Cato Støle Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Det er ikke alle som gidder bla seg gjennom 100 forskjellig fora! Jeg holder meg her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 En stor fordel med dette forumet er at her går praten på svensk, dansk og mest norsk. Det kan være en bidragsytende grunn til at folk som regel ikke poster ting på VACCSCA sine sider da denne er normalt på engelsk. De fleste av oss i VACCSCA leser også dette forumet, dog ikke så mange, men en del av oss. VATSIM/IAVO posten her på flightsim.no er ikke noe offisielt forum av VACCSCA med et godt supplement til de som ikke føler seg helt komfertabel med engelsk, og synes det kan til tider være lettere å forklare ting på norsk. Jeg synes denne debatten dro litt langt ang squawk koder, men det får så være, Daniel bør i utgangspunktet vite at han skal benytte tildelte koder og hvordan disse skal settes opp samt fungere. Dette står forklart i ASRC manual og på VATEUR. Det skal også være sagt at VACCSCA forumet stiller seg fullstendig åpen om noen har lyst til å ta opp en diskusjon eller et problem enten det er på svensk, dansk, norsk eller engelsk. Alle er hjertligen velkommen da det finnes flere gode "kvalifiserte" folk der til å svare på spørsmål ang VATSIM og VACCSCA.. Mitt tips, alt som har med VACCSCA og betjening av service relatert til det, samt alt som har med ATC bør helst taes opp der først, hvis så gjør er vi i VACCSCA veldig takknemmlig for det.. ----------------- Tom Knudsen Chief Executive of Technical (Etech) ACCSCA-6 VACCSCA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 I følge VATEUD følger disse kodene Eurocontrols "Transit code distribution", men jeg tror at dette er et gammelt system(for alt jeg vet) og at det nå brukes det pool systemet som ble nevnt. Cato kan vel kanskje svare mer på dette? Hvis det i såfall er slik, kunne det jo vært en ìde og ta dette opp i vaccsca. Da kunne man kanskje ha fått en pool for hele Europa som de nye softwarene støtter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Oppsummering! SQ koder som brukes innenfor VACCSCA: Squawk ranges allocated by VATSIM Europe Denmark: 7300-7377 Sweden: 6000-6077 Iceland: 4100-4177 Norway: 4200-4277 OSLO Control - ENOS_CTR = range 4200 - 4277 Bodø Control - ENBD_CTR = range 4300 - 4317 Stavanger Control - ENSV_CTR = range 4320 - 4337 Trondheim Control ENTR_CTR = range 4340 - 4357 1. Bruk de kodene som står over! 2. Du kan fritt velge hvilken rekkefølge du vil bruke. 3. Det mest praktiske er å gi SQ koder med F9, siden da får vi ikke fler fly med samme SQ koder. Mitt råd er som følger: Bruk F9 og ikke tenk noe mer over det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 geez Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Olstad Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Helt eneig med med Tom Knudsen angående språket. Skal jeg skrive et spørsmål på VACCSCA (på Engelsk) kommer resten av tråden til å handle om alle skrivefeilene. er fint å kunne skrive på norsk her. Men dette sklir helt ut av tråden. Det burde startes en egen tråd snart for denne diskusjonen? (Men påhvilket av forumene ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Tjae kan godt ske, at det ikke hører hjemme i denne tråd. Men jeg kan overhovedet ikke huske noget tidspunkt, hvor nogle på vaccsca har kommentert andres stavefejl. Så den hopper jeg ikke på. Desuden er du mere end velkommen til at skrive og svare på norsk på vaccsca. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 En ting er at Norske piloter skriver her.. Det kan jeg faktisk godt forstå. Men Vaccsca ATC'er bør holde seg 'hjemme' med slike spørsmål syns jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Har hørt SQ4157 blitt utdelt på Flesland i real, så det er vel ikke så langt ifra iallfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 4000-4077 er frie koder som kan brukes om ønskelig. Disse benyttes av Reykjavik, Oslo, Bodø, Stavanger, Bodø Sør, Malta, Madrid, Warsawa, Vienna og Lisboa kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Olav Sørensen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 En ting er at Norske piloter skriver her.. Det kan jeg faktisk godt forstå. Men Vaccsca ATC'er bør holde seg 'hjemme' med slike spørsmål syns jeg Tull og tøv....! Jeg er selv både pilot og Atc, og har ingen problemer med å akseptere at noen poster et spørsmål på Fs.no istedet for på Vaccsca! For "oss" som har vært med siden lenge før Vaccsca ble startet, så er det faktisk litt vanskelig å akseptere at det skal stilles spørsmål andre steder enn på Fs.no! Og for å holde seg til denne konkrete saken, så må det vel være helt likegyldig for alle og enhver hvor spørsmålstiller får et korrekt svar på sitt spørsmål, bare det er i overensstemmelse med de regler som gjelder på VATSIM! Og skal du vente på svar via Vaccsca, så vil jeg nok tro at det tar litt lengre tid enn det gjør via Fs.no, for det er nok ikke den aktiviteten der som det er her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Below are some standard special squawks: * 0001: USA President is on board * 1200: VFR flight (USA) * 4000: Military IFR/VFR * 7500: Hijack * 7600: Loss of radio communication. First, the pilot tunes 7700 for 1 minute, then 7600 for 15 seconds. * 7700: Emergency situation * 7777: Milirary interception operations Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Vi minner også avsluttnings vis her på disse squawk kodene Code Reserved for 0001-0017 Ambulance helicopter 0020-0027 Ambulance air plane 0030-0037 Radar testing /sector calibration 0040-0057 Meteorological aircraft 0060-0077 Aircraft releaseing parachutes 0100-0177 Air plane with royalty onboard 0200-0277 Helicopter with royalty onboard 1000/4 NATO Fighter Ops 7000 VFR standard (several OK) 7001-7017 Aerobatic "Show flying" 7020-7037 Police aircraft 7040-7477 VFR (if different codes) 7500 Hijacked aircraft 7501-7527 Aircraft in police activity 7530-7557 Helicopters in police activity 7600 Radio error 7700 Emergency 7701-7727 Air planes in SAR activity 7730-7757 Helicopters in SAR activity 7760-7776 On ground - Test Minner også om at dette er for VATSIM og ikke real life. Use them please............... _________________ Tom Knudsen Chief Executive of Technical ACCSCA-6 VACCSCA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Sager Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Flott oversikt Tom! Flere deg jeg ikke viste om Henger dem opp på veggen min her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 7730-7757 Helicopters in SAS activity dvs. Fly som er forsinket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 0001: USA President is on board 0001-0017 Ambulance helicopter Står det 0001 i ruta er det altså at Bush'ern er syk eller har slått seg og flyr helikopter til sykehuset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Skal stå 0001 der Halvdan.. I USA og alle andre plasser så er 0001 reservert USA president kun når han er i luften.. Samme som når flyet hans tar av så er det alltid Air force 1, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det står jo 0001 der da? To plasser i to forskjellige kategorier, og spørsmålet er da, hvilken av de er det som gjelder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 I USA og alle andre plasser så er 0001 reservert USA president kun når han er i luften.. Samme som når flyet hans tar av så er det alltid Air force 1, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Selvfølgelig, når han er i luften, ellers er det beregnet for ambulansehelikoptre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Of course.. Keep in mind, dette er VATSIM.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Da har jeg også forstått det litt bedre Tusen takk, Tom! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.