Thomas Varn Mortensen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 I de fleste lande er markeringerne på rullebanerne hvide, mens de i Norge er gule. Hvordan kan det være? Har det noget at gøre med, at det er nemmere at se den gule farve, hvis der er sne på banen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Korrekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Riktig det, det er pga snøen som ofte ligger på rullebanene, at det er gule markeringer her i Norge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Samme som med norske veier har gul midtstripe. Er veldig sjelden du ser det i utlandet, men har det noe med snø å gjøre? Det finnes vel snø i Sverige også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ja men de vil ha en god grunn å skylde på når de kjører av veien ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Mens norske sjåfører ikke kjører av veien Neida, bare tuller! Men det kreves en egen tillatelse for å kunne ha gule rullebanemerkinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det kalles vel "avvik" i forhold til ICAO-standard. Flygelederne på forumet burde kunne alt om dette. (ikke at de er avvikere, men de har nok lest mer om det enn de fleste her)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Luftfartstilsynet ser på om dette avviket skal fjernes, men det vil møte sterk motstand hos mange lufthavner. Begrunnelsen for å fjerne det, er at crew kan misforstå merkingene, tro at de er på en taksebane (vistnok), da de er gule. Jeg kjøper glatt den forklaringen, men mener også at man kan grave ned litt penger i å sette opp RWY guard light, stop bars osv før man begynner å male om rullebanene. Skal vi gå over til hvit merkin, må man begynne med temorær merking i stedet, og det vil føre til kostnader og ikke minst nedsatt regularitet. Om man etter avsluttet brøyting må inn å hente malebilen for å merke centerline, da er vi ute å kjøre. Etter at man har begynt å etterstrebe svart rullebane også nord av Saltfjellet, så er gul centerline synlig mye av vinteren. Med hvit blir den borte..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Varn Mortensen Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Takker så mye for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 PS... Etter nye regler skal alle rullbanene i Norge nå merkes med fluoriserende bane merking.. Dette er farge som gjør at merkningen vises i mørket og under snø.. Denne vil også lyse ekstra opp i mørket som igjen vil være med på å redusere kostnadene med runway lights osv. Runway lights forsvinner ikke om noen lurte på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Denne vil også lyse ekstra opp i mørket som igjen vil være med på å redusere kostnadene med runway lights osv. Runway lights forsvinner ikke om noen lurte på det. Hvordan kan den da være med på å redusere kostnadene på lysene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Har ikke peiling for å være helt ærlig, bare siterte hva jeg hørte fra AFISen på ENOV Kanskje dem rett og slett fjerner taxi lights eller noe i den duren, lite trolig men.. Finnes sikkert noe info om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Har ikke peiling for å være helt ærlig, bare siterte hva jeg hørte fra AFISen på ENOV Han snakket nok ut av romp@..... Det har ingen ting med fjerning av lys eller reduksjon av lysstyrke. Man skal rett og slett se markeringene bedre i mørke/dårlig sikt. Hadde det vært Avinor som kom med dette for å spare penger hadde Luftfartstilsynet sparket den på helvolley tilbake! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 hehe sant nok.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.