Erik Schøyen Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122852 Hvorfor må man bytte fra jetfly til propell når det er mye vind? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Kanskje propællflyet kan ta av i større crossvind enn det andre flyet? *Wild A$$ guess* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Svendsen Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ett propellfly er lettere å ha kontroll over i sterk i vind under innflyvning. Kristiansund Kvernberget er jo ett godt eksempel. Er det skikkelig dårlig vær kommer fokker`n seg ned mens Boeing maskinene stadig returnerer til Oslo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Detlie Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ett propellfly er lettere å ha kontroll over i sterk i vind under innflyvning. Kristiansund Kvernberget er jo ett godt eksempel. Er det skikkelig dårlig vær kommer fokker`n seg ned mens Boeing maskinene stadig returnerer til Oslo Nå ble jeg kjempenysgjerrig. Noen som kan fortelle meg hvorfor det er lettere å ha kontroll over propeller (om det er det?)? Om feks flyenes volum, masse og form hadde vært identisk. Hadde det da vært lettere med propeller i dårlig vær og i såfall(hvorfor?) en eller to propeller?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Noen som kan fortelle meg hvorfor det er lettere å ha kontroll over propeller (om det er det?)? Nu har jag inte flugit jetflyg, men en jetmotor har sk. spool-up tid, och reagerar inte lika fort på kontrollerna som en stämpelmotor. Även en turboprop motor reagerar snabbare, även om den i praktiken är en jetmotor som driver en propeller. Detta för att propellern har tröghet och man kan ändra dragkraften snabbare med propellerns vinkel, än man kan ändra rotationshastigheten på en jetmotor. Detta var något enkelt förklarat förståss. Hoppas det gick att förstå. Att Fokkern kommer sig ned oftare än Boeingen på Kvernberget kan också bero på att den har en lägre minstahöjd under inflygningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Refererer til Øystein Sunde! "For når SAS ikke vil,og når Braathen ikke tør,da kommer jeg dansende rundt torghatten som før" Øystein Sunde-Liten Og Grønn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Steinar Bakke. Skrevet 14. juli 2006 Premium Medlem Del Skrevet 14. juli 2006 Jørgen! du har vel rett i det. Men for ikke å ripe opp i lakken,så mistet jeg en god venn, kolega,og romkamerat fra flyskolen,når det her refereres til Torghatten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.