Gå til innhold

Bjørn Kjos!


Jan Peder Nilsen

Anbefalte innlegg

Hvem ville ikke hatt dollartegn i øya av å være boss i et selskap i medgang? ""

Og likheten i det ytre kan nok være så,men tror nok på innsiden at Kjoser'n er mildere enn O'Leary,som tross alt er ire,eller var det skotte? ""

De ansatte i NAS ser jo ut til å trives atskillig bedre enn de i RA. Og f.eks typeratingen på 737 betaler jo ikke pilotene som får jobb i NAS for selv. Hvilket i mange tilfeller er faktum for de i RA,de har jo en egen jobbsøkings/utdanningssenter hvor du kan skaffe deg typerating for så å søke jobb i selskapet. Snakk om gnien skotte,om det nå er det han O'Leary'en er ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan si hva f dere vil, men det er ingen andre en sas som har vert pionerer i europa med acars , HGS etc...hva har stagnasjonen betydd for miljøet? Det skal mere til en et glimt i øyet for og gi tryghet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller vel liten rolle om hva SAS var først ute med. De er på god vei ned i grøfta nå iallfall. I den grøfta hjelper verken HGS eller acars.

 

Firmaet som fattern jobber for byttet firmaavtale til BAW for å komme seg til London. De angrer ikke et eneste sekund for å si det sånn. BAW var til og med billigere.

 

Pilotene eller styret i SAS: Noe er iallfall stein galt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Bjørn Kjos er en kjempekar. En ting er hans personlighet, men han har tort det mange ikke tørr, nemlig å satse på noe som kan virke umulig. Han har bygd opp et selskap i en bransje med relativt stor risiko. Jeg vil si at han har lyktes med dette uansett hva som kan skje i fremtiden. Han skal ha foredrag på skolen min (Handelshøyskolen BI, Nydalen) på tirsdag og jeg gleder meg. Tror det er åpent for alle mot inngangspenger. Er nok ingen tvil om at humøret og vesenet hans har vært med på suksess'en hans. Flott kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for å være ærlig, så ser jeg en klar sammenheng mellom Kjos og han 'morsomme' kisen som er sjefen i Ryanair (o'Leary?). Han er også en morsom kar som liker å dra en spøk, men begge er nok beinharde forretningsmenn som har en eneste misjon her i livet, nemlig å tjene mest mulig penger. Da kommer fort hensyn til ansatte i neste rekke.

 

 

 

Vis dere fulgte med i en debatt kjos var med i så sa han direkte at ansatte kommer før passasjerer fordi vis man har fornøyde ansatte så gjør de ansatte så passasjerene blir fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Uten å blande meg for mye inn i diskusjonen Kjos, o'Leary, Norwegian, SAS og Ryanair så skjønner jeg ikke etter alt dette bråket rundt SAS Braathens at den Norske divisjonen i SAS kan trekke seg fullstendig ut av SAS systemet.

La Sverige og Danmark kjøre sitt løp i SAS systemet så kan Norge eventuelt finne andre løsninger som kanskje er til det beste for alle.

SAS systemet er ikke lenger hva det en gang var.

 

En annen ting jeg alltid har lurt på er hvorfor SAS ikke har langdistanse avganger fra Gardermoen? Enten blir det Kjøbenhavn eller Arlanda.

 

Nei, la Sverige og Danmark styre med sitt så får vi heller ordne opp sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg alltid har lurt på er hvorfor SAS ikke har langdistanse avganger fra Gardermoen? Enten blir det Kjøbenhavn eller Arlanda.
Når de ikke kan få en såpass viktig rute som Oslo - New York til å lønne seg, så sier det seg selv at flere langdistanseruter ikke er særlig aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Når de ikke kan få en såpass viktig rute som Oslo - New York til å lønne seg, så sier det seg selv at flere langdistanseruter ikke er særlig aktuelt.

 

Ingenting trenger å være selvsigende.

Den Norske Stat er med på å sponse SAS systemet. Da kunne de f.eks. flyttet en avgang fra Køben eller Arlanda over til Gardermoen.

Alle vi i Norge som reiser med SAS må på død å liv til enten Køben eller Arlanda.

Det er ikke verre en å snu litt på flisa.

Men så har vi jo heldigvis Continental da som berger anseelsen at Gardemoen har long haul flight til Unaiten ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke...

 

Den Norske Stat, er det myndighetene det? De sitter i en eierposisjon, men så vidt jeg vet går det ikke noen pengestrøm fra staten til SAS (det er vel snarere motsatt). Og myndighetene har ikke så store muligheter til å legge seg opp i driften av selskapet, utenom regulatoriske virkemidler da.

 

Eller er det den norske befolkningen? Da kan jeg opplyse om at for de som bor utenfor østlandsområdet er Kastrup en bedre hub enn Gardermoen. Om man kommer med utenlandsfly til Oslo, må man hente ut bagasjen, gå gjennom tollen, sjekke bagasjen inn igjen, ta fly til neste bestemmelsessted og hente bagasjen nok en gang. Mye greiere å fly via Kastrup, mye kulere flyplass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Den Norske Stat i denne sammenheng er det myndighetene (Nærings- og Handelsdepartementet) som er i en eierposisjon og det har ingenting med pengeflyt eller for å bruke ditt ord, pengestrøm.

Den danske, norske og svenske stats eierskap er respektive 14,3 %, 14,3 % og 21,4 % av aksjene i SAS. De øvrige 50 % av aksjene eies av private interesser.

 

Om man kommer med utenlandsfly til Oslo, må man hente ut bagasjen, gå gjennom tollen, sjekke bagasjen inn igjen, ta fly til neste bestemmelsessted og hente bagasjen nok en gang. Mye greiere å fly via Kastrup, mye kulere flyplass også.

 

Og akkurat den problemstillingen er det Avinor som kan løse. Har selv reist gjennom Kastrup flere ganger og kan ikke si at den skiller seg bedre ut en Gardermoen uten at det betyr at jeg synes Gardermoen er noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Og f.eks typeratingen på 737 betaler jo ikke pilotene som får jobb i NAS for selv.

 

 

Nehei. Da lurer jeg på hvorfor noen jeg kjenner har betalt ratingen sin for å begynne i Norwegian... , men det var kanskje bare for å være snill mot Norwegian?

Vel.. nå kan jo hvem som helst ha kjøpt sin egen typerating FØR man søker seg jobb så klart,uansett hvilket selskap her i verden man jobber i. Men mitt poeng var at Ryanair har laget et eget opplegg med typerating og div. videreutdanning

som da er beregnet for piloter som da etter endt eksaminering/sertifisering vil søke jobb hos Ryanair. Dette er jo en bevisst strategi for selskapet. Økonomisk selvfølgelig,etter som de er et lavprisselskap til det fulle. Derimot så har da ikke Norwegian et slikt opplegg så vidt meg bekjent..

 

ere kan si hva f dere vil, men det er ingen andre en sas som har vert pionerer i europa med acars , HGS etc...hva har stagnasjonen betydd for miljøet? Det skal mere til en et glimt i øyet for og gi tryghet....

Joda,ære være SAS for det. Men betyr det at ALLE andre eller evt. Norwegian, IKKE er trygge å fly med da? Du må gjerne spytte ut informasjon som du mener å sitte inne med som da konkretiserer det litt mer...

Derimot,hva Bjørn Kjos utsråler.. jo så er det NETTOPP trygghet,selvsikkerhet,ikke minst menneskelighet. Og nettopp det at man har den selvinnsikten om at man er menneskelig,gjør da absolutt en istand til å kunne bedre demme opp for de eventuelle feil og potensielle farlige situasjoner som lett kan oppstå når man har med et såpass komplekst maskineri som å drive et flyselskap. At Bjørn Kjos..oser av trygghet,er det da ingen som helst tvil om. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...