Agnor Bertheussen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det lurer jeg litt på. Prøver å fly meg en liten tur fra ENTC til ENGM på Vatsim nå. Hører på Stockholm mens jeg snitrer svenskegrensa. Når har VATSIM tenkt å bytte ut lydsystemet slik at man kan høre hva alle sier og ikke bare noen, der de fleste er 2/5. Går det litt treigt for VATSIM? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Har vel neppe noe med Vatsim og gjøre at lydkvaliteten blir dårlig for enkelte,her er det vel heller snakk om hvor godt lydkort/headset du har som avgjør lydkaliteten. Vi alle sitter jo ikke med samme utstyret.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Men, jeg tror ikke lyden var dårlig på grunn av dårlig headset eller lydkort hos de folkene jeg hørte på Stockholm Control idag. Jeg har jo det dårligste lydkortet som er å få (innebygget i hovedkortet) pluss et ikke alt for bra studioheadsett. 5/5 hørte han meg. Jeg tror det kan ha med å gjøre hvilken linje de har på internett. Om de har modem eller ISDN så tror jeg det kan bli klipping og slikt. Tror kanskje det er bandvidde det er snakk om. TeamSpeak virker til å være litt mer stabilt. Der kan du snakke selv om du har (....) linje. Lyden blir jevnt skurrete men ikke klippete. Den blir faktisk noe liknende som den man hører på VHF om man har på lav bitrate. (8kbit/sek eller liknende). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Kanskje det er lydkortet ditt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Synes egentlig lyden på VATSIM har forbedret seg stort. Husker det var mye problemer med RogerWilco, men da AVC (som er innebygget i SB3 og ASRC1.1) overtok ble lydkvaliteten generelt bedre på VATSIM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Med VRC har det blitt enda bedre.. Delay fra vi trykker på PTT til piloten hører oss har blitt mye mindre. Problemene ligger som regel hos pilotenes hardware Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Halvorsen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Problemene ligger som regel hos pilotenes hardware ?. Med lydkort og headsett til 2500 kr opplever jeg akkurat det samme som Agnor. Og ei skikkelig nettlinje i tilegg. Dette var det ikke mye hold i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 nå siktet jeg til egen erfaring da.. Men det kan jo være andre faktorer inn i bildet også, som voiceserverne osv.. En voiceserver som gir klar og god lyd for en ATC kan gi dårlig resultat for pilotene og motsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Det jeg ikke liker med lyd på VATSIM er at stemmen blir litt urealistisk vridd og at det tar tid fra jeg presser PTT knappen til jeg kan snakke. Har ofte opplevd at det har begynt å snakke og at pilotene ikke hører meg før jeg er litt ute i sendingen. Man kan heller ikke trykke to ganger raskt på PTT for å skape en "Swjoph" lyd som man ofte hører IRL for å bekrefte noe f.eks. Er det ikke slik det gjøres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Den dobbeltklikken skulle jeg gjerne ha med, ja Somregel er de stemmene jeg får inn her ganske realistiske, vet ikke hvorfor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Ved radio communication error skal squawk 7600 settes på transponderen.. Dette for å indikere til ATC at du har trøbbel med din kommunikasjon og gjøre det derfor enklere å få beskjeder på text samt anen informasjon. Squawk 7600 gjøres også IRL. Tom Knudsen ACCSCA-6 VACCSCA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Det som på en måte er litt synd med VATSIM er at RCF (Radio Communication Failure) ikke kan simuleres ordentlig, for straks voice com. ryker fortsetter kommunikasjonen på text eller private. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Det er amatør at de ikke kan bruke teamspeak heller. På teamspeak kan man sende flere samtidig og da kan jo den som kommer senest bare avbryte pratingen. På det nåværende lydsystemet så blir det jo 5-6 sekunder med loop og problemer. Så slutter alle å prate, så begynner gjerne 3 stk samtidig etter 5-6 sekunder deretter. Og sånn kan det fortsette 3-4 ganger. Jeg tror det er elendig programvare som simulerer og videresender denne lyden vår. Tror der problemet ligger. Teamspeak virker jo greit her i alle fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Tror Teamspeak eller Ventrilo er løsningen. Personlig har jeg mest sansen for Ventrilo, utmerket lydkvalitet, liite delay og flere kan snakke samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 PS.. Tror ikke det kommer nytt lyssystem på VATSIM til å begynne med Tom Knudsen ACCSCA-6 VACCSCA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S. Soland Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Ang. Teamspeak/Ventrilo og slikt: Jeg har nettopp konvertert fra Squawkbox til FSInn og synes jeg får så utrolig mye bedre lyd nå. Den fyrer jo opp Roger Wilco som lydklient når jeg logger meg på, og det kan virke som at innstillingene jeg har gjort der er de gjeldende. Når jeg tester ut lydkvaliteten lokalt, så høres det MYE bedre ut med Wilco enn med Squawkbox sin innebygde klient. Men så har jeg et nokså utstabilt lydkort også da, så det kan være det som har ødelagt litt for meg frem til nå. Du kan også bruke Teamspeak til det samme om du ikke liker Wilco, men Wilco krever mindre systemressurser. Egentlig er jeg glad for at Squawkbox 3 har innebygd voice. Hadde det ikke vært for at SB3 er så utrolig lett å bruke hadde jeg kanskje ikke orket å sette meg inn i online flyvning i utgangspunktet. FSInn er faktisk LIKE intuitivt å bruke, men det er mer omfattende. Jeg tror det kan virke litt avskrekkende på potensielle online-piloter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Skjønner ikke helt hva som er galt med voice-greiene til VATSIM. Det som ofte er, er at det sitter en med høytalere, og snakker samtidig som noen andre snakker, DA får du loop og greier... Dessuten, så går det ikke an å sende flere samtidig på flysambandet som er ute i verden idag.. Er bare å få litt skikk på folket så går det bra ;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Greit nok at det ikke går an å sende flere samtidig på VHF men man vet jo hva som skjer dersom flere vatsim klienter sender ut samtidig ved et uhell. Da blir jo hele VATSIM en ulykke. I alle fall for noen sekunder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Greit nok at det ikke går an å sende flere samtidig på VHF men man vet jo hva som skjer dersom flere vatsim klienter sender ut samtidig ved et uhell. Da blir jo hele VATSIM en ulykke. I alle fall for noen sekunder Svært sjelden at jeg har hatt problemer med det.. Greit nok at to kan trykke PTT samtidig, men da har isåfall ATC rett til å snakke først. Sitter jeg ATC og noen snakker samtidig med meg, holder jeg bare ned knappen og prater videre så fort kollisjonen er over.. Som pilot gjør jeg selvsagt ikke det Og med VRC er som sagt tiden fra jeg trykke PTT til lyden kommen ut minimal i forhold til ASRC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hva er poenget med å snakke flere samtidig? I virkeligheten blir jo dette et heterodyn eller hvordan det staves, altså bare en pipelyd. Det kunne blitt simulert på vatsim Selv bruker jeg ASRC fortsatt dessverre, så jeg sitter med det gamle shitet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det gamle skitet? Prøv ProController du, som vi satt med for bare noen få år tilbake. Da kan du klage Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det gamle skitet? Prøv ProController du, som vi satt med for bare noen få år tilbake. Da kan du klage Mathias La oss nå ikke rippe opp i den skjiten, hadde jo nesten klart å glemme det helt til du nevnte det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Hehehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 [min mening] Min mening er nå at vi forsatt sitter med den "amerikanske" skiten... PC, ASRC, VRC har alle en ting til felles. Programmene er basert på amerikansk skit (uten å ha testet VRC så alt for mye). For meg er det omtrent det samme om jeg bruker ASRC, PC eller VRC. VATSIM har i to år lovet oss europeere egen software, men det blir gang på gang amerikansk "skit" vi får i fanget. [/min mening] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Jeg må bare si at jeg har ingenting å klage på når det gjelder lyden i VRC! Så sånn er det med den saken. Er sikkert herdra fra årene med Pro Controller og Roger Wilco Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.