michael8210 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Ja, nå har det seg sånn at jeg har vært på en seksdagers korpstur, som gikk til Ungarn. Nedover fløy vi med Norwegian, DY1554...satt forøvrig å leste Flynytt hele veien for å tiltrekke meg flyvertinnenes oppmerksomhet så de ser at jeg er flyinteressert. Anyways, på veien tilbake, så var flyet litt sent inn til Budapest...så vi ble stua inn i flyet, så de kunne holde slot-tiden. Det rakk vi ikke, og kapteinen sa at vi ikke fikk ta av før om hvertfall en time. Fem minutter senere, så var vi på vei til runway...de taxa fort, og det var ikke noe rusing av motorene på enden av runway. Jeg satt ved vingen, og la merke til at flapsen ikke hadde blitt felt ned til take-off-posisjon. Kameraten min som kan litt om fly også, var enig. Flapsen var ikke nede. Halvveis over rullebanen, så bråstoppa vi, og tok en turnaround. "Mine damer og herrer, vi må snu og foreta en ny take-off, siden det var en feilindikasjon foran her". Det hørte vi av kapteinen. Når vi kom frem til Oslo, så sto kapteinen foran ved cockpitdøra og sa farvel...jeg gikk bevisst slik at jeg kom blant de helt siste. Jeg spurte om han var kapteinen... (Dialog følger:) Meg: "Hva var det som skjedde nede i Budapest under takeoff?" spør jeg på en vennlig, nysgjerrig tone, før jeg fyer til at jeg la merke til at flapsen ikke var felt ned, og at jeg ble litt paff når vi var på vei nedover rullebanen. Kapteinen: "Jo, det var en feilindikasjon som vi opplevde der." Meg: "Skal det ikke komme en alarm når dere bruker take-off power om at flapsen ikke er nede?" Kapteinen: "Ehh, jo, ja...det skal vel det" (Litt irritert tone. Kanskje fordi han ble litt svett i trøya..?) Jeg sa iallfall takk for turen, og ønsket han god sommer...han var veldig hyggelig og ålreit, men jeg tror han ble litt snurt når jeg nevnte det med flapsen. Men, tror dere at dette var en forglemmelse av flightcrew, med tanke på at vi var litt forsinket, og alt gikk litt fort for seg. Og at kapteinen ikke ville innrømme at det var en forglemmelse? Eller, om det virkelig var en feilindikasjon? Skal ikke det være idiotsikkert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 tja, en alarm er jo også en feilindikasjon. bedre å bruke ordet feilindikasjon når man annonserer hvorfor de avbrøt takeoff og snudde på rullebanen. ordet ALARM kan få ting til å høres farlig ut for mange pax. ordet alarm er jo et mye mer negativt ladet ord som kan få flyskrekken til å blusse opp veldig akutt hos en del pax. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Han var sikkert fryktelig flau over seg selv, så han ville vel helst ikke snakke om det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Varselsignal er vel det riktige begrepet. Take-off warning horn er det som gir lyd så regner med at lyden som produseres er en take-off warning som betyr take-off varsel Det jeg tror er aller værst er hvis det går opp for folk at de glemte å sette TO konfigurasjon før avgang. Tror ikke dette kan ha skjedd. Kan godt være de har brukt 5 grader flaps og dette er vel ikke så godt synlig. Kanskje 2 grader, om dette er en gyldig TO config på flytypen dere fløy med. Hmmm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michael8210 Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg satt rett ved vingen, og jeg hadde sett om flapsen hadde vært felt ned to grader. Selv om det ikke er så utrolig mye, så hadde det vært synlig. Flapsene var helt på linje med aileronsene. Begrepet "alarm" var det eneste jeg kom på når jeg snakka med han...ikke varselsignal...selv om det hadde vært mye bedre å si. Men han var enig med meg at flapsen ikke var ute ved første forsøk...så det var vel noe slikt at de kanskje glemte det. Hvem vet..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Kan jo være at det ble glemt i farta. Flygere er jo normale personer som glemmer ting av og til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Kan jo være at det ble glemt i farta. Flygere er jo normale personer som glemmer ting av og til. Det kan fort bli mye å holde kontroll på, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Kan jo være at det ble glemt i farta. Flygere er jo normale personer som glemmer ting av og til. Det kan fort bli mye å holde kontroll på, ja. Og det evt. gikk litt fort med sjekklistene, helt menneskelig det også dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Er det i det hele tatt mulig å ta av uten å ha ute flapsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Flaps 1 er en veldig tydelig konfigurasjon. Bare se her for eksempel på et bilde jeg har tatt før T/O med 737NG. Det var et russisk fly som glemte både flaps og trim før takeoff. Det styretet rett ned i enden av rullebanen. Pilotene var drunken sailors og glemte alle checklistene... Men ingen døde! Kan vel nevne at det var et fraktefly så det var kun crew på fire-fem stykker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det er klart det er mulig, men jeg vil tro at med 737 og såpass store fly blir det i praksis vanskelig pga banelengde, makshastigheter på hjulene osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Nå regnet jeg med at unge Fjeldstad skulle komme inn og nevne at Fokker 70/100 ofte tar av med flaps oppe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Nå regnet jeg med at unge Fjeldstad skulle komme inn og nevne at Fokker 70/100 ofte tar av med flaps oppe Sant, F-70/100 gjør dette fra tid til annen, og det samme er tilfelle med A300. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pål palmberg Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Grunnen til at man har checklister er at man IKKE skal glemme ting. Man kan ikke skylde på at de har for mye å tenke på eller at det er menneskelig å glemme. Hva hvis de har glemt å ta ut hjulene før landing??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Utsnitt av et større bilde ifra TRF der en Fokker 100 er på takeoff. Ser ikke ut som den har noe flaps..? Enda et her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Stian Bjerk Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Da går jeg håper GPWS'en virker :=) Too low, gear .. Eller hva den sier igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 "eller at det er menneskelig å glemme" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Selvsagt er det menneskelig å glemme, men ikke i denne sammenhengen. De har jo checklists, skal litt til å klare å overse Flaps når man først har lista fremme.. Kanskje de glemte hele lista? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Kan jo være at det ble glemt i farta. Flygere er jo normale personer som glemmer ting av og til. Det kan fort bli mye å holde kontroll på, ja. Host SJEKKLISTE Host Men dette har jo også SAS klart å få til på OSL ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Så alt som står på en sjekkliste er helt umulig å glemme ? Er vel ikke uten grunn at flere og flere selskaper vil ha vekk sjekklister nå, og har begynt å minimere dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Så alt som står på en sjekkliste er helt umulig å glemme ? Er vel ikke uten grunn at flere og flere selskaper vil ha vekk sjekklister nå, og har begynt å minimere dem. Nei alt som står på en sjekkliste er helt mulig å glemme - fordi man kan glemme å gjøre unna en sjekkliste... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Sikker på at det ikke var styrmannen som glemte flaps da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg foreslår du tar kontakt med Norwegian, siden du som passasjer har krav på å vite hva som skjedde der. De har jo helt sikkert rutiner på å rapprtere slikt. Kapteinen har jo ingen grunn å bli irritert, siden du spør på en fornuftig måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg forstår han blir irritert. Han kunne enten ha trukket på smilebåndet, blitt irritert eller hva som helst annet, men akkurat han ble irritert Folk tar ting forskjellig. Kan hende han ble irritert over å bli forlegen også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Må det være en forglemmelse å ta av uten flap? Har hørt flere 737-kapteiner snakke om å ta av uten flap hvis banen er lang nok. Akselerasjonen etter take off går fortere da mente de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Bertheussen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg jobber selv etter prosedyrer. Selv om disse ikke kan sammenliknes med checklists for piloter, er det engang slik at man etterhvert husker eller "tror man husker" alle steg i en slik prosedyre. Når man leser den samme prosedyren flere ganger for dag i flere år (sikkert med noen få endringer innimellom), er det ikke så rart at hjernen kobler litt ut og ikke makter å være 110% konsentrert. Dessuten avbrøt de jo takeoff, noe som betyr at dette var helt ufarlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Tore Duås Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Meget sant og meget forunftig Agnor... At mennesker gjør feil vet vi alle, og feilen her ble jo oppdaget, så ingen fare skjedd... La nå den stakkars piloten være litt i fred, etter min mening gjordet han det rette... Det viktigste er tross alt at feilen ble oppdaget i tide...Syntes heller man skal fokusere på det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Meget sant og meget forunftig Agnor... At mennesker gjør feil vet vi alle OT: Raymond var det her Svein Tore, litt å holde styr på med både Jørgen og Agnor her inne også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Dessuten avbrøt de jo takeoff, noe som betyr at dette var helt ufarlig. Det er også mulig å påstå at siden de avbrøt takeoff så var det en farlig situasjon. Men: spekulasjoner. Det var vel kanskje en "førevars-takeoffabort" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det er klart at det var ferde på ferde her. Hvorfor skal en alarm (varsel) gå dersom det ikke er noe fare(sett bort fra teknisk feil). Men faren ble avverget før noe skjedde. Vidar: TO-warning går dersom flyet ikke er i TO-konfigurasjon når N1 går over 40% (antar at det også gjelder -300) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.