Gå til innhold

Track IR...


Frode Johansen

Anbefalte innlegg

Vel, rent teknisk, så kan du få kjøpt en TrackIR fra Pek og Klikk. Dem skal ha 2490,- for den pluss moms, dvs. totalt 3112,- pluss frakt. På bildet ser det ut som om det er en TrackIR ver. 1 (dvs. den aller første som kom). Den får du sikkert kjøpt brukt for en hundrelapp, og jeg vil ikke anbefale den til FS2004. Jeg synes det er på grensen til svindel å selge slikt gammalt søppel, til en pris som ikke hører den rasjonelle verden til.

 

En TrackIR 4 koster $ 179.95, og tro meg, FS2004 vil aldri bli det samme. Jeg benytter nå to stk. 21" i det som kalles for "Horizontal Span View" dvs. at begge skjermene fungerer som en kjempeskjerm med oppløsning på 3200x1200 pixler. Jeg benytter derfor utelukkende virtual cockpit når jeg flyr. I tillegg har jeg TrackIR 3 med 3D-støtte. Jeg har benyttet TrackIR fra ver. 1. Min erfaring er at det ikke er mulig å sammenligne de gamle 2D versjonene med 3D versjonen. 2D versjonen fungerte ikke så bra. 3D versjonen er av en helt annen klasse. Nå beveger jeg meg i cockpiten som om jeg var der (ser ut av vinduene, operer panel, takpanel og konsoll). Det må bare oppleves. Men jeg anbefaler store skjermer (jeg kjøpte noen 21" CRT-beist brukt fra QXL.no). Tung og klumpete, men de gjør nytten.

 

Så jeg anbefaler TrackIR-4 på det varmeste

 

Mvh

Egil Johnsen

Meget tilfreds eier av TrackIR-3 3D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt kan jeg iallefall ikke annet enn å skryte av naturalpoint.com... Det er nå 22 timer siden jeg bestillte min TrackIR 4 derfra, og nå har den reist heeelt fra Albany, Oregon til Köln, Tyskland...

Fortsetter den med det tempoet så har jeg den snart... ""

 

 

...men det er ingen bråhast, for jeg venter ennå på den nye pc'en min som nok kommer på Torsdag... Det blir leit å gå fra 17" LCD til 24" LCD Widescreen... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil:

 

Tusen takk for meget informativt innlegg.

 

et par tilleggsspørsmål:

 

-> Jeg forstår at jeg trenger TrackIR 3 eller 4. Kommer disse to versjonene med 3D støtte?

-> Hva kreves av hardware for å drive dette? (les: er det sinnsykt mye tillegutgifter for å få PC'en min til å drive det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postpakke fra England til Norge ja.. En beryktet tjeneste det der, og sist jeg fikk noe fra England med posten så tok det nesten to mnd fra pakken ble fortollet Norge til jeg hadde den...

 

Vet ikke om det har blitt forandret på siden den gang, men da sto ikke Posten ansvarlig for håndteringen av pakken annet enn som siste ledd. Mottak, fortolling og ekspedering av postpakker fra England ble håndtert av et høyst suspekt firma innerst i Oslofjorden...

 

Måtte faktisk true med å komme på besøk før de fikk somlet seg til å sende meg pakken min...

 

 

Etter en sånn erfaring så driter man i hva frakt koster bare man unngår posten og deres leverandører. Frakt fra USA med UPS kostet litt under 300,-, og da får jeg pakken levert på døra hvr jeg enn måtte befinne meg i fylket, av budbil, ferdig fortollet...

 

Når jeg handler fra utlandet så bruker jeg utelukkende tjenester som DHL, UPS, FedEx, osv... Slår aldri feil, og den ene gangen jeg opplevde noe tull, så ringte DHL og fortalte at pakken hadde forsvunnet under omlasting i Frankfurt, og at ny pakke var allerede på vei fra leverandøren.. Beklager beklager, og jeg håper virkelig ikke at dette vil skape problemer for deg... *Krype-krype*

 

Prøv å få den uoppfordret fra posten du... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, så jeg er ikke alene om å ha bestilt Track IR nei ""

 

Vel, jeg sitter her og er litt sånn småirritert..

Fra Florida til Gardermoen, tok det 2 dager, ifølge FedEx's trackingsystem, og der har den ligget siden 29 januar!!! Så, Kenneth, ikke forvent deg at du får den de første dagene """"

 

Hvorfor skal det ta så jæ... lang tid.. jeg trenger track IR'n sånn at jeg får brukte det under Condorflygingen i morgen.. ojojoj som jeg gleder meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke alene...

 

Jeg vet ikke hva det går av FedEx om dagen - Jeg har også en pakke som har ligget i Oslo siden 26. Januar. I går ringte de og forklarte at de mangler tolldokumenter. Jeg faxet de til dem, men stadig ligger pakken på samme sted....

Tidligere har de vært verdensmester i klassen og klart å videresende pakkene nordover samme dag de ankom Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sitter her og er litt sånn småirritert..

Fra Florida til Gardermoen, tok det 2 dager, ifølge FedEx's trackingsystem, og der har den ligget siden 29 januar!!! Så, Kenneth, ikke forvent deg at du får den de første dagene """"

 

Vel, pakken ble registrert i Oslo 30 timer etter at den var bestillt fra firmaet i Oregon, USA, så nå er det vel bare å vente...

 

Nå får jeg vel ikke den nye pc'en før på fredag, så jeg har ikke hastverk... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, Kenneth, ikke forvent deg at du får den de første dagene """"

 

Hva med allerede idag da?

 

Pakken ankom 18:40 med budbil... ""

 

Ser ut som om du valgte feil firma å sende med.. UPS er tydligvis et godt valg... ""

 

Det gikk 43 timer fra bestilling ble sendt til Oregon, til pakken ankom i Stokke..

 

Imponerende raskt levert... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen unormale krav til hardware. Den krever kanskje litt prosessorkraft, men har du en oppegående pc tror jeg ikke det blir noe problem.

 

OK... men man må kjøre to skjermer, eller? og det krever jo litt skjermkort? Eller holder det å kjøre en på VGA og en på DVI fra samme kortet (hvis kortet er greit altså)...

 

Blir det i hele tatt noe tøft å kjøre trackIR på en skjerm (feks en 21") ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir tøft?

Om det blir tøft!!??

 

Selvfølgelig blir det tøft!! ""

 

...men fra spøk til revolver....

Måtte jo selvsagt prøve det nye leketøyet igår kveld....

Nå hadde jeg ikke FS2004 installert, så det ble på FS2002, hvor man bare har støtte for pitch og yaw på TrackIR.

 

Dette ble gjort med en 17" LCD, og selv med kun to akser og liten skjerm, så tør jeg påstå at TrackIR er det beste "addon" jeg noen gang har prøvd. Litt uvant var det jo i starten, men etter å ha testet litt i en halvtimes tid, så mener jeg at TrackIR er det største som har skjedd FS siden joysticken... ""

 

Systemkravene på esken er ikke så store. Minimum PII 500 Mhz, USB, og en CD-ROM... ""

Min maskin, som helt klart begynner å trekke på årene, er en PIII 600 MHz, og i FS så mistet jeg vel 4-5 FPS med TrackIR aktiv... Den bruker mao. overaskende lite ressurser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker TrackIR3, og jeg har en 19" skjerm. Det vil sikkert være enda bedre på en 21", for da kan du vri hodet enda mer før du ser utenfor skjermen og må vri øynene tilbake for å se det som er på skjermen. Man må jo uansett tilpasse profilene til sitt behov slik at når du vrir hodet f.eks. 1°, så vrir kameraet i FS2004 seg f.eks. 10° (jeg bruker en faktor på 14, som øker litt ut mot sidene).

 

 

Vær obs på at dere kan oppleve en mild sjøsyke i starten. "" Jeg gjorde det de første 5-6 timene med spilling hvis jeg bevegde hodet mitt for mye, for jeg var ikke vant med at kameraet i flysimmen skulle bevege seg så mye. Men nå er jeg helt vant med det og det føles som den mest naturlige ting i verden. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... men man må kjøre to skjermer, eller? og det krever jo litt skjermkort? Eller holder det å kjøre en på VGA og en på DVI fra samme kortet (hvis kortet er greit altså)...

 

Nei, en TrackIR har ingenting med skjermen å gjøre. Det er en ekstra enhet som styrer "kameraet" i flysimulatoren, på samme måte som f.eks. en mus (bare at du kan bevege hodet i 3 dimensjoner). Hvis du bare har én skjerm er TrackIR en enda større fordel (hvis du har to skjermer har du jo allerede muligheten til å se deg litt rundt).

 

TrackIR er bare en ekstra "styreenhet" (som krever litt beregninger fra prosessoren), det krever vanligvis ikke noe ekstra fra skjermkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Min maskin, som helt klart begynner å trekke på årene, er en PIII 600 MHz,...

 

Har du sagt "a" så får du si "a".... selv om det er litt off-topic kunne det være interessant å høre hva den "nye" maskinvaren vil bestå av..

 

Tja...

  • Pentium D 3,2 GHz
  • 2 GB RAM
  • 1 TB HDD (2x 500 GB)
  • GeForce 7800GTX 256 MB
  • 24" Widescreen LCD

Det var vel de viktigste tingene...

Har vel forhåpninger om at FS9 skal gå passe greit med dette oppsettet, og kombinert med TrackIR 4 så blir det vel ganske gøy med FS igjen tror jeg... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...