Gå til innhold

Gardermon utvides


sven erik johne

Anbefalte innlegg

Mulig jeg husker veldig feil nå! Men under utarbeidelsen av Gardermoen slik den er idag har de vel tatt hensyn til en ny terminal og en ny rullebane mener jeg. Mener å ha sett datagrafikk av en terminal to mellom dagens terminal og forsvarets terminal. Som sagt, dette er noe jeg mener å ha sett/hørt, men jeg er ikke sikker på hvor realistisk det er med en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har vanskelig å se for meg noen selskaper kommer til å sette opp A380 til Gardermoen på LANG tid. (20 år pluss)

 

Perr dags dato er det vel ingen selskap som flyr på Gardermoen med Havy jets som har bestilt A380 mener jeg. Og vist noen av de selskapene som har bestilt den flytypen kommer til å trafikkere Gardermoen i framtida er det nok ikke særlig sannsynlig at de setter opp en A380 ifra begynnelsen av. Da er nok B777, B787, A340 og A350 langt mere realistiske flytyper vi kan forvente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel man kommer rimelig langt med de to rullebanene som er der pr idag , se på for ex LHR har jo også "bare" to baner og der er det LITT mer traffikk en på OSL.

 

Jeg tror nok en ny terminal er mye mer sansylig en ny rullebane. Det er jo ikke akkurat ofte det er mer en 5 fly i takeoff-kø der og de er somregel i lufta iløpet av få minutter. Det som tar tid på OSL er jo på vinterstid med de-ice, der kunne det kanskje ha vært en god ide å invistere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen er i dag IKKE klar til å ta imot A380, ikke etter de kravene det skal stilles, hverken med tanke på terminal eller rullebaner/taxyways. Rullebaner skal ha fast dekke et visst antall meter fra centerline, og det samme skal taxyways ha. Videre skal taxyways ha en minste svingradius. I tillegg skal det være en viss minsteseparasjon mellom taxyways og taxyway og rullebane.

Gardermoen har ingen av delene.

En A380 vil kreve gater som er 80m brede, er vel ingen av gatene på Gardermoen som støtter det i dag om jeg ikke husker helt feil. Joda, en kunne jo tatt opp to plasser ute på apron, men at en A380 skulle finne på å ta turen til ENGM er heller lite sannsynlig, selv ikke en A380F vil finne veien til ENGM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael! Hvor mange meter asfalt ifra senterlinja må en A380 ha etter de kravene som kommer?

 

Er det jeg ikke husker, men det er en hel del, se for deg at skulderen skal gå utenfor de ytre motorene på A380'n, og da snakker vi fort om rundt 30+ meter fra centerline.

Skal se om jeg finner fram til infoen når jeg kommer hjem fra påskeferie i morgen kveld ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Iclandair flyr Airbus? Skal si han holder seg orientert ja "" De er et av selskapene som skal ta i bruk den nye B787 faktisk.

 

Det var vel for og illustrere at han ikke akkurat fant opp kruttet.

 

Han var forresten veldig påståelig på at han hadde sett en Airbus fra Icelandair en dag han kom på jobb. Ba meg sjekke nettsidene til Icelandair, for og få bekreftet at de fløy Airbus. Jeg logget meg på og fant:

 

"Icelandair will operate a total of 17 Boeing 757 aircraft, of which thirteen are B757-200, one B757-300 and three B757-200F all-freighter."

 

Med andre ord, kun Boeing.

 

Nå kunne man sikkert skrevet bok om diverse sitater fra den mannen, men det blir vel litt off-topic, og heller ikke så pent gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen er i dag IKKE klar til å ta imot A380, ikke etter de kravene det skal stilles, hverken med tanke på terminal eller rullebaner/taxyways. Rullebaner skal ha fast dekke et visst antall meter fra centerline, og det samme skal taxyways ha. Videre skal taxyways ha en minste svingradius. I tillegg skal det være en viss minsteseparasjon mellom taxyways og taxyway og rullebane.

Gardermoen har ingen av delene.

En A380 vil kreve gater som er 80m brede, er vel ingen av gatene på Gardermoen som støtter det i dag om jeg ikke husker helt feil. Joda, en kunne jo tatt opp to plasser ute på apron, men at en A380 skulle finne på å ta turen til ENGM er heller lite sannsynlig, selv ikke en A380F vil finne veien til ENGM.

 

Det er ikke helt sånn det funker. Ja mulig rullebanekravene settes til 200 fots bredde. Men!!! Det er mange men her. Man får disp. på det meste. At taksebaner og rullebaner er for tett, kan lett hanskes med. At taksebaner etc er for smale, kan det gies disp på. Vi har på "min" flyplass, ofte hatt besøk av fly som er større en plassen er sertifisert for. Det er for eksempel mange flyplasser i Norge i dag, som ikke har brede nok taksebaner til å ta i mot 747, An124 og C5, men de kommer visst på besøk uansett:)

 

Krav til kode E luftfartøy er 23m bred TWY

(B777)

(B747)

(A340)

Krav til kode F luftfartøy er 25m bred TWY

(An124)

(C5)

 

Så er det bare å bla i AIP. Finner dere mange med 25m brede taksebaner? Noen finnes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ikke en A380F vil finne veien til ENGM.

Si ikke det. Vi hadde en vikar på jobben som mente at vi (FedEx) kom til å ha en A380 på Gardermoen i løpet av ti år..

En A380F i fast trafikk til ENGM ser jeg på som svært lite sannsynlig, behovet for frakt, direkte til statene, må da bli voldsomt mye større først. Denne maskinen kommer til å gå mellom større lufthavner, med mindre det blir noen spesielle chartringer.

 

Men han påsto jo også at Icelandair fløy Airbus..

 

Ikke for å være slem, men det utsagnet der sier vel det meste om innsikten vedkommende har...

 

Det er ikke helt sånn det funker. Ja mulig rullebanekravene settes til 200 fots bredde. Men!!! Det er mange men her. Man får disp. på det meste. At taksebaner og rullebaner er for tett, kan lett hanskes med. At taksebaner etc er for smale, kan det gies disp på. Vi har på "min" flyplass, ofte hatt besøk av fly som er større en plassen er sertifisert for. Det er for eksempel mange flyplasser i Norge i dag, som ikke har brede nok taksebaner til å ta i mot 747, An124 og C5, men de kommer visst på besøk uansett:)

 

Jo selvfølgelig går det an å gi dispensasjon, men er dette en ønskelig løsning dersom det er snakk om fast operasjon med en flytype? På en flyplass som ENGM vil jo dette kunne gå utover den resterende trafikken, slik at andre fly måtte ta andre taxeruter eller bli holdt igjen mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ikke en A380F vil finne veien til ENGM.

Si ikke det. Vi hadde en vikar på jobben som mente at vi (FedEx) kom til å ha en A380 på Gardermoen i løpet av ti år..

En A380F i fast trafikk til ENGM ser jeg på som svært lite sannsynlig, behovet for frakt, direkte til statene, må da bli voldsomt mye større først. Denne maskinen kommer til å gå mellom større lufthavner, med mindre det blir noen spesielle chartringer.

 

Men han påsto jo også at Icelandair fløy Airbus..

 

Ikke for å være slem, men det utsagnet der sier vel det meste om innsikten vedkommende har...

 

Innlegget mitt var kanskje en smule ironisk ment..

Sist FedEx hadde eget fly i Norge, var det av typen ATR, før det ble for dyrt.. Og når A380'ene tas i bruk, settes de nok inn på større ruter mellom de store hubene (over Atlanteren bl.a.). Om Fedex skulle få et eget fly i Norge igjen, blir det nok en liten propellsak som flyr pakkene ned til en større Airbus (A310) i København.

 

Det jeg nevnte om Icelandair, var mest for og illustrere at han ikke akkurat var den skarpeste kniven i skuffen..

Både innen flytyper og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael! Hvor mange meter asfalt ifra senterlinja må en A380 ha etter de kravene som kommer?

 

Her er noen av kravene til A388, både krav under ICAO Annex 14 Code F (som A388 faller under) (og de midlertidige kravene som er satt, i parantes):

Rullebanebredde: 60m (45m)

Rullebaneskulder: 7,5m (7,5m +7,5m blast protection)

Obstacle free zone: 77,5m på hver side av centreline (samme)

Runway holding positions: 107,5m fra centreline

Taxiwaybredde: 25m (23m)

Taxiwayskulder: 17,5m (10,5m +6m blast protection)

Taxiway centreline til Code4 instrument runway: 190m (samme)

Taxiway centreline til Code4 non-instrument runway: 115m (samme)

Taxiway centreline til taxiway centreline : 97,5m (samme)

Taxiing guidance sign til runway centreline: 38-45m (samme)

Taxiing guidance sign to taxiway centreline: 22,5-32,5m (22,5-37,5m)

 

Disse verdiene er ICAO sine anbefalinger.

 

Mao, det skal være 30m med fast dekke på hver side av centreline etter de midlertidige kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...