Andreas Grindvoll Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Kunne folk poste diverse METAR-meldinger fra stormen her? TROMSØ METAR 201820Z 19029KT CAVOK M09/M19 Q1020 NOSIG RMK/WIND 2600FT 17057G76KT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 METAR 201850Z 18028KT CAVOK M09/M18 Q1019 NOSIG RMK/WIND 2600FT 17062G76KT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Riktig farlig wind-shear det der. Men hvilken flyplass er det fra, Værnes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Begge er fra ENTC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Tilrem Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 ENBN 200550Z 14039G60KT 100V170 CAVOK M05/M09 Q1006 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Hansen Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Har ikke METAR'n tilgjengelig. Men mener å huske vi hadde i Hammerfest(ENHF) gusting 54 kts på flyplassen, og 82 kts i 1100 ft.Dette var på tirsdag. Var ganske friskt da. På melkøya utenfor Hammerfest målte vi gusting 56 m/s Vi evakuerte samme dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 >>> ENHF (HAMMERFEST) <<< METAR 210050Z 19010G20KT 130V250 CAVOK M17/M22 Q1031 TAF (FC) 202300Z 210006 20020G30KT CAVOK TEMPO 0006 20030G45KT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 METAR 201850Z 18028KT CAVOK M09/M18 Q1019 NOSIG RMK/WIND 2600FT 17062G76KT Riktig farlig wind-shear det der. Den vindsituationen ger inte windshear på TOS. Det är bara ca 10 grader skillnad på vindriktningen på backen och i höjden, och ingen variation. Vinden i 2600ft är på Kjölen fjellet på Kvalöya, väst för flygplatsen, där radarn står. Det måste bli en slags venturi effekt över det fjellet, för höjdvindarna över sundet är omkring hälften så starka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Virker som det blåser mer enn metaren viser... Var oppi 32kt igårkveld iallefall. Tror dere Narve flytter seg sørover? KJEVIK 210920Z 01013KT 340V050 9000 -SN BKN025 M05/M08 Q1020 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 >>> ENBO (BODO) <<< METAR 180550Z 12036G51KT CAVOK M02/M10 Q1014 NOSIG TAF (FC) 180500Z 180615 12035G50KT 9999 FEW030 SCT070 TEMPO 1215 12020G35KT TAF (FT) 180500Z 181206 12030G45KT 9999 FEW030 BKN070 TEMPO 1221 12020G35KT BECMG 2202 12040G55KT TEMPO 2206 12030G45KT -- >>> ENHF (HAMMERFEST) <<< METAR 180550Z 20022G33KT 150V250 CAVOK M10/M20 Q1020 RMK WIND AT 1100FT 21040G60KT TAF (FC) 180500Z 180612 21020G30KT CAVOK TEMPO 0612 21030G50KT fra den 18. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Ooh... Gusting 51kt For ikke å snakke om Grindvoll sin på 76, hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 METAR 201850Z 18028KT CAVOK M09/M18 Q1019 NOSIG RMK/WIND 2600FT 17062G76KT Riktig farlig wind-shear det der. Den vindsituationen ger inte windshear på TOS. Det är bara ca 10 grader skillnad på vindriktningen på backen och i höjden, och ingen variation. Vinden i 2600ft är på Kjölen fjellet på Kvalöya, väst för flygplatsen, där radarn står. Det måste bli en slags venturi effekt över det fjellet, för höjdvindarna över sundet är omkring hälften så starka. Ok, men uten å ha noe som helst lokalkjennskap til forholdene i og rundt flyplassen i Tromsø og at vindmålerne er plassert på forskjellige steder, er vel rundt 40 knop i forskjell i vindstyrken som man leser i METAREN her for windshear å regne? Det er ikke et krav om at store signifikante endringer i vindstyrken i ulike høyder også skal komme fra ulike retninger. De kan absolutt gjøre det, men det er vel et og/eller her, ikke bare og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jag är fullständigt klar över att det inte måste vara variation i vindriktning för att det ska kallas windshear... Men eftersom jag har lokalkunnskap om förhållandena i Tromsö så försöker jag bara förklara för dig att vinden som mäts i 2600ft ligger 8,7km NW om platsen. Det är ju som du skriver ca 40kt skillnad i hastigheten, men det är altså 2600ft höjdskillnad på de olika vindmätarna vilket ger en genomsnittlig vindminskning på ca 8kt per 500ft... Och som jag försökte förklara i mitt tidigare inlägg så blåser det som oftast hårdare över Kjölen fjellet än det gör ut över sundet, i samma höjd. När vinden vrider mer mot väst, så är det vanligare med windshear på TOS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Strøm Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Her er litt fra Framnes på fredag. ENNK 210850Z 16012G26KT 360V320 CAVOK M06/M20 Q1021 THR01 15020G39KT 090V200 ENNK NIL ENNK 210750Z 14014G26KT 050V250 CAVOK M06/M20 Q1021 THR01 15021G37KT 080V200 ENNK 210550Z 15010G25KT 360V300 CAVOK M06/M20 Q1020 THR01 14019G36KT 070V090 ENNK NIL ENNK 201850Z 17008G20KT 050V340 CAVOK M05/M19 Q1016 THR01 15019G37KT 100V200 ENNK 201750Z 15011G33KT 030V330 CAVOK M05/M20 Q1016 THR01 15007G20KT 030V300 ENNK 201550Z 17008G26KT 010V240 CAVOK M05/M20 Q1016 THR01 12016G32KT 080V270 ENNK 201350Z 20017G31KT 130V320 CAVOK M04/M19 Q1015 THR01 17023G50KT 060V310 ENNK 201050Z 15023G44KT 090V240 CAVOK M04/M21 Q1015 ENNK 200950Z 15024G38KT 090V270 CAVOK M04/M21 Q1015 ENNK 200750Z 15027G47KT CAVOK M05/M20 Q1016 ENNK 200550Z 15032G47KT 090V240 CAVOK M05/M22 Q1017 ENNK 200450Z 15031G46KT CAVOK M04/M21 Q1017 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Turbulens på bakken til og med, Tom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.