Gå til innhold

Lyst til å lære å fly seilfly???


Frode Sveinungsen

Anbefalte innlegg

Skal ha introkurs koster det 1500,- . Mens skal du ha et sertifikat kan du regne med ca 20-22000 kroner. Spørs hvor mange flytimer du trenger før oppflyvning og om du består på teoriprøvene og unngår å ta de om igjen mange ganger. Prisene kan variere på leie av seilfly og om du trenger slep.

Her hos meg så får vi avslag på prisen om vi har tatt et introkurs før sertifikatet til seilfly - avlag er fint det.

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mange flytimer du trenger før oppflyvning

 

Timekravet er 30 timer, hvorav 15 timer solo, så timekravet er satt og du MÅ ha så mange timer før du kan få fløyet opp, og bare det å fly en time kan koste opp til 500 kroner, så regn selv ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for dem som har lang vei til den nærmeste seilflyplassen. Tenker spesielt på de nord for Trondheim.. Stakkars! Vi seilflygere er kanskje spesielle, men det viser seg at medlemmene velger å kjøre 1-2 timer for å komme seg til flyplassen altså.. Så, noe må det da være som trekker folk dit ""

De to vanligste spørsmålene jeg får er; 1. Hva koster det?, og 2.hvor lang tid tar det å ta lappen på seillfy?

 

Jeg sier som jeg pleier, regn med 15-25.000kr fordelt på 1-2 sesonger. (1 sesong er typisk fra April-Oktober)

 

Det er billig å fly! Så hva venter vi på ""?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig betalt for 30 starter, bøker, kurs, solhatt+++ Betalte tilsammen 16000 kr "" Høres kanskje litt mye ut, men hvis du har en liten jobb ved siden av så går det over normalt bra ""

Flygning hver onsdag, lørdag og søndag. Kanskje jeg skal skrive en blogg om hvordan det er å begynne med seilfly? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seilflypøs som, for dere som ikke har sett den, ser forferdelig ut

 

Hva sier du for noe ""?? Termikkpøs'n er jo kjempesnærten.. Brett opp flippen bak, og plutselig ser du ut som Robin Hood "" (Ja, han ser smart ut "")

 

Uansett, det er svært få som ser deg når du sitter i et seilfly, og ettersom termikkpøsen både reflekterer solvarmen OG skygger litt unna for sola, så er den utrolig deilig å ha på seg når man skal fly lange turer. (les lang tid)

 

ganger du overnevnte beløp med 3, så har du PPL(A), som i tillegg også er nyttig

 

Deler du ditt tredobblede beølp med 2, så tipper jeg du får et mikrosertifikat istedenfor, som er vel så nyttig??

Men, nå snakket vi jo igrunn om ekte flyglede da, det finner man jo som kjent KUN i seilflyging """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nærmeste fortsatt er Jeløy seilflyklubb, problemet er at stripa de bruker ligger over svenskegrensa. Kanskje ikke så veldig langt fra halden, er ikke sikker.

Selv om det er langt er det nok desverre den nærmeste klubb og flyplass.

 

Nei, Näsinge er ikke lange biten fra Halden, men det siste jeg hørte er at Jeløy Seilflyklubb ikke fikk være der lenger, og på klubbens hjemmesider står det nå "base: Notodden", hvilket jo er betraktelig lenger...

Da er blir fort kjøreturene dit dyrere enn selve flygingen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler du ditt tredobblede beølp med 2, så tipper jeg du får et mikrosertifikat istedenfor, som er vel så nyttig??

 

Enda mindre også tenker jeg... ""

 

Men, nå snakket vi jo igrunn om ekte flyglede da, det finner man jo som kjent KUN i seilflyging """"

 

Det er visst bare blant seilflygere som DET er kjent iallefall...

 

INGEN som har sett meg etter en flytur kan påstå at jeg ikke viser alvorlige tegn på "ekte flyglede", selv i et mikrofly...

 

Nok avsporing fra meg, så da kan dere fortsette å diskutere "allemanns-sporten" deres (alle mann må hjelpe til for å få et seilfly i lufta).... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Näsinge er ikke lange biten fra Halden, men det siste jeg hørte er at Jeløy Seilflyklubb ikke fikk være der lenger, og på klubbens hjemmesider står det nå "base: Notodden", hvilket jo er betraktelig lenger...

Det har jeg også hørt. Hadde et håp om at de kanskje kom til å finne en plass på Østlandet, men det virker ikke sånn.

 

Hva sier du Fredrik, skal vi ta øksa fatt? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye positivt å fortelle om allemannssporten ""

 

- Skyve fly, løpe med vingen osv er virkelig med på å understreke at seilflyging er å karakterisere som en sport/idrett..

 

-Det dannes et unikt klubbmiljø fordi vi er avhengig av hverandre. (trenger ikke være mer enn 2stk da, strengt tatt... En til å slepe og en til å fly seilflyet)

 

Man lærer seg å samarbeide med andre, det er en god egenskap å ha med seg videre i livet ellers..

 

Man får masse farge, for man sitter mye i sola ""

 

Man får gode venner, i alle aldre.

 

Man unngår å ende opp som en klubb omgjort til bookingsentral.

 

For de som vil fly seilfly UTEN denne ekstra godbiten med fellesskapet, kan bare bla opp i lommeboka, og kjøpe seg et self-launch seilfly "" Jeg sa jo at flyging var billig!!!

Men folkens, ikke glem infomøtet i Lunde i morgen da ""

De som vil fly dit, er det KUN 50kr i landingsavgift!! Hva venter dere på?? Fint vær er det meldt også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at PPR gjelder når man skal lande der, hva er PPR? ""

 

"Prior Permission Required"

 

Dvs. at du må ha forhåndstillatelse av grunneier, flyklubb, styre, eller hvem det måtte være som har ansvaret for rullebanen, før du kan fly dit...

 

Årsaken til at man har PPR er normalt at man ønsker å ha kontroll på hvem som flyr dit, når de flyr dit, og at de har de nødvendige kunnskaper om plassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...