Gå til innhold

Særoppgave om WW2


Geir G

Anbefalte innlegg

God dag

 

I neste uke begynner jeg på en ny særoppgave på skolen om flyets utvikling under WW2. Jeg trenger litt informasjon om de største luftkampene, 'kjente' pilotene, Mustang/Spitfire, bombeflyene, utviklingen og "Anola Gay".

Tar imot all hjelp som på noen måte kan ha noe med dette temaet å gjøre med en stor takk!

 

---OBS!-!-!---

Jeg bruker google for å finne min fakta, men sliter litt med å finne seriøse sider.

---OBS!-!-!---

 

Takk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Geir.

 

Eg har et forslag. Pierre Clostermann. Fransk flyger som fløy for RAF. Frankrikes mest dekorerte. Han har skrevet 2-3 bøker om dette. Disse er med bilder og. Den ene som eg selv har heter "The Big Show". Eg driver å bygger flyene han fløy under krigen i scala 1:48.

Mange flotte historier. Han var med på flere avgjørende flighter.

 

mvh

Ørjan Utne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna bok som er skriven av ein nordmann som flaug bombefly under krigen er "En krigsflyvers dagbok". Der får du litt informasjon om utviklinga på flyene, kjente barnesykdommer på ulike modeller og i tillegg er det ei fantastisk underhaldande bok å lese. Du kan kanskje og ta kontakt med Sola Flyhistorisk Museum. Dei har litt forskjellig frå krigens dagar og kan sikkert hjelpe deg. Blant anna har dei ein Catalina, ein tjekisk Arado og dei sit på mykje historiske fakta.

 

Flysamlinga på Gardermoen er jo og ein stad å søke informasjon. Eg er rimelig sikker på at dei vil vere hjelpsame med oppgåva di.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god idee er å dra til biblioteket og låne ei bok om WWII (det er mange av dem), sette seg ned og lese den og deretter skrive oppgaven. Det er litt dårlig gjort å bare kopiere direkte fra internett, men man kan riktignok finne mye aktuell info om det emnet, men vær kritisk på alt du leser på nettet !

 

Lykke til, ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don't know about Africa. Men jeg ved, at i Danmark skete der også lidt.

 

Hernede byggede man også lidt fly. Kramme og Zeuthen byggede deres i DK rimelig kendte KZ fly. Bl.a. byggede de et ambulancefly for "Zonen" som vores redningskorps hed dengang. Den såkaldte KZ-4 (OY-DIZ). Da den svenske prins Folke Bernadotte i våren 1945 fløj til Tyskland for at forhandle med tyskerne om danske og norske jøders frigivelse, fløj han med OY-DIZ. OY-DIZ flyver stadig og deltager i flytreff rundt om i Danmark. For en 4 år siden kom en barnefilm "Flyvende farmor", hvor OY-DIZ er med.

 

Lidt mere info om KZ og deres fly:

 

KZ-I

KZ-II

KZ-II

 

KZ-IV (lidt info)

KZ-IV (mere info)

KZ-VII

KZ-VIII

KZ-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet "noen" sider siden sist nå, men jeg mangler litt informasjon om hva som skjedde i Afrika? Var det noen større slag (fly) der nede?

 

Seint, og orker ikke lese alt, men stikkord du kan søke litt på og skrive om med egne ord:

Operation Flax, Operation Torch, Hans-Joachim Marseille, Tobruk, El Alamein...

 

Dessuten var baser i Nord-Afrika viktige i de alliertes krigføring i Middelhavsområdet (Mediterranean Theatre of Operations, MTO), og baser der ble brukt til å angripe mål i tyskokkuperte områder. Et viktig slikt angrep var Ploesti-raidet.

 

Dette burde, om ikke akkurat skrive oppgaven for deg, gi deg et puff i riktig retning...

 

Marseille er nesten verdt et eget kapittel, en dag skjøt han ned 17 fly, hovedsaklig P-40er. Han var dessuten nærmest kirurgisk, et tokt skjøt han ned 6 fly på 6 minutter, og da han kom ned, fant laderen hans at han kun hadde brukt 10 20-mm og 180 MG17-skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...