Tom Knudsen Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 OK ,, Dette må være det flaueste å si på denne siden av nyttårsaften... Men sliter litt med å se forskjeller på fly, kjenne dem igjen og automatisk kan si at det er det og det flyet.. De har de og de motorene... Sikkert kun meg, men er det noen fasit svar på dette, noen teknikker man bruker eller tilegner seg.... ???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michael8210 Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg ser iallfall på lengden...hvor motorene er plassert, og hvor tykke eller avlange de er. Også hvor langt det er til halen fra vingene. Ser iallfall forskjell på Boeing og Airbus med denne teknikken. Men sånn kommer bare automatisk ut av min munn... Snakker om å se de undenifra nå...på bakken, så kan man se etter spesielle kjennetegn. Airbus er gjerne litt høyere enn noen Boeingfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fredrik Furøy Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hei Tom Dette er ikke flaut i det hele tatt. Det er ikke noe fasit svar på dette, men kun erfaring og interresse. Jeg har jobbet med fly i 25 år og føler at jeg har en viss peiling, men er langt fra noen ekspert. Det er nok enklere å se forskjell på flyet enn motorene. Disse er jo skjult bak cowlings og ser rimelig like ut utenfra. Noen tips for jetfly vi ser ofte: B737 med 1 nødutgang er -300, -500, -600 eller -700. Classic har litt mindre hale og vinger, men det kan være vanskelig å se. -500 og -600 er også kortere enn -300 og -700. B737 med 2 nødutganger er -400, -800 eller-900 Det samme her. -400 med mindre hale, vinger MD81/82/83 er like i størrelse. MD87 er litt kortere og mangler servicedør foran venstre motor. MD90 er litt lenger enn MD80 serien og har annen type motor(IAE2500)med større diameter enn JT8D-217/219 som sitter på MD81/82/83/87 Boeing717 er ca samme størrelse som MD87, men med andre motorer(RR BR715) Airbus 318/319/320/321 skiller seg egentlig bare ut på lengden. A318 kortest. A321 lengst. Når det gjelder widebody så kan man se etter slike ting som: Ekstra center understell: A340-200 uten, A340-300 med DC10-10 uten, DC10-30 med B747 Cargo har gjerne mindre "2 etg" enn passasjer utgaven og ingen vinduer. Dette er tegn man kan se utenfra. Er man så heldig å få en titt inni er det gjerne instrumentering i cockpit som forteller noe om hvilken generasjon flyet tilhører. Lista er lang, men dette er ting du sikkert vil se etterhvert. Håper det var litt til hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Takk for et meget utfyllende svar.. Da skal jeg være på utkikk... hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Ser du mye på flybilder, er intresert og følger med på kjennetegn, er det ikke så vanskelig. F. eks. NG har to hull i baken mot classic, det røret bak motorene og vingene går opp ifra kroppen. Fargene kan også røpe mye. Ser du en lang Continental 767, er det 767-400 siden de ikke har -300. Ser du en lang SAS 737, må det være -800, og en kort må være -600 eller -700 for tvilere. Ellers har du detaljer som er nevnt ovenfor. Jeg blir da beviset for at du ikke trenger å jobbe med temaet for å kunne litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Du kan også se forskjell på motorfestene, som på en 737-NG er buede, mens de på en classic er rette: ng classic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 og lissom det som holder flapsen er spiss på classic og avrundt på NG, hvis du skjønner hva jeg mener Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Så kan du også se på Classic at landingslysa er firkantede, men på NG så er det litt mer runde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 classic-fly har vell også et liten kant som står ut ytterst på vingen med lys på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Logo lights på NG er på stabilizers og ikke på vingene slik som på Classic. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Sånn om noen hadde noe mer de lurte på når det gjaldt plassering av lysene på 737. [image]http://home.online.no/~elkjoes/Bilder/lights.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Det er nok enklere å se forskjell på flyet enn motorene. Disse er jo skjult bak cowlings og ser rimelig like ut utenfra. Jepp, motorer kan være vrient å se forskjell på, men selv mellom motorer som er ganske like, som til 777, så er det forskjeller. Der er GE90 den eneste motortypen hvor frontvifta roterer mot klokka. Måten en kan se forskjellen mellom Trent 800 og PW4090 er at streken på spinneren midt på frontvifta er rett på PW-motoren. Når det gjelder widebody så kan man se etter slike ting som: Ekstra center understell: A340-200 uten, A340-300 med DC10-10 uten, DC10-30 med A340-200 har centerboggi. Men du kan faktisk se en A340-200/-300 uten centerboggi, da denne kan heves om det skulle være problemer, vedlikeholdsissues ol. Men, da må maskinen fly med mindre vekt. Dette ser en ikke ofte, da det kun kan gjøres av mekanikere. Du kan også se en DC10-30/-40 uten centerboggi, da denne kan heves og senkes uten problemer fra cockpiten. Centerboggien på DC10-30/-40 er der faktisk ikke fordi maskinen har høyere vekt (og trenger flere aksler å fordele vekta på,) men for å få bedre bremseeffekt ved høyere vekt. En forskjell til mellom 737 classic og 737NG er at de flyttet landingslysene på vingen til inn under flykroppen, mellom hjulene på NG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.