja det var tider!!

HF er utrolig morsomt, men også krevende.... akkurat som å gå i Marconi's fotspor ....

PS: RN står for Randaberg Norway, en radioklubb som jeg var medlem i for vel 15 år siden!!

So long ...RN- 764

Rune R.

[Endret av Rune Rodahl 22-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...