Gå til innhold

Widerøe nødlanding?


Anbefalte innlegg

Leste dette i Trønder Avisa i dag:

Et fly fra widerøe med 20 passasjerer om bord måtte nødlande på Høybuktmoen lufthavn ved Kirkenes like før klokken 11 torsdag. Flyet skal ha hatt problemer med bremsene, og flypersonellet ble satt i beredskap. -Rullebanen i Kirkenes er relativt lang, slik at flyet fikk bremset ned på normalt vis. Det oppsto ikke alvorlige problemer som følge av dette, sier informasjonsjefi Widerøe til NRK. (NTB)

 

Hadde ikke flyet problemer med bremsene da? Og hva er normalt vis å bremse ned? Widerøe flyr jo på korte baner ofte så hard bremsing er vell normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hva er galt nå da? Avisa har jeg fullstendig rett i det den skriver. Vil du ha det til at de overdriver nå? Flymaskinen hadde vel fått en indikasjon på lav hydraulikktrykk eller noe liknende kan jeg tenke meg. Slik at de muligens antok at bremsene ville virke svakere enn ønskelig. Derfor valgte de å fly til Kirkenes.

 

Banen i Kirkenes er vel ca 1800 meter lang slik at de kan stoppe kun ved bruk av propellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt nå da? Avisa har jeg fullstendig rett i det den skriver. Vil du ha det til at de overdriver nå? Flymaskinen hadde vel fått en indikasjon på lav hydraulikktrykk eller noe liknende kan jeg tenke meg. Slik at de muligens antok at bremsene ville virke svakere enn ønskelig. Derfor valgte de å fly til Kirkenes.

 

Banen i Kirkenes er vel ca 1800 meter lang slik at de kan stoppe kun ved bruk av propellene.

 

Å sånn ment ja ""

Tenkte bare på hjulbremsene jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Streng i dag?

la nu gutten(på min alder), ha sine ynglings piloter ;D

 

uansett.. alle piloter kan det de gjør.. ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til hissige toner her inne for tiden, det er jammen meg godt vi går en varm og solrik sommer i møte så noen kan få opp humøret ""

 

Alle piloter er jo trent til det de skal gjøre. Jeg vet ikke mye om dette yrket enda, men jeg ville tro det er mye som i andre ting, at det er mer opp til individuelle framfor selskaper generelt. Men noen selskaper har vel strengere krav til ærfaring under ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede var en av dem som var i beredskap under landingen. Vi fikk vite at det var en hydraulikkfeil som bl.a. medførte at flyet ikke hadde bremser.

Flyet sirklet over flyplassen til alle redningsressurser var på plass. Det fløy en gang forbi tårnet, har forstått at det var for å sjekke posisjon på nesehjulet. Landingen var normal bortsett fra at reversering ble brukt helt til flyet sto stille.

 

Vedr. Honningsvåg så lander ambulanseflyene der regelmessig. Også småfly er fra tid til annen innom.

Flyplassen er ikke spesiell, selv om den aldri burde vært bygd der den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt....

 

Da bør du kanskje våkne opp å følge med litt mer på hva som skjer i verden rundt deg? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Falt ut her jeg.

Hva var det egentlig som var så galt i det han som gjorde deg så forbanna Tarjei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

 

Husk Tarjei, Widerøe ansatter kun de beste pilotene ""

 

Haha, å nei du gitt...

Det finnes da midre talentfulle flygere der også gitt.....

Så det stemmer nok ikke helt, men at de har gode kvalifiserte flyger, er sant. De luker bort de fleste ved prøvene sine....

Men derinot at Widerøe har enkelt personer som er blandt de beste, er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forbanna fordi han sier at det er få som kan fly som de i widerøe, og det betyr vel at jeg, og alle andre som ikke flyr i widerøe ikke kan fly. Og det er ikke noe særlig å høre.

 

Petter: ja klart. Ulykkestatistikken sier jo helt klart at widerøe gutta er mye bedre enn alle andre. Ingen tvil om det.

 

mulig Widerøe har noen ulykker, men hvor mange av de har folk blitt skadet i? eller i værstefall drept?

Nevn noen andre flyselskap som har så mange avganger fra så mange kortbaner som er plassert der det er minst egnet for å fly? å lande på mange av de flyplassene vi har her i norge i all slags vær, er ingen spøk.

 

Så beklager at jeg sir det, men Widerøe har mange meget dyktige piloter.

 

Å siden det skal så lite til for å provosere deg, så kan du skrive meg også opp på listen din. for jeg vil IKKE sitte i "din" cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den posten forsvant fort ja.

Men jeg siterer en liten ting Tarjei skrev før han slettet sin egen post.

 

Tja, det finnes nå mange av den også, Torghatten f.eks. (og det finnes mange flere eksempler).

 

Mange flere eksempler?

Hva legger du i ordet "mange"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei: Hvor mange timer har du bak spakene? Du fikk Twin "lappen" i 2003... stemmer det?

 

Før du begynner å klage på andre piloter, så ta å fei litt forrran din egen dør først...

 

Widerøe har ufattelig mange flybevegelser i døgnet, bare her i bodø har vi 80. så litt små snag må man regne med. å det du klarer å dræge frem er torghatten ulykken som skjedde i 1989...

 

Det var en forferdelig ulykke, men det er snart 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth: jeg mener nøyaktig det jeg skriver. Hvorfor skal jeg utdype det ? De som ikke måtte skjønne hva jeg mener får heller lure.

 

Og bare for å presisere: jeg sier IKKE at widerøes flygere ikke er dyktige. Mens endel andre her later til å mene at alle andre enn widerøe sine ikke duger til noe.

 

Tom Arne: for mange. Det var en ulykke i fjor, riktignok bare med 2 skadde, jeg kan nevne Namsos 1993, jeg kan nevne Værøy 1990, og jeg kunne fortsatt, men hvorfor skal jeg nå det ?

 

Men nå gidder ikke jeg mer, at dere mener jeg og de fleste andre flygere (bortsett ifra Widerøe sine) ikke duger får jeg bare godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...