Gå til innhold

Flyskatt


Georg Oftedal

Anbefalte innlegg

Regner med at den smileyn var ironisk. Tillegget i pris blir fra 8 kroner og opp til 320 kroner leste jeg. Avhengig av avstand og klasse.

Det er jo ikke mye. Og hvorfor skal man ikke kunne dele litt. Alle har råd til å betale det lille ekstra. Men jeg ser problemet med at folk føler seg presset til det.

Synes det er et bra tiltak ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visstnok øremerkede penger som skal gå til bekjempelse av sykdommer som AIDS, Malaria og tuberkulose i fattige land. Det handler vel rett og slett om å kunne putte litt penger inn i bekjempelse av sykdommer som folk som har råd til å fly, sjeldent ville hatt problemer med å medisinere seg imot. En tuberkulosevaksine koster ikke mange kronene. Det er noe vi i Norge tar for gitt, og blir vaksinert før vi engang vet hva det er. Bistandsstøtten forvaltes av Norad, som bruker pengene på de formål som de mener er viktige. Se norad.no.

Bl.a. til humanitære organisasjoner og NGO'er. Om de tar 8 kroner her eller kroner der er vel likegyldig for mannen i gata.

Og det er vel ikke akkurat folk med dårligst råd som flyr, så jeg tror ikke noen tar skade av det.

Men jeg tror nok det kommer til å bli oppstandelse uansett.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror nok det kommer til å bli oppstandelse uansett.

""

 

you can say that again. ""

 

Syns deter helt greit å ha denne avgiften, men jeg syns kanskje den heller burde gå til flysikkerhet, eller noe viktig som var øremerka til flyselskapene.

 

Ikke det at bekjempelse av HIV/AIDS ikke er viktig, for det er det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMHO mener jeg det er helt på trynet at flypassasjerer skal skattlegges for å støtte den tredje verden sine problemer.

 

Det er jo like idiotisk som å legge på 2 kr skatt i billettprisen på trikken i Oslo, som skal gå til bekjempelse av AIDS i Afrika, eller legge på 10 kr i "støtteavgift" på langveis busser og togbilletter, som skal gå å få tak over hodet til de hjemløse og stoffmisbrukere i New Delhi (eller en hvilken som helst annen by).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man alltid sette slike avgifter på flytrafikk?

Denne bransjen er nok presset som den er, og 8 kr blir fort hevet til flere hundre, bare vent å se...

Hva i huleste har HIV, Aids og fattigdom med norsk flytrafikk å gjøre?

I ytterste konsekvens blir norske distrikter og arbeidsplassene der mest rammet, siden dem er mest avhengig av flytransport. (Hvor ble det av distriktspolitikken?)

Skal man ha slike avgifter så kan man vell innføre dem på buss og tog, siden det er flest reisende med disse transportmidlene hver dag....

Måtte regjeringa brenne en viss plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo like idiotisk som å legge på 2 kr skatt i billettprisen på trikken i Oslo

Tss, i dag økte faktisk billettprisene også! Fem kroner på barn flexikort (var det jeg fikk med meg), og så fjernet de tre måneders kortet. I dioter...

 

Er helt enig i at vi heller burde hjelpe de som har det vanskelig i Norge. De kaster i alle fall ikke stein/brannbomber på oss som "takk for hjelpen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener det at de 8 kronene heller burde gå til oss selv så synes jeg det er veldig egoistisk. Det er heller politikerne som må ta på seg skylden for at folk har det vanskelig i dette landet. Slik vil det alltid være. Er oppfatningen hos mange her at vi helst ikke skal gi en eneste krone til utlandet? At vi skal gi de til folk her hjemme istedet?

Norge har ressurser til å rydde opp i problemene her hjemme. Det er vel heller disponering av de midlene vi har som er feil. Særlig innen psykiatrien. Men at de 8 kronene ikke skal kunne gå til bekjemping av sykdommer som vi ikke behøver å bekymre oss for skjønner jeg ikke. Vi får tuberkulose sprøyta i skinka dagen vi blir født. Hadde alle fått det så hadde det kunne reddet mange mennesker fra sykdom. Ingen her i Norge sliter med tuberkulose og malaria såvidt meg bekjent.

 

Nei, vi får passe på de få kronene vi har her i landet så vi slipper å dele med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller så er avgiftene du blir pålagt å betale mer eller mindre logisk. Du betaler bompenger for å kjøre på veien, og pengene går da til veibygging (Hva skal man da med årsavgift på bil?). Security avgift på flyplassen går til sikkerhetsarbeid, men solidaritetsavift på flyreiser, som går da til sykdomsbekjempelse i Afrika, det har ikke noen som helst logisk forankring.

Norge gir allerede flere milliarder i u-hjelp, hvor blir det av disse pengene, de kan jo ikke gå til u-landene siden vi må ta inn ekstra fra flypassasjerene....

Ute i distriktene, spesielt i nord-norge, er det svært få eller ingen alternativer til flyreiser, pga lange avstander og elendige veier, følgelig blir dette en avgift som lammer nord-norge med full kraft.

P.S her har vi ikke konkuranse på kortbanenettet, så billettprisen går bare en vei, nemlig rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn... skal nå alltid klage. Er det krig i verden så klager vi over det. Sender vi folk for å hjelpe the good guys; ja så er det jaggu feil det også. Nå sender vi ingen... folk reiser i alle retninger og jeg er meget villig til å betale litt ekstra så lenge det står i stil med billettprisen. Om jeg bestiller lavpris forventer jeg laveste ekstra-avgift. Ellers er prinsippet feil. Da tar jeg NSB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikaskatt på flybilletter.. hjelpes meg..

 

Hvorfor i alle dager skal en spesiell bransje, som lever under et konstant økonomisk press fra før tynes på denne måten? Hvorfor skal bare flypassasjerene betale?

Hva har egentlig luftfartsbransjen gjort mot U-landa?

(bortsett fra å drive flytrafikk, som fremmer økonomisk vekst..)

 

Hva med å åpne for mer handel med firma fra u-land? bedre uhjelp finnes vell ikke....

 

For all del, U-land trenger vår støtte, og jeg har på ingen måte noe i mot å hjelpe, men jeg ønsker å gjøre det frivillig!

Blir denne avgiften trædd nedover oss, så er det slutt på støtte fra meg i innsamlingsaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...