Ivar Skaugstad Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Halla folkens! Vi er nå godt inne i vinterhalvåret og vinterstormen Narve har erobret mesteparten av vårt ganske land. Mye nedbør sør i landet og mye vind nord i landet. Jeg har iallefall tenkt meg nordover fra Gardermoen etter middag og fly rundt om i nord Norge iløpet av kvelden for å gi meg selv en utfordring. Noen som tar på seg annsvar og stiller som ATC der oppe i kveld, regner med at det er flere enn meg som ville hatt gleden av en ATC rik aften i det kalde og forblåste nord. Håper på å se flere piloter farte rundt på den nordlige halvkulen av landet, jeg blir iallefall å finne der! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hvis jeg får tid i kveld tar jeg BU286 TC->BO... Lengre nord enn det kommer jeg ikke med 737ern? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Gled dere det blåser som et helv*** her nå 51kts gusting 66kts på 2500ft, "uheldigvis" ikke crosswind >>> ENTC (TROMSO/LANGNES) <<< METAR 191620Z 18027G37KT CAVOK M08/M20 Q1023 NOSIG RMK WIND 2600FT 17051G66KT TAF (FC) 191400Z 191524 18035G45KT CAVOK TEMPO 1524 18025G35KT TAF (FT) NIL >>> ENBO (BODO) <<< METAR 191620Z 13027KT CAVOK M06/M18 Q1017 NOSIG TAF (FC) 191400Z 191524 12035G50KT CAVOK TEMPO 1524 10025G40KT TAF (FT) 191100Z 191812 12040G55KT 9999 FEW040 BKN080 TEMPO 1812 10030G45KT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hvis jeg får tid i kveld tar jeg BU286 TC->BO... Lengre nord enn det kommer jeg ikke med 737ern? Du kan jo fly østover til Alta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond-Aage Kvamme Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Kommer jo helt øst til Kirkenes med den. Kunne for resten også tenke meg mer aktivitet(les ATC) nordpå. Mange artige flyplasser, men dessverre sjelden bemannet. Er dessverre ikke kompetent selv til annet enn å holde meg sånn nogenlunde i lufta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Uten piloter, ingen ATC, og omvendt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Uten piloter, ingen ATC, og omvendt... Helgen var et unntak.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Værnes approach er åpen på søndag fra ca 19 til 21 (lengre om det er trafikk for det). Velkommen innom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S. Soland Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Søren og, så dette innlegget først nå, og jeg skal ut i kveld... jaja da slipper du å hanskes med en newbie i kveld Et spørsmål: Når folk sier at de sitter på approach - tar de seg av tower og ground-tjeneste for den aktuelle flyplassen også da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Sitter man APP og hverken DEL, GND eller TWR er online dekker APP alle stasjoner under seg, samt sin egen. Er kun CTR online vil han/henne dekke alle stasjoner i sitt området, evt. kun de største og ta seg av de andre når de er i luften. Dog skal ikke en APP eller TWR tjeneste kontrollere utover område, som CTR, selvom jeg ofte gjør det når det er lite trafikk og ingen andre ATC'ere online. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det er ikke noe krav om at man skal ta de under seg. Men jeg bruker altså å gjøre det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Ikke et krav, nei. Jeg har selv satt opp "service only above FL120" i ATIS når jeg har vært Oslo control, og det er mye trafikk, men jeg bruker å dekke alle flyplassene dersom det er "normal" trafikkmengde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Søren og, så dette innlegget først nå, og jeg skal ut i kveld... jaja da slipper du å hanskes med en newbie i kveld Ingen problem.. Det er søndag (altså i morgen) at jeg har booka ENVA APP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Dog skal ikke en APP eller TWR tjeneste kontrollere utover område, som CTR, selvom jeg ofte gjør det når det er lite trafikk og ingen andre ATC'ere online. Vel, f.eks. Kjeller er rett i veien for Gardermoen, så jeg bruker som regel å vectore fly for landing der også.. (De få gangene det skjer). + Jeg gir fly som flyr igjennom approach sektoren vindstyrke og forslag til rwy (f.eks. fly fra nord til Torp). Alt dette når Oslo ctr ikke er på selvsagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ikke et krav, nei. Jepp er nok det... Om ground og tower ikke er pålogget skal APP ta disse funksjonene også LES OG GRÅT Area control sectors Oslo Control Call sign: Frequency: Log on as, Oslo Control 125.05 /ENOS_V_CTR Responsibility: Airspace in Oslo FIR from GND – FL460, for which no other sector is responsible. When ENSV CTR is not active, ENOS CTR is also responsible for that sector. ENOS CTR is also responsible for those sectors. ENOS CTR shall also act as a feeder for ENTO APP and handle high-level holdings around Oslo TMA Stavanger Control Call sign: Frequency: Log on as, (both asrc and voice) Stavanger Control 124.70 /ENZV_V_CTR Responsibility: Airspace in Stavanger FIR from GND – FL460, for which no other sector is responsible. Oslo-Gardermoen Airport (ENGM) Callsign: Frequency: Log on as, (both asrc and voice) Oslo Controll 125.05 ENOS_V_CTR Gardermoen Approach 120.45 ENGM_V_APP Gardermoen Tower 118.30 ENGM_V_TWR Gardermoen Ground* 121.92 ENGM_V_GND Gardermoen Delivery* 121.60 ENGM_V_DEL * = Only used in high density traffic Responsibility: APP: Oslo TMA from GND – FL195. TWR: Control zone. Transition Altitude = 7000 FT Runway 01 L/R in use: Departing aircraft shall use taxiway November to holding position. Landing aircrafts shall use taxiway Mike to gate. - Runway 19 L/R in use: Departing aircraft shall use taxiway Sierra to holding position. Landing aircrafts shall use taxiway Tango to gate. For de som har lyst til å lære mer eller friske opp se her http://www.vaccsca.org/uploads/Norway.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ser ut til at det er en feil i det dokumentet? Stavanger Control står som EN[color:"red"]Z[/color]V_CTR, det skal være ENSV_V_CTR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Er det sånn at ENOS må ta ENSV også? Dette var gledelige nyheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ah, okey Tom. Da har jeg misforstått litt Takk for at du sakset det. Tror det er til glede for de fleste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Mener at ENSV skal kontrollere ENOS sektor også, nye regler tror jeg. Men ved high density traffic kan ikke ENSV CTR kontrollere ENGM GND selvsagt. Men f.eks. over TA, TL eller TMA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ingen regel uten unntak Er det veldig mye trafikk en gang jeg sitter alene som ENOS vil jeg mest sannynlig sette "Service only above FL120". I en normal trafikksituasjon derimot er det ingen problemer å dekke ENSV, ENOS og ENBD_S. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Hakli Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 FIR grensene er oppmerket på kart hvor luftrommet er beskrevet. I utgangspunktet skal ATC dekke sin posisjon og betjene alle posisjoner under seg. Dvs APP dekker DEL, GND og TWR hvis ikke de er online. Hvis han av en eller annen grunn ikke gjør dette, må det angis i ATIS hva han dekker. ENOS_CTR har i utgangspunktet ansvaret for sitt eget område. Som en løsning for å bedre ATC dekningen i Norge, ble det innført en ordning med at ENOS også dekker ENSV_CTR når denne ikke er online. Dette er også et utgangspunkt. Hvis ikke ATC mener han yter god nok service pga det store området eller mye trafikk, er det han som foretar en vurdering om han vil dekke ENSV. Velger han å IKKE gjøre dette, bør dette angis i ATIS. Tror også det varierer en del hva piloter forventer av service fra CTR. Er kun CTR online, må man være forberedt på å få "released for departure at.... Call me when airborne". Eller at en pilot som skal lande ikke blir vektorert nøyaktig inn på ILS, men må fly approach selv. Dette beror på hvor mye- og ikke minst hvor spredt trafikk ATC skal handle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.