Jump to content
Sign in to follow this  
Gert Andreas Barring

Widerøe nødlanding?

Recommended Posts

Leste dette i Trønder Avisa i dag:

Et fly fra widerøe med 20 passasjerer om bord måtte nødlande på Høybuktmoen lufthavn ved Kirkenes like før klokken 11 torsdag. Flyet skal ha hatt problemer med bremsene, og flypersonellet ble satt i beredskap. -Rullebanen i Kirkenes er relativt lang, slik at flyet fikk bremset ned på normalt vis. Det oppsto ikke alvorlige problemer som følge av dette, sier informasjonsjefi Widerøe til NRK. (NTB)

 

Hadde ikke flyet problemer med bremsene da? Og hva er normalt vis å bremse ned? Widerøe flyr jo på korte baner ofte så hard bremsing er vell normalt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er galt nå da? Avisa har jeg fullstendig rett i det den skriver. Vil du ha det til at de overdriver nå? Flymaskinen hadde vel fått en indikasjon på lav hydraulikktrykk eller noe liknende kan jeg tenke meg. Slik at de muligens antok at bremsene ville virke svakere enn ønskelig. Derfor valgte de å fly til Kirkenes.

 

Banen i Kirkenes er vel ca 1800 meter lang slik at de kan stoppe kun ved bruk av propellene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva er galt nå da? Avisa har jeg fullstendig rett i det den skriver. Vil du ha det til at de overdriver nå? Flymaskinen hadde vel fått en indikasjon på lav hydraulikktrykk eller noe liknende kan jeg tenke meg. Slik at de muligens antok at bremsene ville virke svakere enn ønskelig. Derfor valgte de å fly til Kirkenes.

 

Banen i Kirkenes er vel ca 1800 meter lang slik at de kan stoppe kun ved bruk av propellene.

 

Å sånn ment ja ""

Tenkte bare på hjulbremsene jeg ""

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare tull å lage dramatikk av dette, for i nordnorge har vi en tredje bremsemetode på lur: Ved kort rullebane og null hjulbremser (slik at fløtepiskerne ikke strekker til), lemper vi ut 150 meter stålwire og en kraftig dregg.

Etterpå må F/O (den laveste formen for liv i cockpit) ut å skru fast halen igjen, samt skrape passasjerene ned av frontveggen i kabinen. Jeg tror Hr. Toll kan forklare nærmere. ""

 

Men stoppe, det gjør vi! ""

 

GOD SOMMER! ""

Share this post


Link to post
Share on other sites
F/O (den laveste formen for liv i cockpit)

 

Må være fordi Widerøe flyr rundt med lik i venstresetet...

 

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror pilotene i SAS, SAS Braathens, SAS commuter, Lufttransport og flere andre små selskaper er vel så bra jeg... Alle sammen håndverkere i sitt fag og sin maskin.

 

""

 

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Streng i dag?

la nu gutten(på min alder), ha sine ynglings piloter ;D

 

uansett.. alle piloter kan det de gjør.. ikke noe stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Jaja... Du er ikke sjef i cockpiten riktig ennå da... ""

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makan til hissige toner her inne for tiden, det er jammen meg godt vi går en varm og solrik sommer i møte så noen kan få opp humøret ""

 

Alle piloter er jo trent til det de skal gjøre. Jeg vet ikke mye om dette yrket enda, men jeg ville tro det er mye som i andre ting, at det er mer opp til individuelle framfor selskaper generelt. Men noen selskaper har vel strengere krav til ærfaring under ansettelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

lang liste? ""

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe... "" tror ikke det heter noe som "verdens beste piloter", men tror at noen piloter har en mer utfordrende hverdag enn andre. men om de nu enn måtte jobbe i SAS, Widerøe,KLM eller omså Katoair, er vell en annen side av saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
F/O (den laveste formen for liv i cockpit)

 

Må være fordi Widerøe flyr rundt med lik i venstresetet...

 

 

Hilsen T

 

Den var dagens beste "" Har knapt hørt noen bedre i miljøet ""

 

Truls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Men det du kom med i denne posten er det smarteste da mener du? herregud...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undertegnede var en av dem som var i beredskap under landingen. Vi fikk vite at det var en hydraulikkfeil som bl.a. medførte at flyet ikke hadde bremser.

Flyet sirklet over flyplassen til alle redningsressurser var på plass. Det fløy en gang forbi tårnet, har forstått at det var for å sjekke posisjon på nesehjulet. Landingen var normal bortsett fra at reversering ble brukt helt til flyet sto stille.

 

Vedr. Honningsvåg så lander ambulanseflyene der regelmessig. Også småfly er fra tid til annen innom.

Flyplassen er ikke spesiell, selv om den aldri burde vært bygd der den er.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt....

 

Da bør du kanskje våkne opp å følge med litt mer på hva som skjer i verden rundt deg? ""

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

lang liste? ""

 

LOL!!!!! Det var uten tvil det morsomste jeg har hørt på en stund! Sitter å ler meg halt i hjel """"""""""

Share this post


Link to post
Share on other sites
Widerøe har nu noen av de beste pilotene i norge, det er ikke mange som kan og fly som de i Wideøe. Honningsvåg valan treng man noe spessial opplegg for og få låv og fly inn til, og det er bare widerøe pilotene som har rett til det nå. det er en syk utfordring og flyr inn til Honningsvåg valan, så hen i venstre setet og han i høyre vet nok hva de gjør! så denne nødlandingen var nok bare en lek for de BESTE pilotene i norge:):)

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Falt ut her jeg.

Hva var det egentlig som var så galt i det han som gjorde deg så forbanna Tarjei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

La meg se om jeg har skjønt dette.

Du er alså sur,fordi Kay skryter litt av Widerøe pilotene eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

Husk Tarjei, Widerøe ansatter kun de beste pilotene ""

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mest idiotiske jeg noensinne har hørt, og navnet ditt er ihvertfall notert på listen over hvem som aldri skal få sitte på klapp i cockpiter jeg måtte være sjef over.

 

 

Husk Tarjei, Widerøe ansatter kun de beste pilotene ""

 

Haha, å nei du gitt...

Det finnes da midre talentfulle flygere der også gitt.....

Så det stemmer nok ikke helt, men at de har gode kvalifiserte flyger, er sant. De luker bort de fleste ved prøvene sine....

Men derinot at Widerøe har enkelt personer som er blandt de beste, er det ingen tvil om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg blir forbanna fordi han sier at det er få som kan fly som de i widerøe, og det betyr vel at jeg, og alle andre som ikke flyr i widerøe ikke kan fly. Og det er ikke noe særlig å høre.

 

Syns du er unødvendig hårsår der gitt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulykkestatistikken sier jo helt klart at widerøe gutta er mye bedre enn alle andre. Ingen tvil om det.

 

Tarjei, kan du utdype hva du egentlig mener med dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg blir forbanna fordi han sier at det er få som kan fly som de i widerøe, og det betyr vel at jeg, og alle andre som ikke flyr i widerøe ikke kan fly. Og det er ikke noe særlig å høre.

 

Petter: ja klart. Ulykkestatistikken sier jo helt klart at widerøe gutta er mye bedre enn alle andre. Ingen tvil om det.

 

mulig Widerøe har noen ulykker, men hvor mange av de har folk blitt skadet i? eller i værstefall drept?

Nevn noen andre flyselskap som har så mange avganger fra så mange kortbaner som er plassert der det er minst egnet for å fly? å lande på mange av de flyplassene vi har her i norge i all slags vær, er ingen spøk.

 

Så beklager at jeg sir det, men Widerøe har mange meget dyktige piloter.

 

Å siden det skal så lite til for å provosere deg, så kan du skrive meg også opp på listen din. for jeg vil IKKE sitte i "din" cockpit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja den posten forsvant fort ja.

Men jeg siterer en liten ting Tarjei skrev før han slettet sin egen post.

 

Tja, det finnes nå mange av den også, Torghatten f.eks. (og det finnes mange flere eksempler).

 

Mange flere eksempler?

Hva legger du i ordet "mange"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarjei: Hvor mange timer har du bak spakene? Du fikk Twin "lappen" i 2003... stemmer det?

 

Før du begynner å klage på andre piloter, så ta å fei litt forrran din egen dør først...

 

Widerøe har ufattelig mange flybevegelser i døgnet, bare her i bodø har vi 80. så litt små snag må man regne med. å det du klarer å dræge frem er torghatten ulykken som skjedde i 1989...

 

Det var en forferdelig ulykke, men det er snart 20 år siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...