Gå til innhold

Must rotate! ( se bilde)


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Mye tryggere å heller lande for refuel en plass

Når fuelprisen er lav der man er der og da, er det ikke så dumt å fylle så mye man har plass til dersom destinasjonen har dyr fuel.

La oss si at man flyr Arlanda-Gardermoen-Arlanda.

Hvis det er mye billigere fuel på Arlanda er det ingenting i veien for å fylle nok til at man når tilbake fra Gardermoen så man slipper å betale dyrt i Norge.

Flyet brukte kanskje litt drøyt mye rullebane men når man har betalt flyplassavgiften skal man utnytte hele banen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at Il-86 og Il-96 har lite motorkraft i forhold til mange andre maskiner av tilsvarende størrelse. Feks trenger en fullastet Il-86 ca 2700m for å ta av, mens en fullastet Il-96 trenger 3200m! Men hovedgrunnen til at dette skjer er at russiske piloter sjelden gir full pinne, rett og slett for å mindre slitasjen på motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuznetsov motorene på IL-86 har jo kun skyvekraft på 28,660 lbs! En 737-900 nærmer seg jo det nivået med 27,300 jo "" (Riktignok kun to motorer da...)

 

Men når en tenker på at en Il-86 har en MTOW på ca 458000lb, mot ca 174000lbs på B739, så er det likevel rimelig drøyt...

 

IL-96 har 35,970 lbs, men ikke mye å skryte av det heller...

På den annen side, A340-300 har jo kun 32,000 lbs.

 

Men så genererer vingene til en A34X en hel del mer løft ved en viss hastighet enn vingene til en Il-96.... I tillegg, motorene til Il-86/Il-96 til går på langt nær på max thrust, da de har en mindre god varighet ved slik bruk. Derfor bruker gjerne pilotene så lite thrust som mulig i forhold til tilgjengelig rullebanelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, motorene til Il-86/Il-96 til går på langt nær på max thrust, da de har en mindre god varighet ved slik bruk. Derfor bruker gjerne pilotene så lite thrust som mulig i forhold til tilgjengelig rullebanelengde.

 

-noe disse bildene er meget gode eksempler på. FMC må stå på ti desimaler og alle er tatt med i svaret, for maken til beregning skal man lete lenge etter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene hadde nok god peiling på hva de gjorde for noe. Men betyr det at jeg vil si at det er forsvarlig, nei, selvfølgelig ikke.

 

God peiling, ja, muligens, men likevel klin gærne... som de fleste russiske frakt-piloter jeg har hatt gleden av å jobbe med ""

I følge sjefen for et av selskapene som har base der jeg jobber, laster de som regel opp til 15 ton over MTOW paa IL-76'ene, fordi de vet av erfaring at dette går bra. Det er heller ikke uvanlig at kapteinen fyller opp tankene ekstra av egen lomme, for så å selge fuelen når de kommer til bestemmelsesstedet og tjene litt ekstra ved å gjøre dette.

 

IL76'ene skal visstnok ikke ha noe problem om de får motorbortfall etter V1, flyene vil likevel klare å komme seg i lufta av gammal vane, selv om jeg tviler litt etter å ha sett litt for mange avganger som ligner på dette bildet... Spennende er det i allefall, og ikke snakk om at noen ville fått meg til å bli med på en slik flygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...