Gå til innhold

RC fly, noen spørsmål..


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

God kveld i heimen!

Har sittet her de siste dagene å sett litt på forskjellige RC fly. Desverre er det slik at jeg ikke har noe kjennskap til denne hobbyen, og lurer derfor på noen småting som jeg håper dere på forumet kan besvare.

 

Først, har dere noen annbefalinger av fly som kan være aktuelle for en nybegynner som bare har lyst til prøve dette uten å bruke for mye penger? Over 500,- er med andre ord uaktuelt.

 

Har sett litt på elektriske RC fly, med to kanaler.. Men hva i all verden betyr to kanaler? At man kun kan styre høyde- og balanseror? Hva er "takeoff" og "landings" prossedyrene for et tokanals fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i all verden betyr to kanaler? At man kun kan styre høyde- og balanseror? Hva er "takeoff" og "landings" prossedyrene for et tokanals fly?

 

Då har du som sagt bara 2 kontroller på flyget. 2 Kanaler är vanligen sidoroder och throttle. När du ger gas så klättrar planet. En annan variant kan vara att du inte har kontroll på motorn (som går för fullt tills batteriet/drivstoff är slut) och du kontrollerar höjd och sidoroder.

 

3 Kanaler är vanligen motor, sido och höjdroder.

 

De budget R/C flygplan man kan köpa är ofta av relativt dålig kvalitet och har egna special lösningar för servo/mottagare/fartreglage som inte kan föras vidare till andra flygplan om man har lust att byta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips da er å se på brukt. Du får ikke noe skikkelig utstyr i den prisklassen nytt. Men du kan være heldig og få tak i noe brukt som er bra nok til den prisen. Dog er jeg ikke sikker på om det er lett.

 

Hadde du dobblet summen, eller gjerne sagt at maks 1500 - 2000 så begynner du å få lett tilgang til brukt utstyr som er såpass bra at du vil få et godt inntrykk av hobbyen.

 

Det finnes mange gode trainere, ta gjerne en titt på rcmarked.no Der finner du fly i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal du ha et fullgodt rc-fly som gir et orntlig intrykk må du nok starte på 2000 kr.

Disse billige elektroflyene til 500 kr er IKKE å anbefale.

Selv er jeg modellflyger i Kongsberg modellflyklubb,og har vært det i mange år.

Disse billigflyene er ikke flygedyktige nok til at du blir fornøyd.Det kan jeg garantere deg.

2 og 3 kanaler er for lite til å manøvrere et fly tilstrekkelig bra.

4 kanaler gir deg throttle,høyderor,sideror/(evt med sving på nesehjul)og det gir deg ballanseror som er meget viktig.

2 og 3 kanalere har ikke ballanseror.Ror fungerer 100 % likt her som i virkeligheten.

Om du vil ha fuelfly eller elektro er smak og behag.Men jeg tror nok sistnevnte er litt dyrere i innkjøp som 4 kanaler.Fordelen er jo at man slipper fuelgris og søl.Selv har jeg flest fuelfly og foretrekker det da.

Du bør også kjøpe et fly med minst 120 cm i vingespenn-helst 160 som er en vanlig størrøelse for trainere.(40 størrelse som det kalles)

Kjøp deg et skikkelig fly med en gang.Hvis du mister interessen på dette er ikke verditapet så mye(så lenge flyet er helt da)

Disse billigflyene er myye vanskeligere å fly,da disse er konstruert på vanligvis en dårlig måte,materiale som er vanskelig å reparere,deler i asia og dårlige flyegenskaper.Det er heller ingen som gidder å kjøpe dette brukt hvis du vil selge.

sett opp prisen litt så åpner det seg mye bedre muligheter for deg.Ta en titt på RC-MARKED.NO ja som Tarjei skriver ja eller en nettside som er seriøse forhandlere og bli fornøyd ""

Jo større flyet er ,dess bedre flyr det som regel.

 

LYKKE TIL ! og god påske ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Jeg er en absolutt fersking som har kjøpt meg mitt tredje fly nå på søndag. Mitt første fly var en liten elektro, kort flytid og 2 kanaler med fartsregulator. Denne ble etterhvert peisved av ymse årsaker og jeg kjøpte meg en 165 vingespenn pilatus med fuel. Kan bare bekrefte det som de sier, jo større jo mere får du ut av hobbyen, og det er en herlig hobby. Nå har jeg fått meg en 160 cm acro maskin som jeg gleder meg til og få i lufta.

 

For meg (nå går nokk Tarjei av hengslene "") har RC simulator gitt meg mye gratis trening, det har hvert et godt kjøp for meg, masse stikke trening og jeg har helt klart forbedret meg med denne. Passet også på og kjøpe samme radio som kompisen min(skal ikke nevne navn da blir Tarjei garrantert muggen "")og han har hjulpet med med en såkalt kammerat kabel, dvs han tar over når jeg har hvert ute og sykla, phu..han har reddet pilatusen nokk en gang. Er det noen som kan anbefalle et RC forum som man kan stille litt spørsmål etc for oss ferskinger? hadde hvert kjekt med noen tips.

 

Noen ganger går det galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen [*********] da Geir, er du ikke å blander deg inn her også :-)

 

Neida, jeg er fullstendig enig med Geir, simulator ER en fin måte å lære på (det vi var uenige om var om det var en NØDVENDIGHET, og det er jeg fortsatt uenig i at det er). Dog høres det vel ikke akuratt ut som om budsjettet til Ivar tillater simulator ""

 

Jeg har slått til og kjøpt Realflight G3 , og spesielt på helikopter er denne vanvittig bra. For fly så har jeg hørt at det finnes noen som er bedre, uten at jeg husker navnet i farta (kan det være reflex tro ?).

 

Å kjøpe samme radio som kompiser er et veldig godt tips. Ikke bare har du fordelen med trainer opplegg (dersom radioen har støtte for det, noe min PCM10X merkelig nok ikke har, men det er vel fordi det er en "state of the art" helikopter radio, og ikke er trainer opplegg så mye brukt på helikopter som på fly, og dessuten er det ikke en typisk nybegynner radio). Men dersom det er en litt mere avansert radio får du også den fordelen at dine kompiser sannsynligvis kjenner radioen godt og kan hjelpe deg med programmeringer osv.

 

Et godt tips til forum for RC er www.modellflynytt.no , her er det mange som har GOD peiling, og mange som trenger hjelp (deriblant meg, riktignok ser jeg på meg selv som en avansert helikopterflyger iogmed at jeg har drevet med dette i nærmere 10 år tidligere, men det er mye jeg også har glemt med hensyn til justeringer osv. Og det får jeg gode svar på på nevnte forum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet meg noe som kan virke interessant.

Jeg kan få det til 1350,- hvis jeg ønsker å ha med en modellfly simulator slik at jeg kan trene litt på PCen før jeg begynner å fly det virkelige flyet.

Eller vil jeg ha lite utbytte av en slik simulator og derfor kjøpe det for 1250,- uten simulatoren isteden?

 

Hvor stort utbytte vil en nybegynner ha av en slik simulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt i boks! Avhentet pakken i dag, og i morgen skal min nye C182 monteres og prøveflyges hvis været tillater det. Koblet også opp kontrollen mot simulatoren, og må bare si det var godt jeg ikke heiv meg rett ut i det, etter fem sekunder lå jeg opp ned nedi ei grøft. Men 1-2 timer senere med realtivt herlige landinger på simulatoren er jeg klar for å teste the real thing. Regner med å ta noen bilder både fra monteringen og flygningen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WARNING Ivar.

Jeg vil anbefale deg og la en erfaren modellflypilot teste ut flyet først for deg.Og hive seg ut i det på egenhånd etter noen timer på en simulator er ikke det samme.Det er mange faktorer som skal testes ut først som bla tyngedepunkt,skjevheter og at ting er rett montert.Slike små krabater er veldig ømfintelig for småe feil som lett påvirker flyegenskapene. Hvis man ikke gjør ting til rett tid under jomfruturen, så kan det lett ende i tusen biter..med påfølgende at du kan fyre opp ett bål av vrakdelene ""

Skal ikke skremme deg Ivar dette er en utrolig morsom hobby, men etter de 10 årene jeg fløy aktiv selv har man har man jo litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har et fartsrele som stopper motoren på et tidspunkt der du har nokk power for rudder etc, slik at du kan glide fly ned. Slik var det ihverfal på min elektro jeg hadde. Tror den indikerte low bat med og stoppe motoren 2-3 ganger i meget korte sekvenser som indikasjon, husker ikke. Og maskinen er peisved for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar gutter!

Tror det er tildels flaks for flygemaskinen at det har vært dårlig vær her de siste dagene, for hvis ikke hadde jeg nok tatt meg en prøvetur. La oss bare været forholder seg dårlig (men fortsatt godt nok til at jeg kan ta flytimer med HOF) slik at jeg kan få en liten instruktørtime i den lokale modellflyklubben! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan bare støtte fult ut det de sier om litt hjelp fra en erfaren rc flyger! Selv har jeg hatt Rolf Meum som har hvert fantastisk tolmodig med meg og spart meg for mang en flishaug. Og for ikke og snakke om simulatoren. Det du får ut av simulaoren er at tomlene dine gjør ting automatisk når det trengs, reflekser når du flyr real.

Rolf har bygd en acro maskin til meg som jeg snart skal lufte, gleder meg sinnsykt....happy flying...verdens beste hobby(ihvertfall for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...