Gå til innhold

Så er det streik i sas/Braathens


Tron Kittelsen

Anbefalte innlegg

Fra og med i morgen, vil ihvertfall de ex-Braathens ansatte i SAS Braathens jobbe alt det tøy og remmer holder, for å frakte så mange pax som mulig. Disse vil klare å produsere 1/3 av alle ruter. De som streiker nå er de ex-SAS ansatte i SAS Braathens - så får man bare håpe det blir enighet så snart som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Full støtte til Aleksander, han vet hva han snakker om. SAS-fanatikere, ro dere ned et par hakk. Man kan ha kunnskaper og meninger selv om man ikke har jobbet foran en dataskjerm halve livet.

 

Det var saklig, skulle du ønske du var litt eldre du kansje? Til din informasjon så skjønner du fint lite hva livet handler om i det hele tatt som 18 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og europas nest eldste flyselskap som enda "lever" om jeg ikke husker feil. (KLM er vel eldre)

 

Jeg tror du er spinnvill jeg... ""

 

1919: KLM ble stiftet.

1923: Finnair ble stiftet.

1927: Iberia ble stiftet.

1933: Air France ble stiftet.

1934: Widerøes Flyveselskap ble stiftet.

1936: Aer Lingus ble stiftet.

1937: Icelandair ble stiftet.

1945: TAP Air Portugal ble stiftet.

1946: Scandinavian Airlines System ble stiftet.

 

Dette er muligens ikke en komplett liste, men gir en grei oversikt over hvor langt ned på listen SAS faktisk ligger... ""

 

hehe..oops ""

 

Okey... den var litt på jordet... Men regner med at dere tok poenget mitt..

 

(for de som ikke gjorde det: SAS er et historisk og historierikt selskap!)

 

Det som holder mitt flyselskap-humør oppe er å tenke på de glade 80 åra! DET var fine tider det, selvom jeg ikke husker noen ting "" Men har jo blitt fortalt mye fra da, og sett bilder av SAS 747-200, DC-10,DC-8, NorthWest 747-200 pg Pan Am 747-200 ved siden av hverandre på fornebu!! "" (ja, gardermoen var stengt pga utbygging "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til Aleksander, han vet hva han snakker om. SAS-fanatikere, ro dere ned et par hakk. Man kan ha kunnskaper og meninger selv om man ikke har jobbet foran en dataskjerm halve livet.

 

Det var saklig, skulle du ønske du var litt eldre du kansje?

 

Nei, jeg er glad for at jeg har livet foran meg "".

 

Jeg tenker bare; hvis hensikten til de ansatte i SASB. er å ramme selskapet økonomisk, noe de klarer, hvordan tror de da at de skal få mere lønn og mindre arbeidstid? Selvsagt virker jo ledelsen i SASB. ganske arrogant også, men jeg tror de ansatte er i ferd med å sage over greina de selv sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan tro meg at jeg ALDRI skal fly med det møkkaselskapet igjen, og for dere som tydeligvis digger SASBraathens og mener de gjør en så god jobb, dere kunne jo prøvd å overta SASBraathens, og endelig få det i grøfta, for dere hadde vært like udugelige selv, dere ser jo [*********] ikke verden utenfor selskapet. Makan til naivitet har jeg aldri sett

Mr Klagemann! Nå tror jeg du skal roe deg litt ned her, og heller prøve å komme konstruktive innspill. Maken til uthenging har jeg ikke sett maken til. Greit at du er frustrert men herregud mann!! ""

Selvfølgelig vil en streik gå utover en 3. part om man vil det eller ikke. Og det er jo selvfølgelig veldig trist at en streik i denne bransjen uansett selskap rammer så mange. Men vi må huske på at dette er en lovlig streik, på lik linje med streiken i feks industribransjen. Grunnen til at det denne gangen blir så "overtent" er at media i lang lang tid (spesielt VG) har vært ute etter "å ta" SAS. Dette er en uting som vi her på forumet bør ta alvorlig.

Det ER fri konkuranse på det norske innenriksmarkedet og hvilket som helst selskap kan fly i Norge (helst ikke selskaper fra Afrika).

Jeg støtter selvfølgelig de kabinansatte i denne konflikten. SASledelsen har hatt lang tid til å forberede seg til nytt tariffoppgjør med sine kabinansatte.

 

Nå må bla du, Aleksander M. Olstad, legge et kaldt omslag på panna og slapp helt av. Mye av det du slenger fra deg her sårer faktisk mange av dine medkamerater her på forumet.

 

God streik og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke ofte jeg innlater meg i disse diskusjonene her men er helt enig med Pål her ja. Det som ikke jeg forstår meg på er hvordan i all verden et menneske orker å kaste bort så mye energi og tid på en slik negativ holding til noe. Er det så mye fritid ute å går at det er ikke annet å finne på. Slik som jeg ser det må personen ha bygd opp dette hatet over lengre tid for å bli så sur, og hvorfor reise med SASBraathens da????

Det kan jo hende at jeg tar feil, det kan jo væreslik at noen så eksplosivt sint med en gang en møter noe motgang, eller det som skjer ikke er etter ens ønske....jaja...skal ikke sette nevn på det ordet som jeg tenker på siden jeg ikke kjenner personene...men ord for meg selv har jeg til slik oppførsel

 

Noen nevner at media er ute etter SASBraathens, ja, det tror faktisk jeg og. SLik som jeg ser det er det en myte om at SAS er så dårlig at det er blitt en dogme....Sammenlign andre streiker litt med denne... ta byggebransjen, der får folk ikke flytte inn hvis streiken blir langvarig...jaja, det gjør jo ikke noe... UP streiker...ingen fartskontroller, skulle gjerne sett de som skrev her at; de der inkompetente id.., j..la, udugelige politiet som ikke har kontroll i dag...hmm, ja de hadde vært gøy å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får krysse fingrene for at partene blir enig idag slik at SASB kommer seg på vingene igjen. Er nok litt redd for at det er de streikende som blir sittende igjen med svarteper. Med dette mener jeg at selskapet har lidd enorme tap økonomisk med kaoset som har vært siste tiden, og dermed er nedskjæringskniven nyslipa. Streik er veldig kjipt ikke bare for den rammede tredjepart, men også for de streikende. Et streikebidrag er ikke til å bli "feit" av. Jeg kjører i Nor-Way bussekspressnettet og faren for streik er overhengende etter påske, så der er det kanskje jeg som må høre kjeft fra passasjerer. Streik er noe dritt, men samtidig nødvendig for å bli hørt for sine krav. God helg og god påske. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser litt stort på det; hvor mye har egentlig SAS/Braathens ansatte streika gjennom tiden? Jeg kommer ihvertfall ikke på noen for øyeblikket, bortsett fra den "ulovlige" sykemeldingsaksjonen som var nå nylig.

 

Sas Braathens har vel ikke hatt så mye tid til streik i sin korte tid som selskap. I mine øyne har de hatt nok av arbeidsnedleggelser den siste tiden. SAS har også hatt flere streiker opp gjennom de siste årene.

 

Jeg har egentlig et ganske nøytralt forhold til SAS. Jeg har opplevd både god og dårlig service på mine reiser. Noe man må forvente fra ett hvert selskap. Det har desverre blitt dårligere etter fusjonen, men om det er SAS/Braathens som skal ta skylden eller inntoget av lavprisselskap skal ikke jeg uttale meg om.

 

Det jeg reagerer på i denne debatten er hvordan enkelte tar det på seg å fortelle den yngre generasjonen at vår mening ikke betyr noe, fordi vi ikke er gamle nok. En debatt blir nesten alltid lagt død med en gang alder blir blir brukt som argument fordi det er umulig å argumentere mot.

 

Jeg er ikke enig i alt som har blitt fremstilt av "sas motstanderne" her, og det kunne nok ha blitt fremstilt på en bedre måte, men å argumentere i mot med "hvor gammel er du da" og "bli voksen" er ikke bare dårlig debattering, men også umodent.

 

Bare mine two cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg skal ikke gå dypt inn i denne debatten da jeg egentlig begynner å bli lei slike debatter som hvem som er best og hvilken pappa som er sterkes osv....

 

En ting vil jeg i allefall få si, SAS Braathens har skutt ulykkelses fuglen og jeg tror det vil ta mange år med nihard jobbing for å få opp respekt og rykte...

 

Til den tid, ja få inn så mange konkurrerende flyselskaper og la samferdselsdepartementet begrense rute tilbudet til SAS Braathens her til lands ved å gi konsesjon til andre villige deltagere, om så lav pris selskaper fra polen.. Flere fly, flere typer fly.. Artig for oss spottere, morro for oss reisende.

 

Til den tid får en håpe i allefall Norwegian kommer tilbake på ruten mellom Ålesund og Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i alt som har blitt fremstilt av "sas motstanderne" her, og det kunne nok ha blitt fremstilt på en bedre måte, men å argumentere i mot med "hvor gammel er du da" og "bli voksen" er ikke bare dårlig debattering, men også umodent.

 

Bare mine two cents..

 

Altså dette med alder kom ikke inn før Aleksander M. Olstad på snart 18 år påsto at han hadde flydd mere med SAS siden 1.1.2005 enn det Geir Finstad hadde gjort halve livet sitt, derfor kom denne aldersdebatten i tillegg.

 

Uansett, dette tar mer og mer av :

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dere eldre bruker alltid alderen deres som argument for at dere har riktig, og at vi alltid tar feil uansett, det har ofte vist seg å være tilfelle her inne, så Arne er ikke helt på villspor nei.

 

Når du er så bombastisk, så får du tåle at du blir jekka ned. Spurte deg først om hvor gammel du var, som et hint men du kjørte på og da blir det for dumt og syte i etterkant. Personlig så vet jeg at det finnes mye bra og kansje vell så fornuftige 18 åringer, mye kjekk ungdom og du er sikkert en av de. Men det var du som kom med påstander som jeg svarte deg på. God påske. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det skulle da bare mangle at jeg skulle tåle å bli jekka ned, for all del "" Og jeg sier ikke at det er blitt sånn i denne diskusjonen, men jeg har sett tendenser til det i andre tråder!

Menne, jeg fortjente svaret jeg fikk av deg, Geir, det skal jeg innrømme ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det skulle da bare mangle at jeg skulle tåle å bli jekka ned, for all del "" Og jeg sier ikke at det er blitt sånn i denne diskusjonen, men jeg har sett tendenser til det i andre tråder!

Menne, jeg fortjente svaret jeg fikk av deg, Geir, det skal jeg innrømme ""

 

Der ser du, det du gjorde nå var kansje mere voksen oppførsell en jeg selv har prestert i det siste, skal se jeg har noe og lære av deg også... God helg.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forhåpentligvis denne streiken snart er ferdig, er det duket for mere streik. Da er det pilotene i SAS Danmark sin tur til å rasle med sablene (i tillegg til forhandlinger med flygelederene), så får vi bare håpe det blir løst uten

streik:

 

sakset fra NRK:

 

"Det er brudd i forhandlingene om en

ny hovedavtale mellom de danske

SAS-flygerne og ledelsen i selskapet,

og flygerne varsler aksjoner.

Leder for de danske flygerne, Mogens

Holgaard sier til telegrambyrået Ritzau

at flygerne går på jobb i påskeuken,

men utelukker ikke en mulig streik.

Holgaard sier at det nå er slutt på

all den smidighet og imøtekommenhet

de hittil har vist ledelsen.

SAS-ledelsen sier at flygerne la fram

stadig nye krav under forhandlingene"

 

 

Mer om dette:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21080

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5607669.html

 

 

Slike spøkefugler som produserer t-skjorter og buttons -

går tydeligvis en lys fremtid i møte:

 

"SAS Braathens: vi er best på bakken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...