Gå til innhold

Torsnes Flyplass utenfor Fredrikstad?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg i midten av August skal nedover til Sør-Østlandet vurderer jeg å ta en tur innom Hvaler hvor noen venner er på hytta i den aktuelle tidsperioden.

Ser at Torsnes flyplass ligger nærmest, men har problemer med å finne utfyllende informasjon om denne flyplassen.

Lurer derfor på om noen vet faktiske fakta, altså noe du er bombe sikker på og ikke bare "tror". Litt greit med korrekt informasjon når man vurderer å lande på en fremmed flyplass, kanskje dere også vet hvem som eier denne flystripa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til Rolf Mikkelsen, Telefon: 69 34 91 49 mulig han kan hjelpe deg. Alternativt ring til noen i styret i Borg flyklubb, der kan du sikkert finne noen som har inngående kjennskap til plassen. Torsnes er en ca 550 m gresstripe med bredde 15 m, så du skal ha god trening i kortbanelandinger før jeg anbefaler deg å lande der.

Fant dette om plassen: [color:"red"]Innehaveren krever utsjekk for bruk av plassen [/color]

 

Så da gir svaret seg selv. Du må ha egen plassutsjekk.

 

Alternativet er å lande på Rakkestad. Det er bare en kort kjøretur unna. Det kan imidlertid være en del turbulens på Rakkestad når det blåser så sjekk METAR med Rygge før du kommer. Blåser det, er det i 90% av tilfellene krossvind på Rakkestad. Terrenget rundt gjør at du kan oppleve downdraft like før terskelen ved landing fra sør, på bane 33. Fra nord, landing på bane 15, kan det være urolig luft, og parkeringsplassen samt bygningenes plassering ved starten av bane 15 gjør at det lønner seg å lande et stykke inn på banen for å unngå fallvind fra plassen som kan, i værste tilfelle, "banke" deg ned på rwy.

 

Jeg har settingspunktet ved takseveien inn til parkeringen når jeg lander fra nord.

 

Banen på Rakkestad er 800 m asfalt.

 

Så mitt råd er, sjekk forholdene før du kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...